Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-20, 06:39
  #1
Medlem
Kesobyttans avatar
Att sova må vara det härligaste som finns och INGET slår att somna efter jobbet, ta fetaste napen i ca 2 timmar o sen vakna o känna sig utvilad. För att vara ärlig tar jag ca 3 powernaps om dagen (plus minus) bara för att jag älskar att sova. Mest för man slipper alla problem som finns i verkligheten. Men när det kommer till att somna på natten för att det ska bli en NY dag går fan inte för sig. Tanken ger mig grov ångest att behöva gå och lägga sig, så istället ligger jag vaken och scrollar runt, somnar vid kl 4 av att jag är så trött och vaknar kl 6 redo för jobb trött som ett as

Någon som känner igen sig? Känner att detta inte är friskt, vad bör jag göra? Vill ha alla tips och råd som jag kan få. Åldersnoja att behöva bli äldre eller snarlika saker är det inte och det kan jag konstatera redan nu
Citera
2020-07-20, 07:14
  #2
Medlem
Jag känner ren kärlek för att sova. Finns fan inget bättre.
Citera
2020-07-20, 08:43
  #3
Medlem
vadsadusadus avatar
Att sova på dagen är den skönaste sömnen på dygnet tycker jag, men det påverkar givetvis nattsömnen negativt. Vad jag gjort är accepterat läget och om jag sover på dagen förbereder jag mig för en natt med få timmars sömn.

Det absolut värsta man kan göra i något läge är lägga sig i sängen och försöka tvinga sig till att somna innan man känner sig trött. Det är då ångesten, obehaget och paniken kommer. Att tänka att "jag måste somna nu" är sömnens fiende.

Så sover du på dagen så tänk att du stannar uppe längre innan du ens försöker sova. Vissa behöver 8 timmar i sträck, andra, som jag, gillar att sova 6 timmar på natten och 2 på eftermiddagen, det har funkat eftersom jag numera gjort det till min rutin.
Citera
2020-07-20, 08:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesobyttan
Att sova må vara det härligaste som finns och INGET slår att somna efter jobbet, ta fetaste napen i ca 2 timmar o sen vakna o känna sig utvilad. För att vara ärlig tar jag ca 3 powernaps om dagen (plus minus) bara för att jag älskar att sova. Mest för man slipper alla problem som finns i verkligheten. Men när det kommer till att somna på natten för att det ska bli en NY dag går fan inte för sig. Tanken ger mig grov ångest att behöva gå och lägga sig, så istället ligger jag vaken och scrollar runt, somnar vid kl 4 av att jag är så trött och vaknar kl 6 redo för jobb trött som ett as

Någon som känner igen sig? Känner att detta inte är friskt, vad bör jag göra? Vill ha alla tips och råd som jag kan få. Åldersnoja att behöva bli äldre eller snarlika saker är det inte och det kan jag konstatera redan nu

Prova sluta att powernappa och ge tusan i 2 timmarsömnen efter jobbet. Du lider troligtvis inte av stora sömnproblem utan lite sömnhygien kan göra susen.
Citera
2020-07-20, 11:18
  #5
Medlem
Du kanske kan ta en tupplur på lunchrasten? Jag förstår inte hur du kan sova på dagen i flera omgångar. Klart det blir svårt att sova på natten då.
Citera
2020-07-20, 12:23
  #6
Medlem
Kesobyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Du kanske kan ta en tupplur på lunchrasten? Jag förstår inte hur du kan sova på dagen i flera omgångar. Klart det blir svårt att sova på natten då.

Det största problemet är ju inte de att jag har svårt att somna för jag sover under dagen, det är just känslan av ångest då jag måste sova för att de ska bli en ny dag som är problemet är
Citera
2020-07-20, 15:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesobyttan
Det största problemet är ju inte de att jag har svårt att somna för jag sover under dagen, det är just känslan av ångest då jag måste sova för att de ska bli en ny dag som är problemet är
Byt jobb. Försök uppfylla dina drömmar.
Citera
2020-07-20, 21:59
  #8
Medlem
HuldumeyStones avatar
Att sova för mycket på dagen kan ju sabba nattsömnen. Att inte ha någon möjlighet att gå ut på nätet i det rum man sover i är nog det bästa man kan göra för att få lite bättre sömn. Att ligga och scrolla ger ofta dålig sömn. Så att ta bort mobilen ett tag från ditt sovrum gör kanske sömnen mer kärleksfull. Jag mådde bättre ett tag i relation till sömnen när mobilen åkte ut ur sovrummet och bara fick vara med på dagtid.
__________________
Senast redigerad av HuldumeyStone 2020-07-20 kl. 22:05.
Citera
2020-08-22, 04:52
  #9
Medlem
philophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesobyttan
Att sova må vara det härligaste som finns och INGET slår att somna efter jobbet, ta fetaste napen i ca 2 timmar o sen vakna o känna sig utvilad. För att vara ärlig tar jag ca 3 powernaps om dagen (plus minus) bara för att jag älskar att sova. Mest för man slipper alla problem som finns i verkligheten. Men när det kommer till att somna på natten för att det ska bli en NY dag går fan inte för sig. Tanken ger mig grov ångest att behöva gå och lägga sig, så istället ligger jag vaken och scrollar runt, somnar vid kl 4 av att jag är så trött och vaknar kl 6 redo för jobb trött som ett as

Någon som känner igen sig? Känner att detta inte är friskt, vad bör jag göra? Vill ha alla tips och råd som jag kan få. Åldersnoja att behöva bli äldre eller snarlika saker är det inte och det kan jag konstatera redan nu
Felet du gör är att du tar ingen "power nap", du förstör din nattsömn om du tar 2-3 av dessa på 2 timmar per gång. Inte konstigt om du inte lyckas somna på kvällen.
Vila är okej om det rör sig om 15-20 minuter. Försök att hålla dig igång under dagen så skall du se att du somnar på kvällen.
Citera
2020-10-18, 21:58
  #10
Medlem
Timoteuss avatar
TS: Du och jag skulle kunna vara samma person.

Undrar också varför det är hemskt att sova på natten.
Jag har väldigt svårt att gå upp, morgonbråttomet är vidrigt, kan vara det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback