2020-07-19, 20:34
Medlem
MacEbolas avatar
Häromdagen fick jag för mig att pytsa i lite mjölk (iskall Åsens rödkorkade) i grädden som jag vispat till fast konsistens. Det gick bra att "späda" grädden medan jag fortsatte att vispa på låg hastighet. Efter ett par, tre skvättar började jag dock misstänka att det kanske kunde haverera för mig och avbröt eftersom jag inte hade mer ovispad grädde hemma. Katten hade säkert varit nöjd...

Kan någon svara som vet hur mycket man kan späda den vispade grädden innan den spricker?
Späder konditorier grädden till exempelvis semlor? Jag inbillar iallafall mig att konditorigrädde smakar annorlunda jämfört med "hemkört".
Citera
2020-07-19, 20:48
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Häromdagen fick jag för mig att pytsa i lite mjölk (iskall Åsens rödkorkade) i grädden som jag vispat till fast konsistens. Det gick bra att "späda" grädden medan jag fortsatte att vispa på låg hastighet. Efter ett par, tre skvättar började jag dock misstänka att det kanske kunde haverera för mig och avbröt eftersom jag inte hade mer ovispad grädde hemma. Katten hade säkert varit nöjd...

Kan någon svara som vet hur mycket man kan späda den vispade grädden innan den spricker?
Späder konditorier grädden till exempelvis semlor? Jag inbillar iallafall mig att konditorigrädde smakar annorlunda jämfört med "hemkört".
De sockrar sin grädde och blåser den ofta med gräddsifon istället för att vispa så det är därför den smakar annorlunda.
Citera
2020-07-19, 21:02
Bannlyst
Citat:

Grädde kan aldrig spricka om du späder den med mjölk.
Den kommer bli lös, men inte spricka.
Citera
2020-07-19, 21:15
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
De sockrar sin grädde och blåser den ofta med gräddsifon istället för att vispa så det är därför den smakar annorlunda.

Ja, visst kan man smaksätta den, men det är inte sötma jag lägger märke till, utan det är något annat. Den har inte lika mycket av den feta, ganska mäktiga smaken som hemmavispad grädde har och känns fluffigare också. Det skulle kunna vara att sifon används, varför inte? Ja ja, då blir det väl till att skaffa en sifon, stackars mig
Citera
2020-07-19, 21:19
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Grädde kan aldrig spricka om du späder den med mjölk.
Den kommer bli lös, men inte spricka.

Nej, den spricker väl inte som en (emulsion?) majonnäs, jag kom inte på något bättre ord
Citera
2020-07-19, 22:00
Bannlyst
Citat:
Nej, den spricker väl inte som en (emulsion?) majonnäs, jag kom inte på något bättre ord

Stämmer.
Citera
2020-07-19, 22:23
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag har fått lära mig att man kan vispa grädde ner till 30 % fetthalt. Men det tar längre tid att vispa vid lägre fetthalt och risken finns att grädden hinner bli för varm om man håller på för länge i ett varmt kök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in