• 1
  • 2
2020-07-19, 09:25
Medlem
LKKINGENs avatar
Varje dag kommer jag på uttryck som är så hemska och rasistiska. Vad ska vi göra för att ändra på vårt hemska språk?
Senast idag kom jag på det svarta fåret.
Svarta fåret, det syftar på någon dålig och sen är steget inte långt att likställa det med en svart person. Usch usch usch.
Och jobba svart, jag orkar inte ens tänka på det, så hemskt.
Vi måste rensa upp det svenska språket och få det att bli ett modernt och tidsenligt språk utan en massa fördomar.
Det kommer bli ett negerjobb.
Citera
2020-07-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Varje dag kommer jag på uttryck som är så hemska och rasistiska. Vad ska vi göra för att ändra på vårt hemska språk?
Senast idag kom jag på det svarta fåret.
Svarta fåret, det syftar på någon dålig och sen är steget inte långt att likställa det med en svart person. Usch usch usch.
Och jobba svart, jag orkar inte ens tänka på det, så hemskt.
Vi måste rensa upp det svenska språket och få det att bli ett modernt och tidsenligt språk utan en massa fördomar.
Det kommer bli ett negerjobb.

Tycker order erinra är rasitiskt då det innehåller "e", "r" och "n" som ingår i ordet "neger", det bör tas bort. För att inte tala om ordet "seger".
Citera
2020-07-19, 09:52
Medlem
olasvenssons avatar
Svartsjuk. Det är det bara svarta som blir 😁
Citera
2020-07-19, 11:07
Medlem
Jag håller med! Bort med rasistiska uttryck som
"Vit lögn"
"Gå mot ljusare tider"
"Svarta Pantrar"
"Ljushuvud"

Fan ... ni håller på att bli knäppa allihop!

PS! Om schack-pjäserna nödvändigtvis måste vara svarta och vita så måste svart få vinna lika ofta som vit! DS!
Citera
2020-07-19, 11:40
Medlem
Sotare måste bort också. Brandtekniker måste också bort, de jobbar med svarta matrial.
Äggvita, fy vad rasistiskt. Mörkertal. Svarta vinbär.
Citera
2020-07-19, 11:43
Medlem
GastonLeMans avatar
Frukostflingor som kallas müsli borde tas bort annars kan ju muslimer likställas med en påse nötter!
Citera
2020-07-19, 12:01
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Tycker order erinra är rasitiskt då det innehåller "e", "r" och "n" som ingår i ordet "neger", det bör tas bort. För att inte tala om ordet "seger".

Orden häger, läger, näver, nederbörd och negativ påminner också lite för mycket om det fasliga n-ordet för att det ska vara motiverat att låta dem finnas kvar i språket. För att inte tala om ord och uttryck som svartsyn, nedsvärta, svartmålning, se allt i svart och vitt, svartjobb, svartkontrakt, svarta börsen, familjens svarta får och så vidare. Alla såna ord ska svartlistas på det snaraste!
Senast redigerad av Ördög 2020-07-19 kl. 12:32.
Citera
2020-07-19, 12:42
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tänkte på det där med schack. Det är alltid vit som börjar. Är inte det rasistiskt? Så förbjud det rasistiska ordet schack och allt som har med det att göra (hela sporten, utövandet).

Jag ser det också som mycket problematiskt att dom olika pjäserna har olika värden. Det är ett fruktansvärt spel när man tänker efter.
Citera
2020-07-19, 12:51
Medlem
Och alla fucking rassesvennar som "drömmer om en vit jul" 🤬 Alltså walla brush, så fucking rasismiskt!

Och när man är nykter en månad - så har man "en vit månad"!? Fifan, är alla som inte är vita bara fyllon?

Jobba svart, fan!? Vaddå är det bara vita som betalar skatt!?

Och vit snö är fint men brun lera är smuts!? Naturen är fan fucking rasismisk!
Citera
2020-07-19, 13:49
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tänkte på det där med schack. Det är alltid vit som börjar. Är inte det rasistiskt? Så förbjud det rasistiska ordet schack och allt som har med det att göra (hela sporten, utövandet).

Jag ser det också som mycket problematiskt att dom olika pjäserna har olika värden. Det är ett fruktansvärt spel när man tänker efter.

Det var faktiskt en Schack kanal på youtube som blev bannad för två veckor sen för att man pratade om just ”vit löpare slår svart bonde”. https://www.nyatider.nu/popular-scha...tm-mot-rasism/
Citera
2020-07-19, 13:55
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Orden häger, läger, näver, nederbörd och negativ påminner också lite för mycket om det fasliga n-ordet för att det ska vara motiverat att låta dem finnas kvar i språket. För att inte tala om ord och uttryck som svartsyn, nedsvärta, svartmålning, se allt i svart och vitt, svartjobb, svartkontrakt, svarta börsen, familjens svarta får och så vidare. Alla såna ord ska svartlistas på det snaraste!

Hur gör vi med alla som heter Greger?

Kan vi lagstifta om någon typ av tvingande namnändring kanske?
Citera
2020-07-19, 14:00
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Det var faktiskt en Schack kanal på youtube som blev bannad för två veckor sen för att man pratade om just ”vit löpare slår svart bonde”. https://www.nyatider.nu/popular-scha...tm-mot-rasism/

Intressant! Här finns ju rejält med utrymme för en översyn av reglerna.

Antirasistiskt schack: Svart bonde skall givetvis värderas högre än vit drottning. Lägst rang har vit kung. Så får vi in lite genusteori också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in