Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2020-09-29, 05:33
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alariken
Gammal tråd men jag tänkte att om någon söker på ämnet kanske det kan vara relevant att få lite uppdaterad information.
Har ganska nyligen skrivit båda proven så jag kan ge lite färsk input kring dem.

Förarintyget är basic. Det är lite om allt helt enkelt utan att gå på djupet inom något. Det är grundläggande kunskaper kombinerat med sunt förnuft.
Lanternor, väjningsregler, lägga ut kurser, räkna på distans, fart & tid ska du kunna.
Självklart behöver du även ha koll på lateral- & kardinal- och övriga grundläggande sjömärken ihop med basala tecken/symboler från sjökortet.
Dessa prov är numera centralt sammanfattade så om det tidigare fanns möjlighet för förrättaren att skruva lite på innehållet är det nog ett minne blott.
Förarintyget är inga svårigheter att läsa in på egen hand men att tro att du fixar det utan att ha några förkunskaper är verkligen att generalisera.
Har du obefintlig erfarenhet får du allt kosta på dig att läsa om litteraturen ett par gånger och faktiskt lägga ut lite kurser för att få lite vana att använda transportör & passare.
Har du koll på sjökorten och hantverket räcker det med att friska upp lite allmänkunskap genom att läsa lite.
Provet består av ca 40 frågor som du har 1,5 timmar på dig att lösa.
Jag tror att standard numera är att det bygger kring en tänkt resa.
Du ges ett antal förutsättningar kring båttyp, var du börjar och var du ämnar sluta. Under den teoretiskas resan bjuds du ett antal frågor att lösa.

Kustskepparen är lika bred som förarintyget och i stort med samma innehåll men betydligt mer ingående inom respektive område. Exempelvis: för förarintyget ska du ha koll på kardinalmärkenas färger och toppmärken. I kustskepparen förväntas du även ha koll på dess reflexer och ljussignaler.

Utöver detta tillkommer dagersignaler, fler lanternor, sjöfartsregler, väder och fyrljuskaraktärer.
Vidare är det mer djuplodande beräkningar kring avdrift, deviation, missvisning och framförallt är strömtriangeln tillbaka efter att ha varit borta under ett par år.
Sedan behöver du kunna räkna på ”två pejlingar utseglad distans” samt ”dubbla vinkeln” ihop med nominell ljusvidd för fyrar.

Kustskepparen får du läsa efter att ha genomfört båtpraktik dag och ditt förarbevis måste vara minst en månad gammalt.
Precis som med förarintyget bygger provet på en tänkt resa mellan två destinationer med given båttyp, väderförhållanden osv.
Här ligger fokus mer kring att det sker utomskärs samt att nattnavigering blandas in.
Att läsa in ovan kurs på egen hand går också fint om man har lite känsla för hur man du ska hantera KK, Km, Bk, Bm, A & S när de ska ner i sjökortet och eller när du ska omvandla kurser och bäringar till vad du ska styra på efter justering för just missvisning, deviation, avdrift och ström.

Generellt kring litteraturen kan jag tycka att fritidsskepparen är den bättre boken.
Boken Båtkörkortet är allmänt rörig. Båda försvårar dock teorierna kring att sätta & rätta kurs på ett nästan imponerande vis. Att så fundamentalt lyckas försvåra något som egentligen är väldigt enkelt borde vara förenat med någon form av straff.

Många skaffar ju kustskepparen för att kunna få hyra båt utomlands men många uthyrare börjar bli mer och mer nitiska kring att du även har cert för VHF vilket du då behöver komplettera med då den inte är en del av nämnda utbildning.

Tack! Väldigt informativt och intressant. Nu har jag bra koll vad som behövs och bad jag skall göra. Uppskattar att du oh tid och skrev!
Citera
2020-09-29, 05:35
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Jag tycker du ska ta en kurs som ger dig kustskepparintyget. Det är den som ger behörighet att köra stora båtar. Även om du inte ska köra så stora båtar det så tycker jag det är lika bra att ta både förarintyg och kustskepparintyg samtidigt (när man ändå har ångan uppe). Kursen är inte svår om du är någorlunda normalbegåvad. :-)

Jag gick en kurs genom Medborgarskolan som var en kombinerad Förarintyg + kustskepparintygskurs.

Boken Båtkörkorten var väl ok. Tycker att boken Navigation och Sjömanskap är en bättre bok.

Tror inte man rent formellt gå en kurs för att få skriva. Här kan man söka efter förhörsförättare och kontakta dem om de har något inplanerat tillfälle. https://www.batlivsutbildning.se/
Däremot så tror jag det underlättar att gå en kurs eftersom då ordnar kursanordnaren allt. Dessutom så utfärdar vissa ICC bara om man gått kurs hos dessa.

Tack. Sidan du länkar till har massor med bra information om var man kan ta proven etc.
Citera
2020-09-29, 11:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Tack. Sidan du länkar till har massor med bra information om var man kan ta proven etc.
Du kan också notera.
Förarbeviset är enligt mig enkelt och du gör det på 30 min eller så om du har någorlunda koll på navigeringen. Att klara det ger dock inga egentliga nya rättigheter.

Båtpraktiken till kustskeppare är också enkel och i princip omöjlig att misslyckas med.

Provet till kustskeppare är i en helt annan liga. Det tar flera timmar att svara på alla frågor och du behöver plugga ordentligt innan du gör det för att klara provet.
Citera
2020-09-29, 16:52
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du kan också notera.
Förarbeviset är enligt mig enkelt och du gör det på 30 min eller så om du har någorlunda koll på navigeringen. Att klara det ger dock inga egentliga nya rättigheter.

Båtpraktiken till kustskeppare är också enkel och i princip omöjlig att misslyckas med.

Provet till kustskeppare är i en helt annan liga. Det tar flera timmar att svara på alla frågor och du behöver plugga ordentligt innan du gör det för att klara provet.

Tack. Ja, har förstått att kustskepparen kräver en hel del kunskaper. Jag har ganska bra baskunskaper och ett stort intresse så det bör gå vägen. Får se när det blir av bara...
Citera
2020-09-29, 22:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Tack. Ja, har förstått att kustskepparen kräver en hel del kunskaper. Jag har ganska bra baskunskaper och ett stort intresse så det bör gå vägen. Får se när det blir av bara...

Inga svårigheter direkt. Kan du styra dit? Ok ja du får kustskepparexamen. Gå inte efter dessa intyg för de betyder noll och inget. Det som betyder något är just ditt intresse och vad du kan.
Citera
2020-09-29, 22:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Fick min kustskepparen bevis utan en sekund på sjön som del av provet. Visserligen har man varit ute sedan man var fem men något prov tycker man borde krävts. Men det var mer ok japp ni kan detta inte värt att ödsla tid på praktik.
Citera
2020-09-30, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inga svårigheter direkt. Kan du styra dit? Ok ja du får kustskepparexamen. Gå inte efter dessa intyg för de betyder noll och inget. Det som betyder något är just ditt intresse och vad du kan.

Utveckla gärna ovan!
Citera
2020-09-30, 10:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alariken
Utveckla gärna ovan!

Det ingick inga praktiska moment för det hade man inte tid med. För normal examen ingår det som slutprov att man sätts på en skuta för att bevisa att man dels kan sköta den sedan dels kan ta sig från plats A till plats B. Det förutsattes så man fick ändå sin lilla blå bok med märket.
Citera
2020-09-30, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det ingick inga praktiska moment för det hade man inte tid med. För normal examen ingår det som slutprov att man sätts på en skuta för att bevisa att man dels kan sköta den sedan dels kan ta sig från plats A till plats B. Det förutsattes så man fick ändå sin lilla blå bok med märket.

Praktisk moment ska ju på pappret ingå men i grunden är det ju ändå mer av en skrivbordsprodukt eftersom båtpraktiken direkt ger godkänt vid deltagande.
Sedan uttrycks ju kustskepparen som ett bevis på att du har tillräckligt med teoretiska kunskaper för att framföra båt som överstiger givna mått.
Citera
2020-10-09, 19:04
Medlem
Kidneybeans avatar
Jag är precis om trådstartaren intresserad av att ta förarbevis för båt till sommaren 2021. Vilka skolor/organisationer är bäst i Stockholm för detta? Googlade och ser att det finns bland annat navigationsgruppen, sjöskolan på Beckholmen samt Medborgarskolan mm.
Citera
2020-10-09, 21:40
Medlem
Phalanxs avatar
Sjösportskolan finns i Stockholmsområdet. www.sjosportskolan.se likaså Båtägarskolan www.batagarskolan.se

Jag skulle av nog välja antingen Sjöskolan på Beckholmen eller Sjösportskolan, (och lägga till för båtpraktik också).
Senast redigerad av Phalanx 2020-10-09 kl. 21:47.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in