• 1
  • 2
2020-07-19, 08:38
Medlem
Rackabajsares avatar
Hej alla båtförare,

Jag har funderingar på att ta förarintyg eller kustskepparintyg och har några frågor.

1 - Behöver jag ha förarintyg för att få ta provet för kustskepparintyg?

2 - Det finns många online alternativ till kurser för både förar och kustskepparintyg. Vilken är bäst och varför?

3 - Måste man gå en kurs för att få ta provet eller kan man köpa bok, studera hemma och sedan ta provet någonstans? Var kan man i så fall ta provet?

4 - vilken litteratur/böcker/webbsidor är bäst för att plugga till de båda kurserna och proven och varför?

Tack på förhand.
Citera
2020-07-19, 08:50
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har bara tagit förarbeviset. Tror inte man behöver ta förarbevis för att ta skepparbevis. Jag köpte böcker och gick på lektioner. Provet togs i ett lektionsrum. Men man kanske kan göra det över Internet idag?
Citera
2020-07-19, 08:51
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har bara tagit förarbeviset. Tror inte man behöver ta förarbevis för att ta skepparbevis. Jag köpte böcker och gick på lektioner. Provet togs i ett lektionsrum. Men man kanske kan göra det över Internet idag?

Ok. Vilka böcker köpte du? Var de bra?
Citera
2020-07-19, 08:59
Medlem
olasvenssons avatar
Jag minns inte mina böcker. Detta var i slutet på 90-talet. Men det var böcker och sjökort och instrument. Ett mätpass för att räkna ut avstånd mellan a och b. Räkna tid och räkna avstånd. Allmän sjövett, att motorbåtar har väjningsplikt framför segelbåtar med mera.
Citera
2020-07-19, 09:06
Medlem
olasvenssons avatar
Vi lärde oss en massa knop som var intressant. Vilka knop som var bäst till specifika ändamål. Bland annat Pålstek.
Citera
2020-07-19, 09:08
Medlem
Luxuss avatar
Vad ska du ha intyget till?
Citera
2020-07-19, 09:15
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Vad ska du ha intyget till?

Mest bara för att jag är intresserad och för självförtroendet till sjöss.
Citera
2020-07-19, 09:16
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Vi lärde oss en massa knop som var intressant. Vilka knop som var bäst till specifika ändamål. Bland annat Pålstek.

Ok. Tackar för infon!
Citera
2020-07-19, 09:18
Medlem
Jag läste kustskepparen tidigare i sommar, hade boken ”navigation och sjömanskap” av Jonas Ekblad. Jag tycker den hade allt som övrig kurslitteratur erbjöd och förklarade de på ett bra praktiskt sätt
Citera
2020-07-19, 17:28
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Mest bara för att jag är intresserad och för självförtroendet till sjöss.

Ah ok. Det är ju teoretiska kunskaper. Glöm inte att lära dig läsa sjön innan du ger dig iväg mitt inattem stupfull. Det är skillnad på att ge sig ut på Vättern eller inre delarna av mälaren. Eller östersjön för den delen.
Citera
2020-07-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Hej alla båtförare,

Jag har funderingar på att ta förarintyg eller kustskepparintyg och har några frågor.

1 - Behöver jag ha förarintyg för att få ta provet för kustskepparintyg?

2 - Det finns många online alternativ till kurser för både förar och kustskepparintyg. Vilken är bäst och varför?

3 - Måste man gå en kurs för att få ta provet eller kan man köpa bok, studera hemma och sedan ta provet någonstans? Var kan man i så fall ta provet?

4 - vilken litteratur/böcker/webbsidor är bäst för att plugga till de båda kurserna och proven och varför?

Tack på förhand.

1 Ja du behöver ta förarbevis innan
2 Ja det finns väl online alternativ men det bästa är nog att ta kursen i hop med andra, att träffas betyder mycket, börja ta förarbeviset och se om du behöver mer
3 Ja du kan studera hemma men det kan vara svårt att hitta någon som examinera dig men det går

Citat:

Jo du måste ta förarbeviset innan om jag minns rätt men det finns kurser som inkluderar bägge

Och praktik är alltid bra så börja i liten omfattning med en mindre båt

Behöver du kustskepparintyget till något särskilt
Citera
2020-07-20, 01:44
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
1 Ja du behöver ta förarbevis innan
2 Ja det finns väl online alternativ men det bästa är nog att ta kursen i hop med andra, att träffas betyder mycket, börja ta förarbeviset och se om du behöver mer
3 Ja du kan studera hemma men det kan vara svårt att hitta någon som examinera dig men det går

Jo du måste ta förarbeviset innan om jag minns rätt men det finns kurser som inkluderar bägge

Och praktik är alltid bra så börja i liten omfattning med en mindre båt

Behöver du kustskepparintyget till något särskilt

Tack för svaret! Nej, jag behöver det inte till något särskilt mer än att jag är intresserad. Jag är uppvuxen med båt och båtliv men vill förkovra mig lite samt att det skall vara lättare att hyra båt utomlands om man har papper på sin kunskap.

Vilken bok och övningsmaterial rekommenderar du?
Vet du om man kan ta testet virtuellt online eller om man måste ta det framför en examinator? Bor lite krångligt till.
Senast redigerad av Rackabajsare 2020-07-20 kl. 01:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in