Citat:
Ursprungligen postat av
Rackabajsare
Hej alla båtförare,
Jag har funderingar på att ta förarintyg eller kustskepparintyg och har några frågor.
1 - Behöver jag ha förarintyg för att få ta provet för kustskepparintyg?
2 - Det finns många online alternativ till kurser för både förar och kustskepparintyg. Vilken är bäst och varför?
3 - Måste man gå en kurs för att få ta provet eller kan man köpa bok, studera hemma och sedan ta provet någonstans? Var kan man i så fall ta provet?
4 - vilken litteratur/böcker/webbsidor är bäst för att plugga till de båda kurserna och proven och varför?
Tack på förhand.
1 Ja du behöver ta förarbevis innan
2 Ja det finns väl online alternativ men det bästa är nog att ta kursen i hop med andra, att träffas betyder mycket, börja ta förarbeviset och se om du behöver mer
3 Ja du kan studera hemma men det kan vara svårt att hitta någon som examinera dig men det går
Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Jag har bara tagit förarbeviset. Tror inte man behöver ta förarbevis för att ta skepparbevis. Jag köpte böcker och gick på lektioner. Provet togs i ett lektionsrum. Men man kanske kan göra det över Internet idag?
Jo du måste ta förarbeviset innan om jag minns rätt men det finns kurser som inkluderar bägge
Och praktik är alltid bra så börja i liten omfattning med en mindre båt
Behöver du kustskepparintyget till något särskilt