• 1
  • 2
2020-07-19, 01:24
Medlem
DenVilsnaGrodans avatar
Jag älskar ägg, skulle nog kanske t.o.m. kunna säga att ägg är min favoritmat. Kokt, stekt, pocherat, omelett och äggröra är alla fantastiska.

Dock hatar jag matsvinn och när man lagar ägg så blir det ju alltid svinn oavsett vilken av de fem klassiska metoderna man använder (de som står ovan). För att allt skal slängs bort under tillredning av dessa rätter. Hur ska man lösa detta? Finns det redan rätter som adresserar detta eller måste man ta och uppfinna en ny? Jag tänker mig att skalet skulle kunna bli någon slags krispig topping, men det är ju bara ett alternativ.
Citera
2020-07-19, 01:28
Medlem
Skall vara bra som gödning i jorden? Så lägg skalen i en kruka och odla en äggplanta.
Citera
2020-07-19, 01:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVilsnaGrodan
Jag älskar ägg, skulle nog kanske t.o.m. kunna säga att ägg är min favoritmat. Kokt, stekt, pocherat, omelett och äggröra är alla fantastiska.

Dock hatar jag matsvinn och när man lagar ägg så blir det ju alltid svinn oavsett vilken av de fem klassiska metoderna man använder (de som står ovan). För att allt skal slängs bort under tillredning av dessa rätter. Hur ska man lösa detta? Finns det redan rätter som adresserar detta eller måste man ta och uppfinna en ny? Jag tänker mig att skalet skulle kunna bli någon slags krispig topping, men det är ju bara ett alternativ.

Krossa det i små, små bitar. Blanda det sedan med ägget som du har vispat upp. Lite crunch i äggröran kan vara gott.
Eller lägg det i en kompost.
Senast redigerad av GormDenGamle 2020-07-19 kl. 01:40.
Citera
2020-07-19, 01:30
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Skall vara bra som gödning i jorden? Så lägg skalen i en kruka och odla en äggplanta.

Stämmer bra det. Krossa skalen och blanda i blomjorden. Det gjorde alltid morsan och hennes blommor växte och blommade som fan.
Citera
2020-07-19, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Stämmer bra det. Krossa skalen och blanda i blomjorden. Det gjorde alltid morsan och hennes blommor växte och blommade som fan.

Så då stämmer det alltså.👍 Har själv inte prövat, har mer bruna än gröna fingrar.

Till TS: sök lite på asiatiska recept, de äter ju hela fågelbon så nåt recept på äggskal borde de ha?
Citera
2020-07-19, 01:56
Medlem
Peyotedudes avatar
Ät det eller gör det till vitamin kapslar. Ska vara bästa källan till cal/mag. Är osäker om man kan äta datumet eller om det är tryckt med osund bläck eller laser.
Citera
2020-07-19, 03:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Några förslag:

1. Tillverka din egen antacida.
2. Brygg kaffe med äggskal i, det minskar ev. bitterhet.
3. Boosta blomjord för t.ex. tomatplantor.
4. Blötlägg i atten och citron några veckor och ha sedan i en smoothie för utökat mineralinnehåll.
5. Mixa med vatten . Då vässas knivarna i mixern.
6. Blek kläder.
7. Tillverka kritor.
8. Tillverka prydnadsföremål.
9. Blanda med såpavatten och använd som rengöringsmedel för grytpr, termosar o.d.
10. Skydda sår med membranet.
11. Häll i diskhon. Det hjälper till att rensa avlopp.
12. Använd som hudskrubb.
Citera
2020-07-19, 08:41
Medlem
olasvenssons avatar
När Arnold Schwarzenegger gör sina proteindrinkar lägger han i ägg med skalen i mixern.
Citera
2020-07-19, 09:25
Medlem
Torka och krossa skalen sedan blandar du ut det i hönsfodret, det ger hönsen den kalkboost dom behöver för att må bra och kunna värpa nya ägg med bra skal på.
Citera
2020-07-19, 14:09
Medlem
Jag fick för mig att mala ner äggskal till ett mjöl och använda det i en omelett. Mjölet blev som sand och omeletten var oätlig.
Citera
2020-07-19, 15:21
Medlem
DenVilsnaGrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pidskeeper
Jag fick för mig att mala ner äggskal till ett mjöl och använda det i en omelett. Mjölet blev som sand och omeletten var oätlig.

Efter tre år blev det dags för första inlägget och det handlar då om något slags äggskalsmjöl, som ledde till en dålig omelett. Ja du, et är en märklig och liten värld vi lever i.
Citera
2020-07-19, 15:44
Medlem
Citat:

Bra tanke! Jag har också tänkt på detta tidigare.
Detta recept på eget kosttillskott av äggskal har jag tänkt testa men inte hunnit göra det ännu.
Kanske går att hoppa över just det momentet med kokning /torkning i ugn?

Ta ett dussin äggskal och skölj noga.
Koka äggskalen i 10 minuter för att bli av med bakterier som kan finnas på skalen.
Skaka av äggen från vatten och lägg i ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter.
Mixa sedan på full effekt.

Nu har du ett fint och helt smaklöst pulver som är fullproppat med kalcium. Kan blandas i maten, tex frukostflingorna eller i vatten men kan också ätas som det är. En halv tesked innehåller nästan 400mg kalcium, alltså ungefär hälften av rekommenderat dagligt intag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in