Har länge gått och drömt om att få starta mitt egna gym. Känner att det saknas gym som passar min profil och att jag skulle kunna erbjuda en ganska unik stil som skulle kunna dra till sig kunder. (Har ingen marknadsresearch dock så kan vara helt ute och segla).
Det jag är osäker på är dock vad om krävs kapitalmässigt för att kunna dra igång ett gym. Jag tänker mig ett mindre/medelstort gym på en central adress. Antagligen krävs det att man anpassar lokalen så det finns ombytesrum/duschar. Sedan ska utrustning köpas in. Något inpasserningssystem som lär kosta pengar. Behövs eventuella tillstånd för att driva gym?
Någon som har lite mer info om detta? Vill INTE vara del av någon jävla skitkedja á la friskis, sats etc..
Utrustning är svindyrt och folk vill ha nya fräscha maskiner hela tiden så jag antar att 99,9% av gymmen leasar sin maskiner och köper en del saker på avbetalning typ vikter. Ett löpband kostar 50 tkr en roddmaskin 10-15 tkr sen får du såklart rabatt när du köper mycket. Bor du i storstad är lokalen med stor sannolikhet dyr i hyra.
Jag har drivit ett gym med ett gäng kompisar på ideell basis i ett antal år och vi äger all utrustning, vi har inget vinstintresse men det är ju inget heller som man blir rik på. Kan du kombinera det med att vara massör/fysio etc. i samma lokal är ju oddsen större att kunna leva på det.
Bara för att göra ett räkneexempel vi tar ca 400:-/mån för att träna hos oss, om hade vi 100 medlemmar skulle vi ha 30 000:- kvar efter hyra etc. är betalt, skulle vi på det behöva betala leasing etc. skulle inte många korvören finnas kvar till lön åt någon. Det skulle krävas 150-200 medlemmar för att kunna ha råd med lön+utrustning och redan vid 50-75 st någonstans är våra lokaler för små. Gruppass som kräver lite helst ingen utrustning, är ju melodin för att få någon lönsamhet i ett gym.
Har också gått i gym-tankar, men de stora kedjorna som konkurrenter kommer du inte kunna erbjuda samma utbud till samma pris.
Tror då mer på att nisha sin idé. "The Fun Gym" med klättervägg, stor ap-bur i mitten av hallen man kan klättra i, rep osv. Som en stor gympasal med allting, motsatsen till snyggt uppradade rullband. Ett sådant gym folk skulle kunna betala för UTÖVER sitt vanliga medlemskap hos de stora.
Kan tänka mig att försäkringskostnader kan bli ganska höga för denna typ av verksamhet. Misstänker att skador som kunder åsamkar sig i din lokal inte täcks av en vanlig ansvarsförsäkring.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!