2020-07-18, 11:12
Medlem
Hej! Jag har lite pengar i nuläget och även en stor skuld jag betalar av och lever på existensminimum.

Idag fick jag brev från elbolaget Stockholm AB att de ansökt om betalningsföreläggande på mig för att jag inte betalat 1200kr till de (även fast jag ringde efter sista faktura och de sa att jag inte hade nåt att betala)

Va händer nu om jag inte betalar? Vad sker då vid utmätning t.ex?
Citera
2020-07-18, 11:21
Bannlyst
Jag visste att du var totalt hjärndöd när jag diskuterade bilkörning under drogpåverkan med dig igår. Du är till och med så jävla dum i huvudet att du inte har ynka 1000 kronor att betala en räkning med. Till och med en diagnostiserat mentalt efterbliven person har väl för fan hjärnkapacitet att tjäna in tusen spänn.

Det kommer att gå till kronofogden där skulden kommer växa. Hur kan du leva själv och inte kunna svaret på såna här grundläggande frågor?

Om du inte har något av värde vid utmätning (lön, tillgångar, bil, prylar) så händer ingenting i princip.
Citera
2020-07-18, 11:25
Medlem
Cabenstones avatar
Kronofogden gör inte bara en utmätning. Det måste först finnas en bekräftad skuld. Innan det blir en skuld skickar dom ett brev till dig. Där har du rätt att bestrida. Vilket du ska göra. Du ska i samband med detta skriva att du varit i kontakt med företaget för att försäkra dig om att du inte har några skulder hos dom, vilket du, enligt dom, inte har.

Går det trots det vidare gör man en utmätning, men, eftersom du inte har några pengar (du skrev att du redan lever på existensminimum) kommer dom inte heller ta några pengar. Kronofogden har ett regelverk att förhålla sig till.

Det viktiga är att du ska:

1. Bestrida!
2. Prata med Kronofogden och förklara din ekonomiska situation.
3. Inte glömma att andas. Det ordnar sig.
Citera
2020-07-23, 00:14
Medlem
Betala först och bestrid därefter.
Citera
2020-07-23, 09:05
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagforgood

Nä, då ser man inte de pengarna igen.
Citera
2020-07-23, 12:38
Medlem
Citat:

Det finns ju inget att bestrida efter man betalat?
Då får du själv stämma dem och försöka göra troligt att det inte fanns en skuld.
Citera
2020-07-23, 13:33
Medlem
Citat:
Du tänker kanske på parkeringsanmärkning (inte kontrollavgift) utskriven av P-vakt eller polis? En sådan ska man betala först och därefter bestrida. I det här fallet är det inte en sådan sak det handlar om.
Senast redigerad av Kringelikrok 2020-07-23 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in