2020-07-18, 11:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vet inte riktigt var jag skulle lägga tråden eftersom det inte bara rör PC.

Undrar var ni har för erfarenheter av dator till äldre (och inte så datorkunniga) personer. De använder mest för att läsa på hemsidor, kolla youtube, och betala räkningar.

I mitt fall gäller det släktingar. Jag har hjälpt dem med dator under lång tid. Förut hade de en Window 95, sen XP. Men eftersom Window känns rätt stor risk för virus och andra problem installerade jag Linux (Ubuntu), vilket de nu haft under lång tid och det har fungerat bra. Det bygger dock på att jag ibland hjälper dem att uppdatera systemet om Firefox blir för gammalt eller så. Jag funderar nu på om kanske en Mac mini skulle vara det bästa för dem. Det borde vara lika säkert och minst lika enkelt som Linux, dessutom enklare för dem att uppdatera tror jag eftersom det liknar iPhone som de har, och när man gör en uppdatering följer ny Safari och sånt med. Eller kanske man skulle installera Window 10 på burken. Det är väl hyfsat säkert nu med Windows Defender och Edge kanske, fast lite jobbigt för det är typ uppdateringar minst en gång i veckan känns det som. Några egna erfarenheter eller synpunkter?
Citera
2020-07-18, 11:49
Medlem
Varför inte en iPad? Är de vana vid iPhone så är det väl ett alternativ och fungerar bra för den användning som du nämner?

Mac Mini? Visst, men att man är van vid iPhone (iOS) är ingen större hjälp när man kör macOS.
Citera
2020-07-18, 12:18
Medlem
Mac Mini är ju bra om du redan har tillgång till skärm, tangenbord mus osv. Men om den ändå bara ska användas till "internetsurf" så är väl en MacBook Air mer prisvärd. Har en farmor som är 83 år och hon kör på en gammal DELL arbetsdator med Windows 10 som hon fick från farsans jobb.

Chrome OS på en Chromebook är väl det billigaste och lättaste operativsystemet enligt mig. Prestandan kanske dock inte är så bra även om det finns chromebooks som kostar runt 10 tusen.

Personligen tycker jag inte att Mac OS är lättare att använda än Windows 10. Både har ju numera automatiska uppdateringar. Men eftersom de redan har iPhones så är de ju redan inne i ekosystemet och kan ta del av alla dess möjligheter.
Citera
2020-07-18, 12:28
Medlem
OversteSenaps avatar
Jag tror nog ändå att det vore bättre med en laptop.

Win 10 är enkelt och användarvänligt. En dator som funkar att stream film med utan problem är nog tillräcklig. Känns lite overkill att smacka på dom Linux, men är dom vana vid det nu så varför inte.

Om äldre sitter och porrsurfar i smyg och tankar ggg-torrents har jag ingen aning om, men jag misstänker att de inte har något större intresse för det, så risken för virus är nog väldigt liten skulle jag tro. De klarar sig nog med windows egen säkerhet.

Som du själv säger, datorn kommer nog mest användas till nyheter, mail, youtube och diverse sidor för streamad film. Minns att min mor brukade spela en massa java/flash-baserade webb-spel på sin laptop, så en dator som klarar av streamad (gärna högupplöst) film borde nog vara tillräcklig.

Jag minns att jag försökte lära morsan hur man använder tilläggsprogrammen i webbläsaren för att blocka reklam och annat onödigt, men de verkar föredra att läsa sidor som till 90% täcks av reklam istället för tvärtom. Ju mindre pill med allt, desto mer slipper man ha med dom att göra.
Citera
2020-07-18, 21:42
Medlem
Efter att ha använt en Chromebox i nu lite mer än fyra år så kan jag varmt rekommendera en sådan.

Hur enkelt och underhållsfritt som helst! Allt uppdateras i bakgrunden, inget krångel med virusprogram osv.

Kostar från 3 lax, som man sedan behöver skärm, tangentbord och mus till, men det brukar ju alltid finnas tillgängligt redan innan eller kan köpas billigt. När jag köpte min så följde dock mus och tangentbord (optimerat för Chrome) med på köpet.

Innan köp så kan det vara bra att veta hur länge Google supportar de olika modellerna med uppdateringar:

https://support.google.com/chrome/a/.../6220366?hl=sv

Min (Acer CXI-2) supportas ett år till, totalt 5 år alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in