• 1
  • 2
2020-07-17, 21:51
Medlem
andfrekas avatar
Hej,
Fick en planta thaibasilika som frodas i trädgården.
Vad använder ni den till. Thaimat hittar jag många recept, men använder ni den till något annat.
Vet inte om den här sorten är speciell, men den smakar väldigt mycket mint/xylitol. Så jag har verkligen svårt att fundera ut vad den passar till.

Mvh
A
Citera
2020-07-17, 21:55
Medlem
Pho framförallt. Går inte utan thaibasilika. Finns många användningsområden om man är intresserad av asiatisk mat.
Citera
2020-07-17, 22:57
Medlem
Keyzs avatar
Kaprow
Citera
2020-07-18, 15:25
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Pho framförallt. Går inte utan thaibasilika. Finns många användningsområden om man är intresserad av asiatisk mat.

Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Kaprow

Nu var det ju det ju inte Thai-recept TS
hade svårt att hitta.

TS
Vad tror du om att använda thaibasilika
till lammstek som komplement till mintsåsen?
Citera
2020-07-18, 15:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Hej,
Vad använder ni den till. Thaimat hittar jag många recept, men använder ni den till något annat.
Vet inte om den här sorten är speciell, men den smakar väldigt mycket mint/xylitol. Så jag har verkligen svårt att fundera ut vad den passar till.

Mvh
A

Vilken typ av thaibasilika? Horapa, Menglak eller Krapow?

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_basil

Antar att det är Horapa som smakar anis/lakritsaktigt?

Använder thaibasilika enbart i asiatiska rätter. Soppor, wok eller sallader. Men grytor eller sallader bör fungera. Får testa dig fram.
Citera
2020-07-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekky
Nu var det ju det ju inte Thai-recept TS
hade svårt att hitta.

Pho är iofs vietnamesiskt men visst. Thaibasilika fungerar som substitut för mynta och basilika. Skulle inte tro att thaibasilikapesto är speciellt gott men TS kan väl prova och återkomma med rapport. Fast det kanske är lite för sydländskt? I så fall kan thaibasilikakryddade pannbiffar med thaibasilikakryddad gräddsås vara något!
Citera
2020-07-18, 18:10
Medlem
andfrekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilken typ av thaibasilika? Horapa, Menglak eller Krapow?

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_basil

Antar att det är Horapa som smakar anis/lakritsaktigt?

Använder thaibasilika enbart i asiatiska rätter. Soppor, wok eller sallader. Men grytor eller sallader bör fungera. Får testa dig fram.

Ja, det ser klart ut att vara horapa (fantastiskt namn).
Japp, får testa mig fram helt enkelt. Och köpa nån från Ica för att se om det är stor skillnad.
Citera
2020-07-18, 18:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Hej,

Mvh
A
Det låter som du har en Sweet basil/söt basilika och inte den som har den där starka koriander smaken som man kallar för Thai basilika.
Och med tanke på att du pratar om att den smakar lite som mint, även om jag tycker med sweet basil mer luktar mint och smakar nått annat.

Om det är söt basilika, så har du ett gott recept här.
https://www.eatingthaifood.com/thai-...d-kra-pao-gai/

Och är det koriander varianten, så kan man använde den på på det sättet, även koka med är gott.
Citera
2020-07-18, 18:43
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Pho är iofs vietnamesiskt men visst. Thaibasilika fungerar som substitut för mynta och basilika. Skulle inte tro att thaibasilikapesto är speciellt gott men TS kan väl prova och återkomma med rapport. Fast det kanske är lite för sydländskt? I så fall kan thaibasilikakryddade pannbiffar med thaibasilikakryddad gräddsås vara något!

Han skrev asiatiska recept, det var jag som antog att det var Thailändsk.
Citera
2020-07-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekky
Han skrev asiatiska recept, det var jag som antog att det var Thailändsk.

Fast nä, det var jag som skrev asiatiskt. TS skrev "thaimat". Eftersom thaimat och asiatiskt tydligen är samma sak så drar vi ett streck här.
Citera
2020-07-20, 19:12
Medlem
Thaibasilika innehåller tydligen en del eteriska oljor som är detsamma som fransk dragon har. Jag ersätter ofta thaibasilika med dragon, och tvärtom om jag inte har rätt örter hemma
Citera
2020-07-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Thaibasilika innehåller tydligen en del eteriska oljor som är detsamma som fransk dragon har. Jag ersätter ofta thaibasilika med dragon, och tvärtom om jag inte har rätt örter hemma

Intressant!
Kanske går att ordna till en bea med thaibasilika då måntro?!
Jag blev sugen på att testa iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in