Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-31, 14:39
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Ja, om du har flyt endast några dagar. Dumt att köra bil/noja för att åka dit om man kör ifall man röker regelbundet.

Sitter ju fan i en-två-tre månader efter.

Tack för ditt svar, har inte rökt på flera år men är sugen. En Dansk läkare sa att det är mycket bättre att röka istället för att kröka med mina hjärtproblem, han sa iochförsig att det bästa är att inte göra nått av båda men om man måste välja så...
När du säger ett par dagar, menar du vid vägkontroll eller vid blodprov?
Citera
2022-10-31, 14:52
  #278
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anmark
Tack för ditt svar, har inte rökt på flera år men är sugen. En Dansk läkare sa att det är mycket bättre att röka istället för att kröka med mina hjärtproblem, han sa iochförsig att det bästa är att inte göra nått av båda men om man måste välja så...
När du säger ett par dagar, menar du vid vägkontroll eller vid blodprov?

Alltså det ska väl mycket till om man torskar för drograttfylleri om man inte kör som ett arsle eller ser påverkad ut vid kontroll. Iofs finns det någon ny teknik dom använder sig av för att kolla om man rökt har jag läst, hur flitigt den används i trafikkontroller får någon annan flika in med. Blodprov gör dom inte, utan urinet är dom ute efter om dom misstänker påverkan och du blåser 0. Sitter ju kvar betydligt längre i urinet.

Om du är nojig är det nog bäst att avstå, men jag tycker du nojar i onödan.

Att röka är mycket bättre än att dricka ja, om man nu ska göra något. Inte så att man blir sugen på alkohol direkt efter lite mysigt röka.
Citera
2022-10-31, 15:02
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Alltså det ska väl mycket till om man torskar för drograttfylleri om man inte kör som ett arsle eller ser påverkad ut vid kontroll. Iofs finns det någon ny teknik dom använder sig av för att kolla om man rökt har jag läst, hur flitigt den används i trafikkontroller får någon annan flika in med. Blodprov gör dom inte, utan urinet är dom ute efter om dom misstänker påverkan och du blåser 0. Sitter ju kvar betydligt längre i urinet.

Om du är nojig är det nog bäst att avstå, men jag tycker du nojar i onödan.

Att röka är mycket bättre än att dricka ja, om man nu ska göra något. Inte så att man blir sugen på alkohol direkt efter lite mysigt röka.


Du har rätt, blir inte sugen på dricka ett dugg när jag rökt, en av anledningarna till att testa ett par holkar.
Tack för hjälpen
Citera
2022-10-31, 19:44
  #280
Moderator
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anmark
Hej
Här kommer en lite mer konkret fråga från en nybörjare:
Om jag röker på idag kl 12.00, när kan jag köra bil utan att riskera att åka dit för drograttfylla vid en poliskontroll?

Vet inte om det har ngn betydelse men jag väger ca 100kg och när jag rökt på så är jag riktigt bäng upp till 30 minuter och känner mig "nykter" efter 4-6 timmar.

Snälla hjälp mig med detta.

Om du vill vara helt säker på att inte åka dit så skulle jag säga att du kan köra efter ca 7-10 dagar efter att du har rökt förusatt att du var helt ren när du röker. Detta förutsatt att du går med på att lämna ett urinprov vilket är vad de vill att du ska göra men de kan ju inte tvinga dig att urinera så annars kan man få (läs: tvingas) lämna ett blodprov och då är detektionstiden lite kortare.

Problemet med drograttfylla är att det inte finns någon motsvarighet till ett utandningsprov för alkohol vilket gör att det enda som finns att gå på är ett drogtest som ju faktiskt inte kan avgöra huruvida någon är påverkad eller inte utan är ett brott där det blivit praxis att två indicier, dvs polisens bedömning att du är drogpåverkad + positivt drogtest nästan uteslutande leder till fällande dom.

Men detta är egentligen OT, så vidare frågor hänvisas till: (FB) (FAQ om drogtestning) ALLA frågor om drogtest! #2/LÄS 1:a inlägget
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback