Hej, pratade med en osteopat igår som sa att jag inte skulle sova på magen eftersom ryggen sträcks ut för mycket då, vilket gör att jag får ont i ländryggen när jag vaknar.
Försökte sova på sidan i natt, men lyckades inte somna på sidan. Hur gör jag?
Hej, pratade med en osteopat igår som sa att jag inte skulle sova på magen eftersom ryggen sträcks ut för mycket då, vilket gör att jag får ont i ländryggen när jag vaknar.
bildSök på olika sovställningar och de om du inspireras! Jag kan INTE sova på magen, finns inte en chans, jag är sidsovare, oftast i superman ställning.
Den kan kännas lite hård och konstig i början men när du väl har vant dig kommer du aldrig vilja ha en annan kudde. Du kommer att sova på sidan som en liten prinsessa/prins nätterna igenom.
[...]
Personligen är det typ framstupa sidoläge som gäller för mig naturligt.
Om du tror att det kan passa dig så föreslår jag att testa med en extra (gärna större) kudde som du "omfamnar" liggande på sidan. Den stoppar då dig från rulla över helt på mage samtidigt som du får en form av tryck mot magen som du är van vid och ryggen hålls i det föreslagna läget som sova på sidan innebär.
Alternativt hittar du någon att "ligga sked" med men en kudde är förmodligen lättare att få tag i.
Lycka till och uppdatera gärna hur det går och hur(/om) du lyckas ändra din (o)vana!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!