Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-17, 13:48
Medlem
Hej, pratade med en osteopat igår som sa att jag inte skulle sova på magen eftersom ryggen sträcks ut för mycket då, vilket gör att jag får ont i ländryggen när jag vaknar.

Försökte sova på sidan i natt, men lyckades inte somna på sidan. Hur gör jag?
Citera
2020-07-17, 15:48
Medlem
SvartaBjorns avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2020-07-17, 16:26
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curveballen
Hej, pratade med en osteopat igår som sa att jag inte skulle sova på magen eftersom ryggen sträcks ut för mycket då, vilket gör att jag får ont i ländryggen när jag vaknar.

bildSök på olika sovställningar och de om du inspireras! Jag kan INTE sova på magen, finns inte en chans, jag är sidsovare, oftast i superman ställning.
Citera
2020-07-17, 16:51
Medlem
Magsovning är ok om man har en lämplig säng för det . Stenhård trezonad säng för axlarna eller tempur.
Annars är det bara att försöka vänja sig.
Citera
2020-07-17, 17:11
Medlem
Citat:

Tejpa en tennisboll på magen
Citera
2020-07-17, 20:15
Medlem
Citat:
Hej, pratade med en osteopat igår som sa att jag inte skulle sova på magen eftersom ryggen sträcks ut för mycket då

Sträcks ut? Det som sker när du sover på magen är det motsatta, ryggraden böjs bakåt (extenderas), vilket gör att facettlederna kläms.

När det kommer till din fråga så finns det bara ett sätt, och det är att vänja sig.
Citera
2020-07-17, 21:12
Medlem
exoticspices avatar
Köp en ergonomisk kudde som är utformad så att det nästan är omöjligt att ligga eller sova på magen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ergonomisk_kudde

Den kan kännas lite hård och konstig i början men när du väl har vant dig kommer du aldrig vilja ha en annan kudde. Du kommer att sova på sidan som en liten prinsessa/prins nätterna igenom.
Citera
2020-07-18, 00:43
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
[...]
Personligen är det typ framstupa sidoläge som gäller för mig naturligt.

Om du tror att det kan passa dig så föreslår jag att testa med en extra (gärna större) kudde som du "omfamnar" liggande på sidan. Den stoppar då dig från rulla över helt på mage samtidigt som du får en form av tryck mot magen som du är van vid och ryggen hålls i det föreslagna läget som sova på sidan innebär.

Lycka till och uppdatera gärna hur det går och hur(/om) du lyckas ändra din (o)vana!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in