2006-05-05, 22:18
Medlem
När jag står upp eller går runt länge får jag så sjukt ont under hälarna. Det är riktigt jobbigtn är man jobbar och måste gå runt och stå och nästan aldrig hinner sitta ner ordentligt. Man känner hela tiden ett behov av att sätta sig ner och vila hälarna, och när man sitter blir det bättre med tiden. Är detta vanligt?
Citera
2006-05-06, 09:41
Medlem
Ralphies avatar
Går det över efter ett tag? Har du extra ont på morgonen när du vaknar? Det kan vara hälsporre du lider av. Själv har jag haft samma problem i vad som känns som en evighet. Det tar lång tid att bli av med och man blir verkligen begränsad. Ut och springa i motionsspåret är out of the question.

Det är bara vila som hjälper och i väldigt svåra fall operation. Kan tipsa om hälsporreinlägg som du lägger i dina skor, finns på nästan alla välsorterade sportaffärer.
Citera
2006-05-06, 13:22
Medlem
brobbans avatar
Testa med inlägg i skorna, kanske hjälper.
Citera
2006-05-06, 13:37
Medlem
Karembeus avatar
Har du låga eller höga fotvalv?!? Då är man alltid något predisponerad för att få hälsporre... Andra riskfaktorer är dåliga skor, övervikt, löpning på hårda underlag...

Behandlingen går i största möjliga mån ut på att avlasta plantarfascian. Det är svårt att säga om det egentligen finns någon annan behandling som har något att tillföra.

Hälsporre är en av de vanligaste orsakerna till hälsmärta.
Träffade faktiskt en patient igår som hade dragits med det i 5 år. Vanligtvis läker det av sig självt efter 1-1.5 år...

Riktiga avlastande inlägg och skor med bra sula är A och O. Tejpning av sjukgymnast kan också rekommenderas. Även styrketräning och töjning av plantarflexorerna (vadmusklerna) kan provas.

NSAID (antiinflammatoriska läkemedel) är ett annat förslag...
Citera
2006-05-13, 20:19
Medlem
Jag har väldigt ont på just undersidan av hälen, det känns som man "går på benet". Jag köpte precis ett par nya skor, där inlägget var lågt i hälen, tidigare var mina stor väldigt tjocka och mjuka där. Jag märkte att jag lättare fick ont i hälen av de nya skorna.

_GAMMALT PROBLEM_
Jag hade problem med min häl när jag var yngre(9-13, nu är jag 17), och då hade jag ont precis under hälsenan, och när jag böjde mig framåt med benen där bak, så gjorde det jävuls ont. Det gjorde givetvis jätteont när jag gick också, och det kändes alltid bättre när jag "värmde" upp den. Detta har säkert ingenting med det nuvarande problemet, men jag ville bara nämna det.
_GAMMALT PROBLEM_

Jag har fått för mig att detta är något normalt, eftersom jag alltid har haft det, men det kanske inte är det?
Citera
2006-05-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Har du låga eller höga fotvalv?!? Då är man alltid något predisponerad för att få hälsporre... Andra riskfaktorer är dåliga skor, övervikt, löpning på hårda underlag...

Behandlingen går i största möjliga mån ut på att avlasta plantarfascian. Det är svårt att säga om det egentligen finns någon annan behandling som har något att tillföra.

Hälsporre är en av de vanligaste orsakerna till hälsmärta.
Träffade faktiskt en patient igår som hade dragits med det i 5 år. Vanligtvis läker det av sig självt efter 1-1.5 år...

Riktiga avlastande inlägg och skor med bra sula är A och O. Tejpning av sjukgymnast kan också rekommenderas. Även styrketräning och töjning av plantarflexorerna (vadmusklerna) kan provas.

NSAID (antiinflammatoriska läkemedel) är ett annat förslag...

Tack för förslagen, jag ska försöka börja med att töja lite mer i foten och styrketräna. Jag tar kanske ev. upp det med en sjukgymnast i framtiden också. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in