• 1
  • 2
2020-07-16, 02:55
Medlem
Om vi säger att en random person gjorde detta mot mig, tog stora lån eller beställde dyra saker i mitt namn, skulle jag då få stora skulder trots att ett brott begåtts mot mig? Alltså är det stor chans att kunna bestrida och gå "vinnande" ur en sådan händelse?

Man blir ju lite paranoid att man ska få sitt liv förstört när såna här typer av brott blir allt vanligare.. Hela personnummer och dylikt ligger ju ute fritt på nätet fritt för vem som helst att använda t.ex.
Citera
2020-07-16, 03:54
Medlem
Det är EXAKT det här telefonförsäljarna ringer om.
”Åh nej, nån kan ta lån i ditt namn”

Så brukar det låta. Men hur då, tänker jag. Hur kan nån ta ett lån utan att man märker det!? Samtidigt som man ändå är med på noterna?
Citera
2020-07-16, 06:50
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
När det kommer till lån, så är det i princip omöjligt för någon att ta ett lån i ditt namn. Då dom flesta kräver att man legitimerar sig med Bankid / skriver in inkomst/boende situation osv (Vilket det flesta inte vet). Men jag ser inte någon anledning till varför det inte skulle gå att ordna i värsta fall?

När det kommer till att beställa grejer, kan du åka på smäll från företag som kräver returavgift för icke-hämtade paket. Beställa fysiska varor i någons namn är väldigt lätt, finns flertal sidor där du inte behöver legitimera dig med Bankid. Där är det lite 50/50 att det ordnar sig, eller att du får betala returavgift. Skulle någon beställa varor i ditt namn, utan att legitimera sig med Bankid så är det väldigt svårt för dig att neka det, då det inte finns några konkreta bevis på att du inte beställt. Företagen tänker ju (Du har beställt, du har inte hämtat ut, så du får betala en avgift för retur)

Väldigt segt, när man kan få fram personnummer, adress, namn och om inte telefonnummer på det också. Flesta sidor har även att när man skriver in sitt personnummer på t.ex Klarna så kommer din email adress upp automatiskt om du gjort ett köp via klarna tidigare med ditt personnummer (Har jag för mig, vart iallafall så på mig tidigare).

Finns inget sätt för dig att förhindra att det skulle hända

Kan även tillägga att "DYRA" prylar är hyfsat svårt att beställa utan legitimering via Bankid. Beställa massa små paket gör succén i sådant fall.
Citera
2020-07-28, 00:32
Medlem
Det är ju ganska illa i så fall att man kan förstöra någons liv genom att beställa en massa paket och skit utan problem.
Citera
2020-07-28, 11:12
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Det är ju ganska illa i så fall att man kan förstöra någons liv genom att beställa en massa paket och skit utan problem.

Äh, det är bara att bestrida.

När det väl hamnar hos fogden så bestrider man där med.

Går det till tingsrätten så säger man som det är, att man inte beställt.
Företaget har inga övertygande bevis på att det är du som beställt.
Citera
2020-07-28, 11:57
Medlem
Jag var utsatt för id-stöld under flera års tid. Alltid bara dragit ett mejl till företagen så har det ordnat sig. Inte betalat en krona för vare sig returavgifter eller fakturor.

Det är en risk för företagen som de vet om. De tjänar på att "normala" affärer är så smidiga som möjligt.
Citera
2020-07-28, 12:02
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Lite off topic kanske men t ex lagfarter på fritidshus har kapats av bedragare ibland
https://nmrf.se/img/Naemndemannen/2009_2.pdf
Citera
2020-07-28, 18:27
Medlem
Fyra saker du kan göra på en gång som är gratis och ger ett bra grundskydd.
1. Logga in på Skatteverket och spärra obehöriga från att skriva sig på din adress.
2. Logga in på Klarna och välj att bara du kan beställa saker i ditt namn med ditt BankID. Täcker bara de med avtal med Klarna men ändå.
3. Logga in på din bank och stäng ditt kort tillfälligt från länder eller världsdelar som du aldrig besöker. Vid ev resa dit så är det bara öppna kortet igen.
4. Maila el logga in på de företag som visar din info om dig på google för öppet sök och hänvisa till GDPR.
Citera
2020-07-28, 21:03
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-And
Fyra saker du kan göra på en gång som är gratis och ger ett bra grundskydd.
1. Logga in på Skatteverket och spärra obehöriga från att skriva sig på din adress.
2. Logga in på Klarna och välj att bara du kan beställa saker i ditt namn med ditt BankID. Täcker bara de med avtal med Klarna men ändå.
3. Logga in på din bank och stäng ditt kort tillfälligt från länder eller världsdelar som du aldrig besöker. Vid ev resa dit så är det bara öppna kortet igen.
4. Maila el logga in på de företag som visar din info om dig på google för öppet sök och hänvisa till GDPR.

Bra tips! Jag vill lägga till att man även kan skaffa ”adresslås” hos Svensk Adressändring AB. Då krävs det inloggning med BankID för att adressändra eller skaffa eftersändning hos dem.

När det gäller Klarna så hittar jag inte var man gör det du föreslår.
Citera
2020-07-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Bra tips! Jag vill lägga till att man även kan skaffa ”adresslås” hos Svensk Adressändring AB. Då krävs det inloggning med BankID för att adressändra eller skaffa eftersändning hos dem.

När det gäller Klarna så hittar jag inte var man gör det du föreslår.
Tryck på meny(de tre sträcken uppe till vänster)>Ditt förnamn syns nere till vänster så klicka där>Data och säkerhet> BankID vid köp>Välj kräv BankID vid köp. Klart.
Citera
2020-07-28, 22:28
Medlem
Jag råkade ut för att någon försökte ta banklån i mitt namn för några år sedan. Då kontaktade jag bankerna det gällde och lyckades stoppa det hela.

Vem som gjort det vet jag inte än idag.

Det kallas bedrägeri i alla fall.
Citera
2020-07-28, 22:33
Medlem
Dexiators avatar
Tänk när bankerna skickade ut papper till din folkbokföringsadress som du var tvungen att skriva under och skicka tillbaka för att lånet skulle utbetalas. Då var det svårare att ta banklån i annans namn. Den digitala tiden är djävulens påfund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in