När det kommer till lån, så är det i princip omöjligt för någon att ta ett lån i ditt namn. Då dom flesta kräver att man legitimerar sig med Bankid / skriver in inkomst/boende situation osv (Vilket det flesta inte vet). Men jag ser inte någon anledning till varför det inte skulle gå att ordna i värsta fall?
När det kommer till att beställa grejer, kan du åka på smäll från företag som kräver returavgift för icke-hämtade paket. Beställa fysiska varor i någons namn är väldigt lätt, finns flertal sidor där du inte behöver legitimera dig med Bankid. Där är det lite 50/50 att det ordnar sig, eller att du får betala returavgift. Skulle någon beställa varor i ditt namn, utan att legitimera sig med Bankid så är det väldigt svårt för dig att neka det, då det inte finns några konkreta bevis på att du inte beställt. Företagen tänker ju (Du har beställt, du har inte hämtat ut, så du får betala en avgift för retur)
Väldigt segt, när man kan få fram personnummer, adress, namn och om inte telefonnummer på det också. Flesta sidor har även att när man skriver in sitt personnummer på t.ex Klarna så kommer din email adress upp automatiskt om du gjort ett köp via klarna tidigare med ditt personnummer (Har jag för mig, vart iallafall så på mig tidigare).
Finns inget sätt för dig att förhindra att det skulle hända
Kan även tillägga att "DYRA" prylar är hyfsat svårt att beställa utan legitimering via Bankid. Beställa massa små paket gör succén i sådant fall.