2020-07-15, 20:01
Medlem
Fizzbacks avatar
Hej!

Jag har problem med att en av mina jordfelsbrytare slår ifrån så fort det åskar, även så långt som 1.5-2 mil bort från där jag bor.

Jag har haft problemet så länge jag har bott här, och har då delat upp mitt hus med två jordfelsbrytare. Och nu är det det nummer 2 som går varje gång det är lite åska, även om det är långt bort.
Så inget fel på jordfelsbrytare, då det var den förra som gick hela tiden tills jag köpte en till och flyttade 5 säkringar dit, och troligtvis inget med inkommande ström då bara en av dem går?

Så det som sitter på jordfelsbrytare #2 är Diskmaskin, Tvättmaskin, Torktumlare och en Värmepump, alla är 2 år gamla ungefär. Och sen en gammal trefaskabel nergrävd som går till ett uthus, en sådana gammal kabal med lös koppartråd som är lindad med någon tjärpapp eller liknande. Och i uthuset är det enbart ett par led-lampor, och en vattenpump och hydrofor som är till en borrad brunn.

Kan det vara något med vattenpumpen, och när det åskar så blir det ström i grundvattnet? Men ska det verkligen vara möjligt när åskan är 15-20 km bort?
Eller att det blir "ström" i marken av blixten, och den gamla dåliga nergrävda kabeln inte är isolerad nog?

Fast det mest troliga är väl att när det åskar får jag en liten överspänning, och någon av alla enheter på jordfelsbrytare #2 håller inte "tätt" och skickar då ström i jordkabeln?

Som sagt jordfelsbrytare #1 påverkas inte, och där sitter i princip hela huset.
Citera
2020-07-15, 20:27
Medlem
Asgarvads avatar
Är det den gamla JFB:n som numera är #2?
Citera
2020-07-15, 20:33
Moderator
Tystnads avatar
Tycker det låter som det kan bero på Uthuset, dvs den gamla kabeln och hydrofor

Oftast väldigt knepigt hitta sådana här oregelbundna fel på JFBR som enbart kommer då och då.

Åska orsakar ju enormar potentialskillnader i marken där den slår ner, men att det skulle påverka så långt borta låter osannolikt.
Kan det vara transienter som uppstår pga åskan tro ? (Se nedan)

Sitter det en seperat elcentral i "uthuset" ?
Har du möjlighet kan du ju lägga den matande "jordkabeln" på en egen jordfelsbrytare.
Det finns ju ni s.k Personskyddsbrytare dvs Jordfelsbrytare med inbyggda säkringar även för trefas förslagsvis är det nog enklast att sätta en sådan i en låda bredvid centralen för matningen av jordkabeln och sedan lägga jordkabeln över denna.
.................................................. .................................................. .............
(Tidigare) normala jordfelsbrytare var ej/är ej stötströmssäkra dvs. blixtnedslag (stötspänningar),kapacitiva kretsar (stötströmmar) dessa stötar (transienter) på nätet kan uppfattas även jordfelsbrytare som en obalans mellan fas och nolla och orsaka en brytning.

Stötströmssäker jordfelsbrytare = AC typ Stötströms/Likströmskänslig/frosttålig jordfelsbrytare = A typ.
Senast redigerad av Tystnad 2020-07-15 kl. 20:46.
Citera
2020-07-16, 07:17
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Mycket knepigt att hitta sådana fel.

Avståndet där det åskar borde vara så långt att det inte skulle märkas.
Men kanske högt grundvatten som förbinder det mot ditt hus.

En gammal matar kabel brukar ha 3 faser inuti i och en jordfläta utan på med skydd av typ plast,
(enkelt förklarat) sedan delas jordfästa upp till nolla och jord i säkringsskåpet.
Jordflätan sätter man på jordskenan, som måste vara separerad från nollans skena.
Från jordskenan drar man en kabel till jordfelsbrytarens ingång för nolla,
och på utgången en kabel till nollskenan.

Så eventuellt kan vid åsknedslag en dålig kabel bli strömförande i jordflätan om dem kommer i kontakt med grund vattnet. Och då får jordfelsbrytaren ström på ingående sida. Även om det bara är lite (typ kryp ström) så kan det slå.

Som du själ sa om vatten pumpen. Någon kan kopplat samman nollan med jorden i den,
oftast behövs ingen nolla i en 3 fas pump, men kanske någon kontroll lampa eller liknande 1 fas finns på pumpen.
Så det är tänkbart strömmen smyger sig in den vägen vid blixtnedslag.
Och även om det inte är samman kopplat nolla och jord i pumpen, så kan vatten och järnrör leda upp åskans ström till pumpen som är av gjutjärn och säkerligen jordad i chassiet.
Så strömmen går baklänges den vägen vid nedslag av åska.

Om du är bonde och har elstängsel aggregat, så kan jordspetten vara nära grundvattnet eller om det dessutom finns jordspett typ åskledare till ditt hus på taket nära din elcentral.
Då är det tänkbart att åskan slår ner i stängsel tråden eller på ditt tak och för ner strömmen i marken den vägen.

Även en dålig förlängningskabel som ligger någonstans på marken, där isoleringen har börjat vittra kan orsaka sådana problem, exempelvis i torra fall, när det inte regnar så kommer ingen ström in i jorden på den kanelen, men vid regn då är den ledande och blir genom kontakt med grundvattnet ledande en längre bit så åsknedslagets ström kan krypa in det hållet.

Ja orsakerna kan var hur många som helst i ett gammalt hus med gammal matar kabel.

Rullkragen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in