• 3
  • 4
2020-07-19, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
jag har haft oturen allt för många gånger att äta vegansk mat.
av flertalet egen utsedda mäster kokar och andra som flera gott igod för är duktiga på att laga vegansk mat.

finner mig alltid spanades för närmaste föremål att hänga mig själv ifrån.
när man ska äta, jag skulle inte ens ge min hund den veganska maten.

går det inte att göra god vegansk mat??
varför denna besatthet att göra veganska kötträtter? (köttbullar, lassange osv?)

Vilka restauranger har du ätit så hemsk vegansk mat på?
Det finns många restauranger som serverar riktig bra vegankäk.
Citera
2020-07-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Fast sådana falaflar är hemska.

Falafel måste vara nyfriterad för att inte vara torrt som fnöske.

Den som bara ätit vegetariska halvfabrikat kan jag förstå är avskräckt från vegetarisk mat.
Att fritera lite falaflar i en stekpanna kräver knappast några större kunskaper. Har inget emot vegetarisk eller vegansk mat men att påstå att man behöver ha 110< IQ med mästerliga kökskunskaper för att vara vegetarian/vegan är bara fel.
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vem skulle ens komma på idén att att äta falafel med bearnaise?

Du har ingen vidare koll på mat va?
Ja, pommes och bea är en konstig kombination, håller med. Det är dessutom så att bara för att du är en inskränkt mat-fascist betyder det inte att alla är det, inte ens alla veganer.
Citera
2020-07-19, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bibamus
Ja, pommes och bea är en konstig kombination, håller med. Det är dessutom så att bara för att du är en inskränkt mat-fascist betyder det inte att alla är det, inte ens alla veganer.

Nu gick det åt helvete när du försökte tänka igen.
Tråden handlar om vegansk mat.
Citera
2020-07-19, 18:13
Citat:
Att fritera lite falaflar i en stekpanna kräver knappast några större kunskaper. Har inget emot vegetarisk eller vegansk mat men att påstå att man behöver ha 110< IQ med mästerliga kökskunskaper för att vara vegetarian/vegan är bara fel.

Det är klart, en enskild vegansk rätt kräver inte stora kunskaper. Men vill du ha variation är summan av alla enkla grejer du måste lära dig genast mer omfattande.

Kött kan du ha bra variation på genom att bara kunna steka och koka kolhydrater i princip.

Jag brukar rekommendera vänner att äta mer veganskt om de vill bli duktigare i köket.
Citera
2020-07-19, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ja, att göra pommes med färdiga falaflar med köpe-bea kräver verkligen en kulinarisk sensibilitet de flesta saknar.

Vad kan du om veganskt käk egentligen?
Citera
2020-07-19, 19:50
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
All vegansk mat är vegetarisk.

All vegetarisk mat är inte vegansk.
Vegan är en livsstil där man äter vegetarisk kost.

Vegetarianer äter vegetarisk kost utan att nödvändigt leva en vegansk livsstil.

Det du tänker på heter lakto-ovo-vegetarian.
Citera
2020-07-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Ingen av rätterna du skrev om är veganska.
Läs på.

Men va fan .... Hur ska jag kunna veta vad de veganska sekterna äter och inte äter?

Pommes frites friterad i sesamolja med ketchup då! Det är väl vegansk mat om något!?

Eller måste det vara illaluktande grönsaker, eller övermogna frukter som faller ifrån trädet för att det ska vara fint nog?
Citera
2020-07-20, 08:57
Medlem
Skalman19xxs avatar
Tycker också att det är konstigt med besattheten att imitera kötträtter till veganskt. Men smakar okej att göra Bolognese med linser istället för färs tycker jag dock.

Annars rekommenderar jag indiska rätten dahl/daal/dal till alla som vill prova på en vegansk rätt. Är en god rätt och enkel att tillaga. Jag gillar att ha stekt broccoli och tomater som tillbehör och nötter som garnering.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in