Citat:
Ursprungligen postat av
roboman
Vet ni om det fortfarande går att se Neowise? Jag har varit på alerten kanske 4-5 sena kvällar då det passat bra och jag varit på landsbygden, men det har varit mulet alla dessa nätter.
Nu är jag nyss hemkommen från vad jag tänkte kunde vara sista chansen. Tog bilen ut från stan, denna stjärnklar natt. Spanade med kikaren i den riktning och mellan de stjärnbilder jag trodde var rätt. Såg massor av stjärnor och satelliter, men ingen komet. Kanske är det för sent redan, kanske var det ljuset från en större stad några mil norrut som förstörde för mig.
Grämer mig lite över att jag inte har sett den. Särskilt som jag nu kommer behöva vänta över 6000 år på nästa chans.
Om du missar Neowise så har du ju ändå perfekta utsikt över Saturnus och Jupiter - och mittemellan de båda jätteplaneterna finns faktiskt den allra minsta planeten - Pluto ... Fast bara det att man ju inte kan se Pluto såklart.
Kl 2300 är den bästa tidpunkten för att se dessa.
För då hänger de bredvid varandra, som två Ögon i skyn, helt horisontellt och bara en liten bit ovanför horisonten.
En syn för gudarna med andra ord ...
Men Saturnus raskar snabbt iväg, och bara en timme senare är linjen sned, och illusionen av ett par ögon går förlorad.