• 2
  • 3
2020-08-07, 00:32
Medlem
robomans avatar
Vet ni om det fortfarande går att se Neowise? Jag har varit på alerten kanske 4-5 sena kvällar då det passat bra och jag varit på landsbygden, men det har varit mulet alla dessa nätter.

Nu är jag nyss hemkommen från vad jag tänkte kunde vara sista chansen. Tog bilen ut från stan, denna stjärnklar natt. Spanade med kikaren i den riktning och mellan de stjärnbilder jag trodde var rätt. Såg massor av stjärnor och satelliter, men ingen komet. Kanske är det för sent redan, kanske var det ljuset från en större stad några mil norrut som förstörde för mig.

Grämer mig lite över att jag inte har sett den. Särskilt som jag nu kommer behöva vänta över 6000 år på nästa chans.
Citera
2020-08-07, 06:03
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Vet ni om det fortfarande går att se Neowise? Jag har varit på alerten kanske 4-5 sena kvällar då det passat bra och jag varit på landsbygden, men det har varit mulet alla dessa nätter.

Nu är jag nyss hemkommen från vad jag tänkte kunde vara sista chansen. Tog bilen ut från stan, denna stjärnklar natt. Spanade med kikaren i den riktning och mellan de stjärnbilder jag trodde var rätt. Såg massor av stjärnor och satelliter, men ingen komet. Kanske är det för sent redan, kanske var det ljuset från en större stad några mil norrut som förstörde för mig.

Grämer mig lite över att jag inte har sett den. Särskilt som jag nu kommer behöva vänta över 6000 år på nästa chans.
Om du missar Neowise så har du ju ändå perfekta utsikt över Saturnus och Jupiter - och mittemellan de båda jätteplaneterna finns faktiskt den allra minsta planeten - Pluto ... Fast bara det att man ju inte kan se Pluto såklart.

Kl 2300 är den bästa tidpunkten för att se dessa.
För då hänger de bredvid varandra, som två Ögon i skyn, helt horisontellt och bara en liten bit ovanför horisonten.
En syn för gudarna med andra ord ...

Men Saturnus raskar snabbt iväg, och bara en timme senare är linjen sned, och illusionen av ett par ögon går förlorad.
Citera
2020-08-08, 18:32
Medlem
robomans avatar
Tack för tipsen! Jag skaffade stjärnkarteapp och befann mig förra natten under stjärnklar natthimmel med oskymd sikt mot väst, ungefär. Kollade på stjärnorna som Arcturus och Mufrid för att få ett hum om var neowise befann sig, men jag såg den inte. Fattade inte. Någon sa att man kanske inte ser svansen längre, så det ser ut mer som en vanlig stjärna från våra breddgrader.

Lyckdes inte heller se planeterna, men där var nog grantoppar snarare problemet.
Citera
2020-08-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Tack för tipsen! Jag skaffade stjärnkarteapp och befann mig förra natten under stjärnklar natthimmel med oskymd sikt mot väst, ungefär. Kollade på stjärnorna som Arcturus och Mufrid för att få ett hum om var neowise befann sig, men jag såg den inte. Fattade inte. Någon sa att man kanske inte ser svansen längre, så det ser ut mer som en vanlig stjärna från våra breddgrader.

Lyckdes inte heller se planeterna, men där var nog grantoppar snarare problemet.

Kikare är ett måste. Jag har bara sett den genom kikare, och syns då som en suddig stjärna med svans.
Citera
2020-08-09, 12:30
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Kikare är ett måste. Jag har bara sett den genom kikare, och syns då som en suddig stjärna med svans.
Det har jag glömt nämna, men jag har alltid spanat efter den med kikare.

Igår kväll runt 23 tittade jag, nedan Arcturus, vidare nedan Mufrid, nedan och något höger om någon annan hop stjärnor, allt enligt stjärnkartan. Såg något ganska klart lysande som jag tänkte KANSKE kunde vara kometen ändå. För jag visste inte vilken stjärna det skulle vara, inget tycktes stämma bättre in på stjärnkartan än Neowise. Men jag såg ingen svans. Efter någon kvart ute på den brygga där jag stod, hade den eventuella kometen letat sig ner bortom grantopparna på andra sidan sjön.

Hur som helst. Om jag förstått rätt är det nya heta att spana mot månen ikväll för att se mars alldeles i närheten. Denna kväll kommer jag fokusera på det istället.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in