• 1
  • 2
2020-07-13, 17:30
Moderator
Rassas avatar
Håll er vakna till mellan 1-2 i natt (eller någon natt framöver när det är stjärnklart), titta åt norr eller nordost och ca tio grader upp från horisonten. Gärna med fältkikare. En ganska unik händelse som är väl värd att uppleva om man kan.

Jag kommer ihåg Hale-Bopp 1996-97, den här är inte lika ljusstark men det är inte ofta man får chansen som sagt. Mer info:

https://www.svt.se/nyheter/nu-syns-n...a-sommarhimlen
Citera
2020-07-13, 18:07
Medlem
Andersdamaans avatar
Häftigt! Stort tack för tipset! Detta hade gått mig helt förbi! Minns även jag Hale-Bopp när den passerade i slutet av 90:talet och jag är såpass gammal att jag även såg Halleys Komet när den passerade 1986!

Nu får man bara hoppas att det klarnar litet inatt så att man får chansen att se kometrackaren!
Citera
2020-07-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Håll er vakna till mellan 1-2 i natt (eller någon natt framöver när det är stjärnklart), titta åt norr eller nordost och ca tio grader upp från horisonten. Gärna med fältkikare. En ganska unik händelse som är väl värd att uppleva om man kan.

Jag kommer ihåg Hale-Bopp 1996-97, den här är inte lika ljusstark men det är inte ofta man får chansen som sagt. Mer info:

https://www.svt.se/nyheter/nu-syns-n...a-sommarhimlen
Nice. Hur lång tid framöver? Får fixa en fältkikare då mitt teleskop inte kommer förrän nästa månad.
Citera
2020-07-14, 01:46
Medlem
Ovcharkas avatar
Såg en artikel om det. Klockan var 01.40, så jag tittade ut genom fönstret mot norr - och där var den.

Tack för besöket.
Citera
2020-07-14, 08:57
Medlem
arcsins avatar
Jag såg den för ett par dagar sedan. Den är lurig att urskilja ur gryningsljuset, men när man fått syn på den syns den tydligt. Nu ser vädret dåligt ut de närmsta dagarna, men jag hoppas att kometen håller sig ljus ett par veckor till så man kan få se den när himlen är mörkare. Tydligen bleknar den för var dag som går, men kometer är oförutsägbara, så vi kan ha tur och få se den öka i ljusstyrka.

Kometer är för övrigt inte ovanliga. Just denna är lätt att se med blotta ögat, och det är lite ovanligt, men det har synts en del bra kometer från Sverige de senaste åren, som t.ex. PANSTARRS 2011 och Lovejoy 2015 (sistnämnda vill jag minnas att jag såg med blotta ögat).
Senast redigerad av arcsin 2020-07-14 kl. 09:05.
Citera
2020-07-14, 14:28
Medlem
Jag försökte kolla norrut häromdagen genom fönstret.
Såg ETT starkt ljus. Gissningsvis en planet, eftersom jag såg inga spår efter svansen.

Och vanliga stjärnor syntes inte, om det vart för ljust eller för att fönstret filtrerade låter jag vara osagt.

Vilken planet syns just norrut vid 1-tiden på natten? Lågt men ändå ett stycke upp.
Citera
2020-07-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag försökte kolla norrut häromdagen genom fönstret.
Såg ETT starkt ljus. Gissningsvis en planet, eftersom jag såg inga spår efter svansen.

Och vanliga stjärnor syntes inte, om det vart för ljust eller för att fönstret filtrerade låter jag vara osagt.

Vilken planet syns just norrut vid 1-tiden på natten? Lågt men ändå ett stycke upp.
Capella kanske.

Kan nån ange vilket väderstreck med grader på ett ungefär man skall titta kl 24 och eller 01.
Citera
2020-07-14, 16:40
Medlem
Andersdamaans avatar
Molnen försvann precis tillräckligt för att vi skulle kunna få se den härifrån Stockholms skärgård!

Häftigt och tack för besöket!
Citera
2020-07-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Capella kanske.

Kan nån ange vilket väderstreck med grader på ett ungefär man skall titta kl 24 och eller 01.

Tack!

Men om nu det inte finns någon planet däråt just ju, är chansen större att det var kometen ändå!
Citera
2020-07-14, 18:00
Medlem
Citat:
Tack!

Men om nu det inte finns någon planet däråt just ju, är chansen större att det var kometen ändå!
Såg nu att du skrev planet, Capella är ju en stjärna
Citera
2020-07-14, 18:01
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Tack!

Hade den ingen svans var det inte kometen. Kometen syns inte överdrivet tydligt, och du beskriver ljuset som starkt, vilket antyder att det var stjärnan Capella du såg.
Citera
2020-07-16, 00:56
Medlem
Nån som ser den och var är ni i så fall?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in