2020-07-13, 14:46
Medlem
toalettrullen14s avatar
Tjena!

Jag har lite frågor kring hur det ser ut med skatter på kapitalvinst.

Låt säga att jag gör en vinst på 1000kr, staten vill då i Sverige ha 30% av detta, vilket också många andra länder verkar ligga kring. Man skattar i regel där man är bosatt - låt då säga att jag temporärt skulle flytta till ett land utan kapitalskatt under ett-två år, sälja av innehavet utan skatt för att därefter återvända till Sverige eller annat land.

Skulle ett sådant upplägg fungera ifall innehavet i fråga är på ett svenskt företag hos en svensk mäklare?

Jag bor för tillfället inte i Sverige, men frågan kan nog anses vara generellt applicerbar för även andra platser.

Tack!
Citera
2020-07-13, 15:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14
Tjena!

Låt säga att jag gör en vinst på 1000kr, staten vill då i Sverige ha 30% av detta, vilket också många andra länder verkar ligga kring. Man skattar i regel där man är bosatt - låt då säga att jag temporärt skulle flytta till ett land utan kapitalskatt under ett-två år, sälja av innehavet utan skatt för att därefter återvända till Sverige eller annat land.

Skulle ett sådant upplägg fungera ifall innehavet i fråga är på ett svenskt företag hos en svensk mäklare?

Jag bor för tillfället inte i Sverige, men frågan kan nog anses vara generellt applicerbar för även andra platser.

Tack!
Så enkelt är det inte. Det beror i första hand på eventuellt dubbelbeskattningsavtal mellan landet du bor i och Sverige men generellt skattar du i Sverige för kapitalvinster i 10 år efter utflytt.
https://www.lawline.se/answers/1902
Citera
2020-07-13, 16:36
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Så enkelt är det inte. Det beror i första hand på eventuellt dubbelbeskattningsavtal mellan landet du bor i och Sverige men generellt skattar du i Sverige för kapitalvinster i 10 år efter utflytt.
https://www.lawline.se/answers/1902

Jag misstänkte att det skulle vara något åt det hållet.. Tack för svaret!
Citera
2020-07-13, 16:46
Medlem
Temporär utflyttning? Anses du vara utflyttad? Har du väsentlig anknytning till Sverige?

Har du fortfarande VA till Sverige så kan du lugnt öppna en KF eller en ISK och handla därifrån och ta ut pengarna via din bank i Sverige till ditt utländska konto.

Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14
Tjena!

Tack!
Citera
2020-07-16, 21:22
Medlem
zerokei64s avatar
Eftersom vinsten år 1 beskattas år 2 så kan du ju göra slut på pengarna innan det är dags att betala in skatt. Du får då en skuld till staten som skrivs av efter 5 år. Klarar du att leva på existensminimum under dessa 5 år så behöver du inte betala in något. Pengarna behöver du inte göra spendera på riktigt. Räcker att du ger en gåva till tex din syster som efter 5 år kan ge tillbaka pengarna när du inte är skyldig något längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in