2020-07-13, 08:29
Bannlyst
Räcker inte att vi Svenska betala Jizya till dem, nu skall dom få extra djurplågat kött till sin barn också.

Elever i Järfällas skolor kommer inte längre erbjudas halalkött på lunchen. Kommunen har i ett nytt livsmedelsavtal valt att prioritera djurskyddet och då lever halalköttet, som äts av många muslimer av religiösa skäl, inte upp till kraven.

https://mitti.se/nyheter/halal-jarfalla-skolor-skolmat/

https://mitti.se/nyheter/abdullahi-enligt-kultur/
2020-07-13, 08:37
Medlem
Svår fråga. Vi har religionsfrihet i Sverige och därmed ingår religiösa traditioner. Samtidigt, varför positiv särbehandling för en grupp när vi monterat ned välfärden sakta men säkert?
2020-07-13, 08:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Att alla dessa avtal inom det offentliga, som vanligtvis är urusla, faktiskt skulle kunna utnyttjas till något positivt trodde jag inte.

Det är ju också en härlig nöt att knäcka för alla djurrättsaktivister då de vanligtvis är invandringsvurmare (ja stor del som inv till Sverige är muslimer).

Religös får man vara på sin fritid. Dessutom får muslimer äta haram-mat om det krävs.
2020-07-13, 08:39
Bannlyst
Djurplågat? Halal betyder tillåtet, halalslakt innebär att man slaktar djuret på svenskt vis men en präst står bredvid och rabblar något skit på något negerspråk. Fan vad ni rasistiska Sverigedemokrater är lättkränkta det är helt sjukt,, jävla incels.
2020-07-13, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Svår fråga. Vi har religionsfrihet i Sverige och därmed ingår religiösa traditioner. Samtidigt, varför positiv särbehandling för en grupp när vi monterat ned välfärden sakta men säkert?

Religionsfrihet innebär att du har rätt utöva din religion, inte samma sak som andra skall behöva ta högre kostnader för att du har en viss religion. Det skattebetalarna i Järfälla som får svälja kostnaden för halaslaktatade köttet. Om en liten grupp kräver dyrare råvaror , då kommer den andra gruppen som inte kräver dyrare råvaror få sämre mat, eftersom man har samma budget att rätta sej efter.
2020-07-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Religionsfrihet innebär att du har rätt utöva din religion, inte samma sak som andra skall behöva ta högre kostnader för att du har en viss religion. Det skattebetalarna i Järfälla som får svälja kostnaden för halaslaktatade köttet. Om en liten grupp kräver dyrare råvaror , då kommer den andra gruppen som inte kräver dyrare råvaror få sämre mat, eftersom man har samma budget att rätta sej efter.

Jag förstår det men tack för en bra och pedagogisk förklaring. Det var därför jag skrev att det var en svår fråga, man kan se det från olika synvinklar. Problemet är att kommuner, landsting och stat har gett efter för liknande saker under lång tid istället för att bestämma.
2020-07-13, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
Djurplågat? Halal betyder tillåtet, halalslakt innebär att man slaktar djuret på svenskt vis men en präst står bredvid och rabblar något skit på något negerspråk. Fan vad ni rasistiska Sverigedemokrater är lättkränkta det är helt sjukt,, jävla incels.

Om du skall låtas att du är PK , kanske du skall undvika använda ordet negerspråk.
2020-07-13, 09:11
Medlem
Citat:
Är det så, säger inte det bara att man får ha vilken tro man vill? Den säger inte ens rättigheter att utöva sin tro eller? Inte så påläst, någon kanske kan skriva vad exakt den säger?

Om min tro säger jag måste få en avsugning varje dag för att komma till himmelen, kan jag begära det under skoltid av lärarinnorna det för att vi har religonsfrihet?
2020-07-13, 09:13
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Inte alls någon svår fråga. Visst har vi religionsfrihet och dom är varmt välkomna att stoppa i sig sitt djurplågade kött så länge det framställs enligt lagliga metoder. Finns ingen anledning till att skolan skall förse barn med kött framställt under djurplågeri.

Jag ser förstås gärna att man förbjuder halal-kött helt å hållet med tanke på vad det betyder för djuret och vi skall inte normalisera tanken.

Det märkliga är att vi har den där äckliga föreningen Djurfront (eller va fan den heter) som jagar människor som har djur. Men jag har fan aldrig sett dom jaga halal-slakterier. Har jag missat det eller är det som vanligt något som tystas ned enligt vänster-logik?
2020-07-13, 09:15
Medlem
Bygger religionsfriheten bara på rättigheter utan några som helst skyldigheter..?
2020-07-13, 09:20
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:

På sikt kommer detta säkert infrias men först några år i olika rättsinstanser sen någon utredning
2020-07-13, 09:39
Medlem
Religionsfrihet innebär att man får tro på vad man vill utan att diskrimineras för det. Inte att man har rätt att kräva en massa saker eller särbehandlas.
Kan man inte äta det som serveras får man ta med sig eget, så enkelt är det.

Och det största problemet med halal är inte frågan huruvida det är djurplågeri eller inte, utan att företagen som säljer halal måste vara certifierade och för att bli det måste man betala en särskild skatt ("zakat") som därefter fördelas i 8 olika kategorier till hjälp för ex. fattiga barn och andra hjälpåtgärder.

Att hjälpa andra är viktigt inom islam men då bara andra muslimer givetvis. Är du en otrogen hund ska du bara plågas och dödas. En av de åtta kategorierna är hjälp åt "de som med vapen i hand slåss för allah" dvs. de terroristorganisationer man läser om som isis/daesh, al qaida, al-shabab osv.

Varje gång du köper en halalcertifierad produkt (för det handlar inte bara om kött utan allt möjligt annat) så sponsrar du terrorism och underlättar för islams utbredning.

Det är bara att googla om någon inte tror på detta.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in