Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-12, 21:29
  #1
Medlem
Madagascars avatar
Är det någon som har recept med instruktion om hur man tillagar Memma/Mämmi?

Jag vill ha ett recept där det ej ingår sirap. Jag vill att sötman ska komma från rågen och rågmalten.

Tricket är något med hålla smeten på 60 grader typ.

Den bästa info jag har hittat är detta: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...gammaldags-vis

Men det borde ju finnas recept på finska som jag sedan kan översätta. Jag är inte så duktig på att googla på finska. Det har hittills bara generat recept med sirap (som jag alltså vill undvika).

Är det någon som kan bidra?
Citera
2020-07-12, 21:37
  #2
Medlem
Lätt googlande gav

hur många recept som helst men i alla är sirap med.
Varför hatar du sirap? Endast 2 matskedar är väl inte farligt?
Citera
2020-07-12, 21:46
  #3
Medlem
Alla recept ser likadana ut

500 g
rågmalt
750 g
rågmjöl
30 dl
vatten
1 1/2 dl
sirap
3/4 tl
salt
1/2 tl
pomeransskal

Extrem mycket sirap i detta recept såg ett annat med 2 msk.

Tänker inte översätta mer "hur gå till väga" om du inte är intresserad.
Om du försöker med sötma från rågmalt så är det samma procedur som i ölbryggning, mältning är en lång komplicerad process och något för endast proffs. Inte värt för endast mämmi.
__________________
Senast redigerad av SlowCooker 2020-07-12 kl. 21:48.
Citera
2020-07-12, 21:58
  #4
Medlem
Problemet är att få tag i rågmalt. Finns inte i Sverige. Bäst vore om du har en bekant i Finland som kan skicka över.
Jag själv åker vanligtvis 1-2 gånger om året till Helsingfors (dock inte nu i coronatider) och hamstrar där rågmalt, dock inte till mämmi men till äkta finskt rågbröd som jag bakar hemma.
Citera
2020-07-12, 22:46
  #5
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Lätt googlande gav

hur många recept som helst men i alla är sirap med.
Varför hatar du sirap? Endast 2 matskedar är väl inte farligt?
Det kan ju knappast vara ursprungligt att det ska vara sirap i receptet!? Sirap tror jag kom först på 1800-talet. Jag gillar att försöka laga ursprunglig mat. Det är som med Sverige och tunnbrödet. Ursprungligen ska det inte vara vetemjöl i tunnbröd men i typ alla recept jag hittat i Sverige så har vetemjölsmaffian petat in sitt vita klister. Till slut hittat jag ett recept med enbart kornmjöl - hos en finsk mjölfabrikant :-)

Och jag tycker det låter som en intressant utmaning att få fram sötman från rågmjölet och rågmalten.
Citera
2020-07-12, 22:51
  #6
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Problemet är att få tag i rågmalt. Finns inte i Sverige. Bäst vore om du har en bekant i Finland som kan skicka över.
Jag själv åker vanligtvis 1-2 gånger om året till Helsingfors (dock inte nu i coronatider) och hamstrar där rågmalt, dock inte till mämmi men till äkta finskt rågbröd som jag bakar hemma.
Jag har faktiskt rågmalt (till ölbryggning). Antagligen inte samma sort som i finland till mämmi.

Har du något recept på ditt rågbröd (inkl rågmalt)?
Citera
2020-07-12, 22:59
  #7
Medlem
Jo, jag förstår utmaningen. Alltid kul och testa.
Jag försökte en gång brygga öl från scratch, mälte korn osv.
Blev ett fiasko, ölet skummade som fan men smakade piss och alkoholhalten var väl 0%.

Annars kan jag tipsa om kolla om butiker för egen ölbryggning möjligen har rågmaltextrakt. Vet att de har olika extrakt för korn, vete. Liten genväg där men garanterat värt pengarna, det är långsam och svår grej att mälta eget.
__________________
Senast redigerad av SlowCooker 2020-07-12 kl. 23:04.
Citera
2020-07-12, 23:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har faktiskt rågmalt (till ölbryggning). Antagligen inte samma sort som i finland till mämmi.

Har du något recept på ditt rågbröd (inkl rågmalt)?
Rågmalt är inte samma sak som finska "kaljamaltaita" som är mältat råg. Så har jag uppfattat det.
Det är "ölmalt" som används till mämmi och brödbakning.
Är själv lite förvirrad men så har jag uppfattat det.
Citera
2020-07-12, 23:39
  #9
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Problemet är att få tag i rågmalt. Finns inte i Sverige. Bäst vore om du har en bekant i Finland som kan skicka över.
Jag själv åker vanligtvis 1-2 gånger om året till Helsingfors (dock inte nu i coronatider) och hamstrar där rågmalt, dock inte till mämmi men till äkta finskt rågbröd som jag bakar hemma.

Har använt rågmalt till öltillverkning.

Kan köpa på många ställen i Sverige.

Lite offtopic men köper min memma på Coop, finns i frysdisken.

https://shop.humle.se/malt/weyermann...rmann-hel-1-kg

https://www.pgw.se/ragmalt-hel-1-kg....UaAkKKEALw_wcB
Citera
2020-07-12, 23:40
  #10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Rågmalt är inte samma sak som finska "kaljamaltaita" som är mältat råg. Så har jag uppfattat det.
Det är "ölmalt" som används till mämmi och brödbakning.
Är själv lite förvirrad men så har jag uppfattat det.

Förstår inte riktigt vad det är du försöker fara efter här då mältat råg är rågmalt, vilket i sin tur är det som både används till öl (Öl som innehåller råg då alltså.) och memma...

Det går alldeles utmärkt att använda rågmalt från Viking Malt i Halmstad även om Viking Malt har mälteri i Lahti, Finland.
Citera
2020-07-12, 23:55
  #11
Medlem
Alltså rågmalt är inte samma sak som finska "kaljamaltaita", det var det jag försökte säga.
Fråga mej inte vad skillnaden är. Man känner direkt skillnaden i rågmalt (köpte 6 kilo, har ingen användning av de) sen senaste i Helsingfors köpte jag några kilo "kaljamaltaita", redan i vikt är det skillnad.
Jag har använt lite av mina 6 kg rågmalt i brödbakning och blev fiasko, degen lyfter inte.
Sen har jag bakat med finska "kaljamallas" och resultatet är helt annorlunda.
Fråga mej inte vad skillnaden är för jag vet inte.
Citera
2020-07-26, 16:25
  #12
Medlem
Skillnaden kan ha med själva rågsorten att göra.
Liksom vetet har rågsorterna förädlats (inget ädelt i detta , borde heta försämrats) till mer snabbväxande varianter som ger mer avkastning.
De gamla rågsorterna finns dock kvar och växer långsammare och samlar kanske mer sötma?
(Iaf visade det sig under den extremt torra sommaren 2018 att de gamla rågsorterna klarade torkan galant. Därför satsar Finland stenhårt att bevara dessa).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback