• 1
  • 2
2020-07-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic88
Jag vet om att de inte har hand om lån, men mina två lån hos UC går visst det ihop - det ligger(låg 2 nu 1) lån hos oss, och ja, givetvis gjorde dessa företag en upplysning på mig när jag ansökte om lånen/lånet, men de upplysningarna är nu borta - förstår inte vad detta har med de att göra oavsett? Vad jag ville veta är att om ett lån försvinner, bör ju UC betyget sjunka? Det gör det när man avslutar lån och krediter via de banker man tagit lånen ifrån, ex. så avslutade jag en kredit förra året, och då sjönk mitt betyg. Så min fråga var ju: att om nu detta lånet försvunnit, bör väl betyget sjunka? Jag vet att UC inte har något med lånet att göra(ni behöver inte säga det igen) men systemet reagerar ju på när lån som blivit registrerade hos UC försvinner(blir avslutade)

När kreditupplysning försvinner så får du bättre betyg. Desto fler kreditupplysningar man har desto sämre chans till ett lån.
Citera
2020-07-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
När kreditupplysning försvinner så får du bättre betyg. Desto fler kreditupplysningar man har desto sämre chans till ett lån.

Aja, jag har iaf 2 som försvinner nu nästa söndag, så bör bli bättre då.
Citera
2020-07-11, 22:32
Medlem
Citat:
Aja, jag har iaf 2 som försvinner nu nästa söndag, så bör bli bättre då.
Vad tror du om det? Om 2 försvinner och mitt betyg nu ligger på 9,4, bör det väl hamna på bra? När en upplysning försvann i juni sjönk betyget med 5 steg, och nu försvinner 2 st, så då bör det hamna på bra kreditvärdighet minst tycker man..
Citera
2020-07-12, 01:02
Medlem
Citat:
Vad tror du om det? Om 2 försvinner och mitt betyg nu ligger på 9,4, bör det väl hamna på bra? När en upplysning försvann i juni sjönk betyget med 5 steg, och nu försvinner 2 st, så då bör det hamna på bra kreditvärdighet minst tycker man..

9.4 i kreditbetyg är inte bra, du är fortfarande en riskfaktor, vissa banker kan neka dig för att söka ett större belopp. Själv så ligger jag på 0.4, du kan ladda ner appen kreddy och kolla där, appen i sig är lite seg brukar va 1 månad för seg ungefär men gratis är bättre än att betala för uc, sen så finns det bisnode också en annan aktör som minuc, testa kolla där annars, good luck.
Citera
2020-07-12, 06:45
Medlem
yz44s avatar
Du har inga lån hos UC (upplysningscentralen).
Citera
2020-07-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
9.4 i kreditbetyg är inte bra, du är fortfarande en riskfaktor, vissa banker kan neka dig för att söka ett större belopp. Själv så ligger jag på 0.4, du kan ladda ner appen kreddy och kolla där, appen i sig är lite seg brukar va 1 månad för seg ungefär men gratis är bättre än att betala för uc, sen så finns det bisnode också en annan aktör som minuc, testa kolla där annars, good luck.

Jag vet att det inte är bra, det skriver jag ju( du läser inte mina frågor) jag frågade att om 2 st upplysningar nu försvinner här i slutet på juli bör det väl gå ner till bra ?
Citera
2020-07-12, 11:57
Medlem
Citat:
Jag vet att det inte är bra, det skriver jag ju( du läser inte mina frågor) jag frågade att om 2 st upplysningar nu försvinner här i slutet på juli bör det väl gå ner till bra ?

Det sjunker månad för månad, har egentligen ingenting med upplysningar att göra om det försvinner eller inte, däremot så höjer upplysningar din kreditvärdighet, men att dem försvinner gör inte så att den sjunker drastiskt, utan månad för månad så kommer du se skillnaden, gör inga flera upplysningar bara så borde du va tillbaka på "bättre" nivå inom 1 år.
Citera
2020-07-12, 12:32
Medlem
Citat:

Citat:
Det sjunker månad för månad, har egentligen ingenting med upplysningar att göra om det försvinner eller inte, däremot så höjer upplysningar din kreditvärdighet, men att dem försvinner gör inte så att den sjunker drastiskt, utan månad för månad så kommer du se skillnaden, gör inga flera upplysningar bara så borde du va tillbaka på "bättre" nivå inom 1 år.

Glömde tillägga att det är självaste lånet som utgör om den sjunker eller inte, alltså om du betalar i tid, om du glömmer att betala nån månad och det blir påminnelse o.s.v. så det är ju upp till dig hur du hanterar din ekonomi. Betala i tid och när lånet sjunker så sjunker kreditscore, men då gäller det att inte göra nya ansökningar hos nya banker självklart.
Citera
2020-07-12, 12:48
Medlem
Citat:

Jovisst, fast den ena upplysningen - när den försvann i juni - gjorde ju att betyget faktiskt sjönk "drastiskt". Men jag får väl bara vänta och se hur det ser ut nu efter den 19.
Citera
2020-07-12, 14:53
Medlem
Citat:
Jovisst, fast den ena upplysningen - när den försvann i juni - gjorde ju att betyget faktiskt sjönk "drastiskt". Men jag får väl bara vänta och se hur det ser ut nu efter den 19.

I normala fall så brukar kredit score inte ha någon sammanhang med upplysningen, den höjs som sagt när du gör en eller fler upplysning, en av mina vänner har en kreditscore på 15% men har inga upplysningar på dem 2 senaste åren. Gör dina betalningar i tid och vänta med tiden.
Citera
2020-07-13, 23:01
Medlem
Ts, jag förstår om du blir frustrerad av att läsa svaren du får. Jag hade också blivit det, många vet inte vad dom pratar om.

Jag förstår vad du menar att dina lån inte syns hos UC - eftersom upplysningscentralen har ett register över dina lån och krediter.

Vilken aktör har du det lånet hos? Det kan vara en aktör som börjat köra Bisnode eller creditsafe istället och då kan det försvinna från din UC eftersom Bisnode och creditsafe inte samarbetar med upplysningscentralen.

Förresten, på lånforum.se hittar du svar på de flesta frågor. Ett Flashback bara för lån
Citera
2020-08-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Ts, jag förstår om du blir frustrerad av att läsa svaren du får. Jag hade också blivit det, många vet inte vad dom pratar om.

Jag förstår vad du menar att dina lån inte syns hos UC - eftersom upplysningscentralen har ett register över dina lån och krediter.

Vilken aktör har du det lånet hos? Det kan vara en aktör som börjat köra Bisnode eller creditsafe istället och då kan det försvinna från din UC eftersom Bisnode och creditsafe inte samarbetar med upplysningscentralen.

Förresten, på lånforum.se hittar du svar på de flesta frågor. Ett Flashback bara för lån

Tack för ditt svar! Om än sent nej jag kände det med..Det kan vara så att de då börjat använda en annan aktör, för innan var det UC. Tack för tipset!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in