• 1
  • 2
2020-07-11, 20:35
Medlem
hej,

Jag har två lån hos UC och nu när jag skulle logga in för att kolla betyget så märkte jag att det gått upp 0,4 i rating samt att det ena lånet är borta?? Vilket är väldigt märkligt då jag inte betalt av det, samt betalt denna månad som var(juni) och skött mina betalningar varje månad sedan jag fick det(med andra ord kan det inte gått till inkasso) Någon som varit med om liknande? vart har lånet tagit vägen liksom? Och om nu lånet "försvann" varför har betyget gått upp? Doesn,t make any sense..typ helt förvirrad, ska ringa företaget imorgon och fråga varför deras lån som jag tagit hos dem inte finns med på min UC längre, jättekonstigt att det bara skulle försvinna så..

Någon som varit med om en liknande situation och vet svaret?
Citera
2020-07-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic88
hej,

Jag har två lån hos UC och nu när jag skulle logga in för att kolla betyget så märkte jag att det gått upp 0,4 i rating samt att det ena lånet är borta?? Vilket är väldigt märkligt då jag inte betalt av det, samt betalt denna månad som var(juni) och skött mina betalningar varje månad sedan jag fick det(med andra ord kan det inte gått till inkasso) Någon som varit med om liknande? vart har lånet tagit vägen liksom? Och om nu lånet "försvann" varför har betyget gått upp? Doesn,t make any sense..typ helt förvirrad, ska ringa företaget imorgon och fråga varför deras lån som jag tagit hos dem inte finns med på min UC längre, jättekonstigt att det bara skulle försvinna så..

Någon som varit med om en liknande situation och vet svaret?

Smart ringa och fråga, jag skulle inte ringt och klagat på de precis...Eller vill du påminna dom kanske?
Citera
2020-07-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Smart ringa och fråga, jag skulle inte ringt och klagat på de precis...Eller vill du påminna dom kanske?

ja jag ska ju ringa, men ville bara posta här för att se om någon varit med om detsamma. Finns inget att klaga över, skrev inget om det heller, ska ringa och FRÅGA varför det försvunnit. Sedan om detta i nuvarande bemärkelse är positivt, är det ju inte det egentligen: jag har ju inte betalt av det, och betalar du inte av ditt lån är det ju inte så att banken gör det direkt..så vart det tagit vägen är ju frågan och det som oroar mig..
Citera
2020-07-11, 20:57
Medlem
Du har inga lån hos uc. Dock har uc ett register över lån (inte komplett), så om ett lån inte finns i engagemang sregister längre; kan det vara för att man sålt skulden eller inte längre är med i systemet. Jag antar att du fortsatt betalar på det.
Citera
2020-07-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Du har inga lån hos uc. Dock har uc ett register över lån (inte komplett), så om ett lån inte finns i engagemang sregister längre; kan det vara för att man sålt skulden eller inte längre är med i systemet. Jag antar att du fortsatt betalar på det.

Aha ok, typ som att företaget gått i konkurs? och man sålt det vidare? betyder detta då att det kan dyka upp igen fast från en annan bank? Och om det nu inte längre finns hos UC, varför går då betyget upp och inte ner om det försvinner från systemet?
Jo jag betalar fortsatt på det.
Citera
2020-07-11, 21:07
Medlem
Citat:
Aha ok, typ som att företaget gått i konkurs? och man sålt det vidare? betyder detta då att det kan dyka upp igen fast från en annan bank? Och om det nu inte längre finns hos UC, varför går då betyget upp och inte ner om det försvinner från systemet?

En kreditupplysning försvinner efter 1 år.. Därför syns inte ditt lån där.
Eftersom dom handskar med kreditupplysningar.

Och nej det kan inte komma tillbaka.
Citera
2020-07-11, 21:12
Medlem
Citat:

Det betyder inte mer än att lånet inte finns i engagemangsregisteret längre. Du kan begära ett register utdrag från uc, för att se exakt vad dom har, men som sagt alla långivare är inte med där.
Citera
2020-07-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
En kreditupplysning försvinner efter 1 år.. Därför syns inte ditt lån där.
Eftersom dom handskar med kreditupplysningar.

Och nej det kan inte komma tillbaka.

Okej, fast det handlade inte om en kreditupplysning, ? Men bra att veta att det inte kan komma tillbaka. Påverkar det dock betyget fortfarande? Bör inte betyget sjunka nu då?
Citera
2020-07-11, 21:36
Medlem
Citat:
Okej, fast det handlade inte om en kreditupplysning, ? Men bra att veta att det inte kan komma tillbaka. Påverkar det dock betyget fortfarande? Bör inte betyget sjunka nu då?

UC AB är Sveriges största kreditupplysningsföretag, som sedan sin start 1977 under namnet Upplysningscentralen, tillhandahållit kreditupplysningar, kreditbevakning och beslutsunderlag för kreditbedömningar i Sverige

Så som du skriver i början att du har två lån där går inte ihop. Dom handskar inte med lån, när du tog dessa lån så gjorde dessa 2 aktörer kreditupplysning hos uc.
Citera
2020-07-11, 21:42
Medlem
Amazon-mannens avatar
UC sysslar inte med lån, de handhar kreditvärdighet hos folk och fä..
Citera
2020-07-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
UC AB är Sveriges största kreditupplysningsföretag, som sedan sin start 1977 under namnet Upplysningscentralen, tillhandahållit kreditupplysningar, kreditbevakning och beslutsunderlag för kreditbedömningar i Sverige

Så som du skriver i början att du har två lån där går inte ihop. Dom handskar inte med lån, när du tog dessa lån så gjorde dessa 2 aktörer kreditupplysning hos uc.

Jag vet om att de inte har hand om lån, men mina två lån hos UC går visst det ihop - det ligger(låg 2 nu 1) lån hos oss, och ja, givetvis gjorde dessa företag en upplysning på mig när jag ansökte om lånen/lånet, men de upplysningarna är nu borta - förstår inte vad detta har med de att göra oavsett? Vad jag ville veta är att om ett lån försvinner, bör ju UC betyget sjunka? Det gör det när man avslutar lån och krediter via de banker man tagit lånen ifrån, ex. så avslutade jag en kredit förra året, och då sjönk mitt betyg. Så min fråga var ju: att om nu detta lånet försvunnit, bör väl betyget sjunka? Jag vet att UC inte har något med lånet att göra(ni behöver inte säga det igen) men systemet reagerar ju på när lån som blivit registrerade hos UC försvinner(blir avslutade)
Citera
2020-07-11, 21:57
Medlem
Alla långivare samarbetar inte med UC så om din skuld sålts till en annan bank så skulle den kunna försvinna från UC men vara kvar hos ett annat kreditupplysningsföretag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in