Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-07-11, 17:54
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Jallå!
Jag tog studenten i juni och är 18-19 år.

I september är det värnplikt MEN jag behöver körkort för min befattning
Grejen är att jag nyligen misslyckats på mitt teoriprov för tredje gången och jag vill verkligen ha körkortet som jag även behöver för min militärbefattning. Nu sitter jag i skiten rejält då jag är tvungen att göra militären som i detta ögonblick inte känns kul att göra överhuvudtaget.

Jag letar aktivt efter skrivbordet varje dag men saken är att coronautbrottet begränsar alla skrivningar och de fyller endast hälften av skrivsalarna.

Vägrar jag göra värnplikten osv så får jag sitta och glo in i galler i månader.

Fan, jag kanske gjorde saker lite för hastigt när jag valde karriär innan skolan var klar.

Någon som har några tips och eller alternativ till hur jag ska kunna åtgärda denna situation?

Du får väl skynda dig att ta körkort om det är viktigt för dig, eller byta befattning i lumpen till nåt som inte innefattar körkort.

Inget av ovanstående har någon som helst påverkan på ditt liv i långa loppet.

Vill du verkligen ha körkort så löser du det innan lumpen (om det inte går att lösa under lumpartiden vilket högst troligen går det med).

Hur kan du va då sopig att du kuggar 3ggr på skrivning?

Klarar du inte att motivera dig att lära dig det du måste för ett enda prov?

Svårare än så är det inte.
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-07-11 kl. 17:58.
Citera
2020-07-11, 19:08
  #26
Medlem
mr.Floppys avatar
Skärp dig TS! Är det så att din värnpliktsbefattning kräver körkort kommer militären se till att ge dig körkortsutbildning. Även om du lyckas ta civilt körkort innan inryck måste du ändå genomgå försvarets förarutbildning och ta militärt förarbevis. Du kommer inte få framföra ett fordon i militär tjänstgöring utan militärt förarbevis ändå. Försvarsmakten har egna trafikutbildare. Har du tur får du även ett vanligt civilt B-körkort också, du kan rentav få C och CE-kort beroende på befattning också.
Citera
2020-07-11, 19:32
  #27
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Ta reda på historier hur folk har gjort för att bli utsparkade därifrån.
Det räcker nog att röka en joint
Jag har hört om en, visserligen på 70-talet, han bajade i pissoaren, då fick han gå.

På 70-talet hade det nog räckt att i militära sammanhang använda ordet baja som vuxen man för att anses icke tillräknelig och få frisedel
Citera
2020-07-12, 00:44
  #28
Medlem
Oroa dig inte för i helvete, oavsett vilken inriktning du går så kommer du inte få köra något de första veckorna, då gör du GMU, dvs du lär dig grunderna, vilket inte är att köra fordon. De kommer antagligen att hjälpa dig med körkortet, om du blir omplacerad så ska du fan inte vägra den andra utbildningen, lumpen är tamejfan det roligaste du kommer göra i ditt liv, så se fram emot skiten!!!!
Citera
2020-07-12, 01:00
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Jallå!
Jag tog studenten i juni och är 18-19 år.

I september är det värnplikt MEN jag behöver körkort för min befattning
Grejen är att jag nyligen misslyckats på mitt teoriprov för tredje gången och jag vill verkligen ha körkortet som jag även behöver för min militärbefattning. Nu sitter jag i skiten rejält då jag är tvungen att göra militären som i detta ögonblick inte känns kul att göra överhuvudtaget.

Jag letar aktivt efter skrivbordet varje dag men saken är att coronautbrottet begränsar alla skrivningar och de fyller endast hälften av skrivsalarna.

Vägrar jag göra värnplikten osv så får jag sitta och glo in i galler i månader.

Fan, jag kanske gjorde saker lite för hastigt när jag valde karriär innan skolan var klar.

Någon som har några tips och eller alternativ till hur jag ska kunna åtgärda denna situation?
Hur kan de ens ge dig en befattning som du inte uppfyller kraven på? Tror inte det militära är så naiva att de tänker "men ge grabben tjänsten, han kommer säkert ha körkort tills dess".
Citera
2020-07-12, 08:30
  #30
Medlem
Hoppar du av värnplikten får du inte sitta och skaka galler i månader. Du får fängelse i två veckor på en öppen anstalt, åminstone är det vad jag kan hitta. Ditt liv har inte på något vis gått åt helvete.
Citera
2020-07-13, 17:27
  #31
Medlem
Bucketshops avatar
Förtydligande av rubrik,


Från "Nu har mitt liv gått åt helvete" till "Ska göra värnplikt i höst men saknar körkort, vad göra?"

/mod
Citera
2020-07-13, 20:58
  #32
Medlem
Bucketshops avatar
Utbildning & Studier ----> Vapen och Militär

/mod
Citera
2020-07-14, 19:18
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Jallå!
Jag tog studenten i juni och är 18-19 år.

I september är det värnplikt MEN jag behöver körkort för min befattning
Grejen är att jag nyligen misslyckats på mitt teoriprov för tredje gången och jag vill verkligen ha körkortet som jag även behöver för min militärbefattning. Nu sitter jag i skiten rejält då jag är tvungen att göra militären som i detta ögonblick inte känns kul att göra överhuvudtaget.

Jag letar aktivt efter skrivbordet varje dag men saken är att coronautbrottet begränsar alla skrivningar och de fyller endast hälften av skrivsalarna.

Vägrar jag göra värnplikten osv så får jag sitta och glo in i galler i månader.

Fan, jag kanske gjorde saker lite för hastigt när jag valde karriär innan skolan var klar.

Någon som har några tips och eller alternativ till hur jag ska kunna åtgärda denna situation?
Du får lov att bli malj och få kökstjänst om det finns kvar
Eller bli skrivbetäje så gör du i allfal lumpen inte för det var kul men ett måste då jag gjorde lumpen och överlevde men de veckor med vapen behöver du inte körkort
Citera
2020-07-14, 21:08
  #34
Medlem
Kräver tjänsten körkort och du inte klarar teorin är du uppenbart olämplig för tjänsten, just saying.
Om ingenting förändrats klaras nästan full poäng på teorin utan svårigheter.
Citera
2020-07-14, 21:26
  #35
Medlem
DeepThroat007s avatar
Sverige är fantastiskt!

För sådär 12-13 år sedan hörde jag lite storys berättade av en som låg inne i Kristinehamn (artilleriet). Han genomgick mycket utbildning i att köra lastbil o tog alla militära förarlicenser. Man kunde ju då tycka att han då även skulle ha fått de civila kompetenserna också (dvs. körkort för alla typer av lastbilar) för att sedan kunna ta jobb på den civila marknaden.

Tji fick han för det är då bara att börja köra i en privat körskola o göra om allt igen: Så djävla korkat att det bara måste vara Sverige som kommit på den saken.
Citera
2020-07-14, 22:22
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Du är personen som gav mig dagens lyckorus. Ditt motiverande med körkortet gav mig även den en extra kick Med ditt svar om att fråga om att byta befattning så kan jag lugna ner mig. Tack.

Du kom liksom inte på det själv...?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback