2020-07-10, 20:48
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Precis det svaret jag ville höra o inte massa skit ,det jag mest undrar-är det vanligt att man pratar om semestern under provanställning? eller är det big no? för man vill ju jobba kvar
Det bästa är att ta upp det redan då du ska skriva under anställningsavtalet. Förklara att du av familjeskäl behöver ta ledigt vecka X. Arbetsgivaren har all rätt att säga nej men min erfarenhet säger att de flesta är tillmötesgående. Absolut inget fel med att fråga.
Citera
2020-07-10, 21:26
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, han får ingen semester om det inte är ett företag som stänger. Vissa företag har öppet under hela sommaren men med minskad verksamhet och om det inte behövs speciell kompetens bland de som är kvar är det han som får jobba hela sommaren. Men till jul ska det nog inte vara problem att ta en vecka, dock obetald.

Till jul lär han ju skapat ihop en veckas betald semester vilket avtal man än har.

Citat:
jag tänker ju inte på 4 veckor i juli,jag tänker typ 2 veckor när de flesta är tillbaka? ni tror inte arbetsgivaren hade kunnat gå med på det? är det vanligt att man gör så?

Nej det är nog inte så vanligt att man går på semester det första man gör.
Citera
2020-07-11, 00:40
Medlem
Sätter hundra spänn på att TS är en jävla sosse!
Citera
2020-07-11, 01:09
Medlem
Citat:
jag tänker ju inte på 4 veckor i juli,jag tänker typ 2 veckor när de flesta är tillbaka? ni tror inte arbetsgivaren hade kunnat gå med på det? är det vanligt att man gör så?

Leder företag med 100+ anställda så jag möts av detta då och då ...

Jag måste säga att frågan blir vanligare och vanligare och är egentligen inget konstigt men det handlar då oftast om en eller två veckor när de flesta är tillbaka som du skriver ,,,,mera illavarslande är det dock när någon har gått arbetslös länge och inte gjort någonting och sedan får jobb och vill börja med ledighet direkt, det är inte bra.

Men jag måste dock flika in att om man vill stiga i graderna och i hierarkin så jobbar man
på stenhårt när man är ny.....
Citera
2020-07-11, 01:10
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
ja lätt för dig att säga ,har inte haft utlandssemester sen 2018
Jag har inte haft utlandssemester sedan 2016 och kommer inte ha det i år heller.

Det ses som extremt fult att kräva obetald semester också när du ska börja jobba. Arbetsgivaren förväntar väl sig att du ska ha vilat upp dig mellan att du slutade på utbildningen och du fick jobb eftersom många får inte jobb omedelbart efter skolan och ännu färre börjar jobba direkt efter skolan slutar.

Du kan försöka förklara din situation och be om att få börja arbete lite senare än avtalat och skriva upp de frånvarande dagarna som obetald frånvaro så att du kan återhämta dig från skolan, men det finns inga garantier att det ska funka. Det gäller att vara ödmjuk när du presenterar det, annars låter du bara oförskämd vilket sporrar reaktionerna du sett i tråden.
Citera
2020-07-11, 09:22
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Min man går en yreksutbildning och ska bli klar maj 2021,om allt går bra.Hur går det sen med anställning? om man skulle få ett jobb direkt efter blir det då ingen semester år 2021,eller hur brukar det gå ?? frågar då vår semester pga corona är inställd nu,o är redan orolig för 2021
Er semesterresa är kanske inställd, men ni har rätt till era semesterdagar även i år, tvärtom kan du vara tvungen att ta ut semester.
Citera
2020-07-11, 11:16
Medlem
Aakkes avatar
Första året brukar man få ställa upp för att de ordinarie har semester. Oftast när man kommer direkt fr studier är det provanställning. Hade han däremot bytt jobb kunde han ställt andra krav.

En vecka borde man kunna få alternativt får han börja söka jobb som börjar efter augusti.

Men det är enklast att smida medans järnet är varmt.
Citera
2020-07-11, 11:23
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Min man går en yreksutbildning och ska bli klar maj 2021,om allt går bra.Hur går det sen med anställning? om man skulle få ett jobb direkt efter blir det då ingen semester år 2021,eller hur brukar det gå ?? frågar då vår semester pga corona är inställd nu,o är redan orolig för 2021

Beror lite på vad han ska jobba med, jag gick på mitt senaste jobb i början av juni och får 3 veckor i Augusti.
Beror helt på arbetsgivare/bransch skulle jag säga.
Citera
2020-07-11, 11:23
Medlem
f30malmos avatar
Jag har knappt haft semester senaste 10 åren, har dock åkt utomlands några gånger ändå, då jag vissa av åren har studerat, men vanlig betald semester har jag bara haft en gång. Den andra jag tagit ut, tog jag ut under tiden jag var sjuk, så skulle inte kalla det en normal semester.

Man brukar få semester året efter det att man börjat arbeta.
Citera
2020-07-11, 16:08
Medlem
Citat:
ja lätt för dig att säga ,har inte haft utlandssemester sen 2018

Kom och tänka på Monty Python sketchen där de tävlar om vem som har haft sämst erfarenheter. Själv är jag 45 år och har hittills inte haft någon utlandssemester. Vem kan toppa det?
Citera
2020-07-11, 17:05
Medlem
Självklart, semester har vi alla rätt till enligt semesterlagen. I värsta fall kanske man får acceptera skitveckorna som ingen annan vill ha som ny, men semester får du.

Antingen förskottssemester eller obetald.
Citera
2020-07-11, 18:29
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Jag började i mitten av april på ett jobb, jag har förskottssemester nu. Jag får betala tillbaka dessa dagar om jag slutar inom en viss tid, men efter ett par år så försvinner denna 'skuld'.

För övrigt så har man alltid rätt att ta ut semester 4v i juni/juli/augusti enligt lag. Däremot så har du inte arbetat in något då så den blir kanske inte betald. Börjar man som provanställd skulle jag dock inte förutsätta att jag får semester på direkten, och jag skulle inte hålla på att kräva sånt om man har provanställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in