2020-07-10, 19:34
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
ja lätt för dig att säga ,har inte haft utlandssemester sen 2018

Utlandssemester är ingen rättighet.
Citera
2020-07-10, 19:36
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Ååå nej lilla gossen har inte haft UTLANDSSEMESTER på 2 år!

Utgår från att han trollar.

Eller hur första frågan TS kommer ställa till chefen är när han får semester
Citera
2020-07-10, 19:36
Medlem
jag tänker ju inte på 4 veckor i juli,jag tänker typ 2 veckor när de flesta är tillbaka? ni tror inte arbetsgivaren hade kunnat gå med på det? är det vanligt att man gör så?
Citera
2020-07-10, 19:37
Medlem
tastass avatar
Citat:
ja lätt för dig att säga ,har inte haft utlandssemester sen 2018

Åk utan honom.
Citera
2020-07-10, 19:38
Medlem
Citat:
Min man går en yreksutbildning och ska bli klar maj 2021,om allt går bra.Hur går det sen med anställning? om man skulle få ett jobb direkt efter blir det då ingen semester år 2021,eller hur brukar det gå ?? frågar då vår semester pga corona är inställd nu,o är redan orolig för 2021

Det enda är väl om han vid anställning förhandlar fram förskottssemester. Som han sen får betala av med visst antal år som anställd.
Men det är inte många företag som går med på det, men dom finns.
Citera
2020-07-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Det enda är väl om han vid anställning förhandlar fram förskottssemester. Som han sen får betala av med visst antal år som anställd.
Men det är inte många företag som går med på det, men dom finns.

gäller detta även om man vill ta ut obetald semester?
Citera
2020-07-10, 19:51
Medlem
Det beror ju förstås på.
För det första ska ju din partner få ett jobb.

Om partnern får jobb så kan det vara så att arbetsgivaren rent av ”tvingar” på en semester eftersom det tex kan vara så att alla andra har semester på jobbet och det då kanske inte finns något att göra.

Om det blir så kan det dels bli fråga om obetald semester men det kan också bli så att det blir fråga om förskottssemester och den är betald men är ett förskott. Dvs slutar din partner sitt jobb i augusti och tog semester i juli ska hela summan betala tillbaka till arbetsgivaren. Men om partnern slutar ett år senare -ja, då har semestern tjänats in och skulden ”kvittas”.

Sen kan det ju vara tvärtom -att arbetsgivaren verkligen behöver sin partner på jobbet.
I en sådan situation blir ju inte arbetsgivaren glad om partnern vill ha semester samma dag som jobbet börjar.

Finns det kollektivavtal och fackklubb kan det underlätta betydligt. Likaså om det är en större arbetsgivare.
Citera
2020-07-10, 19:52
Medlem
Guldzebrans avatar
Om han får en tillsvidareanställning får han semesterdagar när han börjar. Om han tar ut dom samma år och sedan slutar jobbet innan ett år har gått så får han betala tillbaka för de semesterdagar som han inte ännu tjänat in. Normalt tjänar man in ca 2 dagar per månad man jobbar så första året blir det då förskottssemester, så att säga. Vanligt är ju också att man redan när det blir aktuellt med en anställning pratar med sin blivande chef om att man vill ha semester så snart efter att man börjat. I maj är säkert semestrarna redan upplagda för de som redan jobbar där så man kanske inte kan få precis den period man önskar sig. Hur som helst dumt att boka in en resa innan man börjat nya jobbet och pratat med chefen.
Citera
2020-07-10, 19:54
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Min man går en yreksutbildning och ska bli klar maj 2021,om allt går bra.Hur går det sen med anställning? om man skulle få ett jobb direkt efter blir det då ingen semester år 2021,eller hur brukar det gå ?? frågar då vår semester pga corona är inställd nu,o är redan orolig för 2021

Har han lika slapp inställning till jobb som du behöver du inte fundera på det, han kommer vara arbetslös så ni kan vara lediga hela sommaren.
Citera
2020-07-10, 20:06
Medlem
Citat:
gäller detta även om man vill ta ut obetald semester?

Ja han får ju obetalda dagar med.
Citera
2020-07-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldzebran
Om han får en tillsvidareanställning får han semesterdagar när han börjar. Om han tar ut dom samma år och sedan slutar jobbet innan ett år har gått så får han betala tillbaka för de semesterdagar som han inte ännu tjänat in. Normalt tjänar man in ca 2 dagar per månad man jobbar så första året blir det då förskottssemester, så att säga. Vanligt är ju också att man redan när det blir aktuellt med en anställning pratar med sin blivande chef om att man vill ha semester så snart efter att man börjat. I maj är säkert semestrarna redan upplagda för de som redan jobbar där så man kanske inte kan få precis den period man önskar sig. Hur som helst dumt att boka in en resa innan man börjat nya jobbet och pratat med chefen.

Precis det svaret jag ville höra o inte massa skit ,det jag mest undrar-är det vanligt att man pratar om semestern under provanställning? eller är det big no? för man vill ju jobba kvar
Citera
2020-07-10, 20:22
Medlem
Guldzebrans avatar
Citat:
Precis det svaret jag ville höra o inte massa skit ,det jag mest undrar-är det vanligt att man pratar om semestern under provanställning? eller är det big no? för man vill ju jobba kvar

Det går nog inte att svara på generellt dåd er beror mycket på vad chefen har för inställning. En vettig chef fattar ju att man vill ha semester och man kan i alla fall ta upp frågan utan att åka ut på arslet. Sen får man nog vara beredd på att man kanske inte kan få det precis som man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in