Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-10, 17:19
  #1
Medlem
Tänker ni "så länge mitt barn håller sig inom lagens ramar, så får barnet umgås med vem fan personen vill", eller sätter ni typ nån åldersgräns o så, "barnet får endast umgås med jämnåriga eller +- några år äldre eller yngre?
Citera
2020-07-10, 17:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Tänker ni "så länge mitt barn håller sig inom lagens ramar, så får barnet umgås med vem fan personen vill", eller sätter ni typ nån åldersgräns o så, "barnet får endast umgås med jämnåriga eller +- några år äldre eller yngre?

Varje förälder vill väl veta vem deras barn umgås med? Ett bra sätt är att se till att det egna hemmet är vänligt inställd till att dom samlas hos er, alltså saft/bullar och möjlighet att sitta i soffan i vardagsrummet, bästisen får sova över, kompisar får stanna på middag.

Då ser man om kompisarnas beteende är OK eller inte.

Om ditt barn börjar vara borta ("på fritids", "hos kompisen") eller börjar komma hem sent då anar man att den har något att dölja. Då får man slå på radarn.

Man skall dock inte försöka blanda sig i deras angelägenheter för mycket. Det bör vara ett vänligt men svalt intresse, så att dom inte känner sig påpassade/kontrollerade.

Ditt barn kommer att uppskattade det, om inte förr så åtminstone senare.
Citera
2020-07-10, 17:33
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Under pandemin begränsar man väl automatiskt barnens umgänge och håller extra koll på vilka barnen umgås med för att inte sprida smitta hoppas jag väl
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-07-10 kl. 17:36.
Citera
2020-07-10, 17:34
  #4
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Tänker ni "så länge mitt barn håller sig inom lagens ramar, så får barnet umgås med vem fan personen vill", eller sätter ni typ nån åldersgräns o så, "barnet får endast umgås med jämnåriga eller +- några år äldre eller yngre?

Nej, inte än så länge i alla fall. Det har varit främst jämnåriga och små barn. Men jag är absolut mer och mindre förtjust i vissa kompisar. Vissa tycker jag är bra för barnen, andra en negativ influens.

Eftersom jag har små barn kan jag styra deras umgänge ganska mycket, får väl se hur det blir senare.

Har ditt barn fått dåliga kompisar? Hur gammal? På vad sätt?
Citera
2020-07-10, 18:49
  #5
Medlem
Vilken ålder pratar vi här.
Att börja säga åt barnen att de inte får umgås med vissa när de börjar närma sig tonåren riskerar att få motsatt effekt. Tro mig. Jag har varit den tonåringen.
Citera
2020-07-10, 18:52
  #6
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Varje förälder vill väl veta vem deras barn umgås med? Ett bra sätt är att se till att det egna hemmet är vänligt inställd till att dom samlas hos er, alltså saft/bullar och möjlighet att sitta i soffan i vardagsrummet, bästisen får sova över, kompisar får stanna på middag.

Då ser man om kompisarnas beteende är OK eller inte.

Om ditt barn börjar vara borta ("på fritids", "hos kompisen") eller börjar komma hem sent då anar man att den har något att dölja. Då får man slå på radarn.

Man skall dock inte försöka blanda sig i deras angelägenheter för mycket. Det bör vara ett vänligt men svalt intresse, så att dom inte känner sig påpassade/kontrollerade.

Ditt barn kommer att uppskattade det, om inte förr så åtminstone senare.
Exakt detta. Mycket kloka råd. Samt en liten allmän koll av föräldrarna på sociala medier och tillgängliga register.
Citera
2020-07-10, 19:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Tänker ni "så länge mitt barn håller sig inom lagens ramar, så får barnet umgås med vem fan personen vill", eller sätter ni typ nån åldersgräns o så, "barnet får endast umgås med jämnåriga eller +- några år äldre eller yngre?

Vi märkte att sonen "såg upp" till en kille i klassen som inte riktigt var som han skulle. Pappan till denne grabb är någon sorts höjdare och är definitivt inte helt frisk i huvudet vilket uppenbarligt smittat av sig på hans pojk. Grabben har mobbartendenser och är en ögontjänare som alltid ser till att skulden för hans elakheter hamnade hos någon annan.
När vi insåg detta grep vi in och berättade att denne "vän" inte var någon bra vän alls och ingen person han borde umgås med, och vi förklarade grundligt varför. Vår son hittade då nya vänner istället och än så länge är allt lugnt.

Det är nog enda gången vi lagt in ett veto.
Citera
2020-07-10, 20:17
  #8
Medlem
Incendios avatar
Till viss del. Jag har rakt av förbjudit henne att umgås med farliga barn(dvs kaozbabbar dom misshandlat henne. De är åtta år...). Handlar det om jobbiga /taskiga/falska ungar förbjuder jag inte relationen, men hjälper henne att identifiera vad dessa barn gör då att hin själv oftast kommer fram till att de inte är bra kompisar.
Citera
2020-07-10, 20:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Varje förälder vill väl veta vem deras barn umgås med? Ett bra sätt är att se till att det egna hemmet är vänligt inställd till att dom samlas hos er, alltså saft/bullar och möjlighet att sitta i soffan i vardagsrummet, bästisen får sova över, kompisar får stanna på middag.

Då ser man om kompisarnas beteende är OK eller inte.

Om ditt barn börjar vara borta ("på fritids", "hos kompisen") eller börjar komma hem sent då anar man att den har något att dölja. Då får man slå på radarn.

Man skall dock inte försöka blanda sig i deras angelägenheter för mycket. Det bör vara ett vänligt men svalt intresse, så att dom inte känner sig påpassade/kontrollerade.

Ditt barn kommer att uppskattade det, om inte förr så åtminstone senare.
Absolut så är det.
Sen när de blivit myndiga och bytt ut saften mot grogg låter ni dem ha förfest hemma.
Du kan inte bestämma över dem då, men de lyssnar på om man har nån stark invändning mot nån eller några.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback