Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-10, 21:05
  #13
Medlem
Angående lokaler så är det väl som så att Kräftriket (SU) ska bli studentbostäder (?) på nåt vänster, och all undervisning där flyttas till de nya, förhoppningsvis superfräscha, lokalerna på andra sidan vägen. Vet dock ej när de nya campus är klart, eller om detta med Kräftriket stämmer.

Själv pluggar jag matte/data på SU och är supernöjd, men jag behandlar i och för sig plugget som distansundervisning även fast det inte är det. Går endast på obligatoriska moment, typ labbar. Om du gör på det sättet spelar det väl också mindre roll vilket lärosäte du väljer. Och sist men inte minst kan man väl också byta lärosäte efter ett år, även om det säkert är lite bökigt
Citera
2020-07-10, 21:20
  #14
Medlem
MerseyParadises avatar
Mina 1,5 år i Kräftriket på matematiska var mycket trivsamma, faktiskt den bästa tiden jag haft på Universitetet. För egen del så föredrar jag gamla, lite mer anrika lokaler (gissar att matten i Uppsala huserar i något likt Södra husen på SU, dvs kalla krigs-arkitektur). Dessutom ligger lokalerna fint vid Brunnsviken, lite ”Ivy-league”-känsla. Dock är det jäkligt kallt inne i hus 5 vintertid, värmeisoleringen är verkligen inte den bästa. Kvalitetsmässigt är skillnaderna med största sannolikhet försumbara. Men studentlivet lär vara bättre i Uppsala.
Citera
2020-07-11, 09:49
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Vänta lite, tänk inte ens tanken att åka SL-pendeln, det tar alldeles för lång tid och du kommer inte kunna plugga på tåget lika bra. Det går väl om du bor ganska långt norrut i Stockholm, men annars är det för långsamt eftersom det är för många hållplatser. 56+ minuter mot 38 minuter med SJ (eller 30min om man tar expresstågen som inte stannar i märsta/knivsta).

Ta SJ och sedan kanske en buss upp till Pollax, eller kanske cykla sista biten, det går nog lika snabbt. Hursomhelst vill du nog ha ett Movingokort då och det blir 1650/månad för student (Då får man åka SJ regionaltåg och all kollektivtrafik mellan Stockholm/Uppsala).

oK, tänkte ta tunnelbana till odenplan och sedan ta pendeln därifrån. Aldrig varit i Uppsala, är det långt gå ifrån pendel till buss mot Ångström ? Enligt reseplanerar ska det ta cirka 2h så ja det är defintivt en bit att åka tidsmässigt.

Vilket bussnummer är det och vart står det att bussen går mot? (märkligt nog står fan inte det på deras hemsida) De slänger upp en googlemaps bild bara. Cykla låter ju bra men cykeln lär inte överleva länga utan bli stulen om jag inte köper någon riktig skitcykel för 200 kr blocket bara för ta sig mellan station och campus?

Ska kika på Movingkordet, är det kombinerat med SL? Är det SJ som säljer det? Hur lång blir restiden ifrån StockholmC till Ångström cirka?

Detta du tänker på?
https://www.movingobiljett.se/en/purchase

Som jag förstod det då ingår alltså SJ/SL/UL?

Edit verkar inte gå så mycket fortare, 39 min ifrån StockholmC. Ifrån Odenplan cirka 1h med pendeln.
Eftersom det tar längre tid för mig ta mig till StockholmC så lär det inte gå fortare, men helt klart kan man ju jämföra en månad.
__________________
Senast redigerad av Helosan2 2020-07-11 kl. 10:03.
Citera
2020-07-11, 10:04
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MerseyParadise
Mina 1,5 år i Kräftriket på matematiska var mycket trivsamma, faktiskt den bästa tiden jag haft på Universitetet. För egen del så föredrar jag gamla, lite mer anrika lokaler (gissar att matten i Uppsala huserar i något likt Södra husen på SU, dvs kalla krigs-arkitektur). Dessutom ligger lokalerna fint vid Brunnsviken, lite ”Ivy-league”-känsla. Dock är det jäkligt kallt inne i hus 5 vintertid, värmeisoleringen är verkligen inte den bästa. Kvalitetsmässigt är skillnaderna med största sannolikhet försumbara. Men studentlivet lär vara bättre i Uppsala.
Ja men det ligger off, vet att bussen ifrån Odenplan dit ut är mardröm på morgonen, fullproppad och seg rutt som fan. Går fortare att jogga ifrån Odenplan till kräftriket. Sen få for man alltid vänta flera minuter för gå över vägen...så njaaaa...vill testa något nytt. Har bestämt mig för skippa SU och plugga Uppsala trots en liten restid.
Citera
2020-07-11, 18:05
  #17
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
oK, tänkte ta tunnelbana till odenplan och sedan ta pendeln därifrån. Aldrig varit i Uppsala, är det långt gå ifrån pendel till buss mot Ångström ? Enligt reseplanerar ska det ta cirka 2h så ja det är defintivt en bit att åka tidsmässigt.

Vilket bussnummer är det och vart står det att bussen går mot? (märkligt nog står fan inte det på deras hemsida) De slänger upp en googlemaps bild bara. Cykla låter ju bra men cykeln lär inte överleva länga utan bli stulen om jag inte köper någon riktig skitcykel för 200 kr blocket bara för ta sig mellan station och campus?

Ska kika på Movingkordet, är det kombinerat med SL? Är det SJ som säljer det? Hur lång blir restiden ifrån StockholmC till Ångström cirka?

Detta du tänker på?
https://www.movingobiljett.se/en/purchase

Som jag förstod det då ingår alltså SJ/SL/UL?

Edit verkar inte gå så mycket fortare, 39 min ifrån StockholmC. Ifrån Odenplan cirka 1h med pendeln.
Eftersom det tar längre tid för mig ta mig till StockholmC så lär det inte gå fortare, men helt klart kan man ju jämföra en månad.

Movingo så ingår SJ/SL/UL, man kan åka från gävle till långt söder om Stockholm på samma biljett. Man kan köpa det på pressbyrån eller bara via deras app. Dock så måste man också ordna med SL-accesskort om man ska kunna öppna spärrarna, men de kanske har ordnat att man kan göra det med appen snart(oklart, jag åker sällan tunnelbana och jag kör oftast på kort och då aktiverar de mitt SL-kort samtidigt när jag laddar).

Det går nog att ta ett gäng olika bussar eftersom man kan hoppa av vid grindstugan där många bussar stannar och sedan gå eller byta buss för att åka en sista station in mot ångström/polacksbacken. Man åker mot Ultuna, Sunnersta eller Gottsunda, kommer inte ihåg vilken buss som svänger in förbi dock. Men 3/4/8/10/11/12 tar dig åtminstone till grindstugan.

Gå tar nog 30 min. Cykla tar nog 15min. Buss 20min.

Odenplan är väl lite gränsfall, låter väldigt långt att åka SL iaf. De pendeltågen skriker ju verkligen att man inte ska trivas på tågen, och du kommer spendera väldigt mycket tid där.

Kan tillägga att det i normala icke-pandemiska tillfällen också finns tåg som går direkt uppsala-stockholm på 30min, men de är inställda nu. En cykel är en bra investering, skaffa bara ett lås dyrare än cykeln så är det bra Har du tur kan du kanske få bostad via nation eller liknande också för en billig peng, de brukar ha förtur för nya studenter, även om det såklart är extremt högt tryck.
__________________
Senast redigerad av IRME 2020-07-11 kl. 18:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback