• 1
  • 2
2020-07-10, 13:11
Medlem
Jag har tidigare pluggat en kurs i matematik på SU och tyckte det var ok men inte mer än ok.
Sunkiga (de lagt upp bättre nu) videoföreläsningar där kameramannen ståt en kilometer ifrån tavlan med dålig upplösning så man knappt sett vad det stått. Lärarna har varit duktiga matematiker så inget klaga på där. Nu kommit in även i Uppsala. Minus är givetvis restiden men tittar man på planeringen av kurser så verkar den ge mer bred kunskap, mycket programmering och tom kan man läsa Fysik som valbara kurser om man så önskar. Matematikerprogrammet Uppsala verkar ge en tyngre kunskap. Nu läser jag dock enbart för nöjes skull och kommer aldrig att arbeta med det.

Vad har ni för erfarenheter av matematikundervisning SU vs Uppsala?
Är det modern miljö? SU erbjuder en fin miljö men det känns som man rest tillbaka till början av 1900talet när man går där. Det känns inte så modernt.

Googlar man så toppar Uppsala matematik , SU inte ens med inte heller Lund vilket förvånade mig, trodde de skulle vara på första plats.

https://www.usnews.com/education/bes...en/mathematics

Uppsala använder Jonas Månssons böcker vilket jätteplus, de har väl insett vilken skräp Person och Böiersböckerna är där mycket "lämnas åt läsaren" eller "inses enkelt".

Tar ju en stund att ta sig till Uppsala men med covid19 verkar de använda något som heter "Zoom" så man kan läsa mycket på distans vilket ett plus förstås.

Erfarenheter?
Citera
2020-07-10, 14:09
Medlem
Alla matematik kommer vara "omodern", allt på kandidatnivå är tidiga grunder. Du kommer inte direkt hoppa in på 2000-talets matematik.

Kolla på QS ranking. Där har du typ 7 svenska universitet på top 500 inom matematik.
Citera
2020-07-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Alla matematik kommer vara "omodern", allt på kandidatnivå är tidiga grunder. Du kommer inte direkt hoppa in på 2000-talets matematik.

Kolla på QS ranking. Där har du typ 7 svenska universitet på top 500 inom matematik.

Skulle precis kommentera det - där ligger Uppsala på tredje, Lund fjärde och SU femte. Ingen större skillnad mao. Men har tyvärr ingen närmare koll hur undervisningen faktiskt bedrivs.
Citera
2020-07-10, 14:11
Medlem
Citat:

Kanske var otydlig, omodern miljö, gamla slöa datorer. Cafe som bara tar kontanter, gamla stolar och bord, omodernt. QS ranking säger du, har du en länk?

edit: denna sida du tänker på?
https://www.topuniversities.com/univ...20/mathematics
Senast redigerad av Helosan2 2020-07-10 kl. 14:18.
Citera
2020-07-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Kanske var otydlig, omodern miljö, gamla slöa datorer. Cafe som bara tar kontanter, gamla stolar och bord, omodernt. QS ranking säger du, har du en länk?

edit: denna sida du tänker på?
https://www.topuniversities.com/univ...20/mathematics
Senast jag var på SU så tog fiket bara kort, men nåja. Men miljön är väl inte topp ny, men det spelar väl ingen roll om det inte är ditt huvudinkomst.

Precis, den. Finns många ranking system och man bör i regel inte lägga sin själ på det när det gäller kandidatnivå.
Citera
2020-07-10, 17:21
Medlem
Citat:
Senast jag var på SU så tog fiket bara kort, men nåja. Men miljön är väl inte topp ny, men det spelar väl ingen roll om det inte är ditt huvudinkomst.

Precis, den. Finns många ranking system och man bör i regel inte lägga sin själ på det när det gäller kandidatnivå.
Så de har ändrat det nu, för när jag var på Kräftriket och skrev en tenta (det var 2018) tog cafet endast kontanter vilket ju känns rätt skumt 2018 att inte ta kortbetalning. Kaffet var dessutom inte så gott och alldeles för varmt, ofräscha toaletter vill jag också minnas. Visst kan låta som det har inte med studierna att göra men det spelar ändå en viss roll, det var knappast en "mysig" miljö att studera i.

Jag kommer även ihåg att salen inte "lutade" (endast en sal) så satt man långt bak behövde man i stort sett en kikare för se vad som står på tavlan.
Citera
2020-07-10, 17:29
Medlem
mschiefs avatar
Det finns fina aulan på Ångström men dessvärre blir nästan alla undervisningar ändå gjorda i någon sunkig sal i ITC eller vanligt klassrum ā la Kräftriket. Ångströms modernitet slår ju Kräftriket med hästlängder, men att vakna 5:30 varje morgon för att pendla till Uppsala är riktigt drygt när det inte är så stor kvalitetsskillnad i undervisningen.
Citera
2020-07-10, 17:51
Medlem
Citat:
Så de har ändrat det nu, för när jag var på Kräftriket och skrev en tenta (det var 2018) tog cafet endast kontanter vilket ju känns rätt skumt 2018 att inte ta kortbetalning. Kaffet var dessutom inte så gott och alldeles för varmt, ofräscha toaletter vill jag också minnas. Visst kan låta som det har inte med studierna att göra men det spelar ändå en viss roll, det var knappast en "mysig" miljö att studera i.

Jag kommer även ihåg att salen inte "lutade" (endast en sal) så satt man långt bak behövde man i stort sett en kikare för se vad som står på tavlan.
Kräftriket är ganska gammalt. Fiket på stora campus tar endast kort. Dom lokalerna är vad jag upplever lite nyare än kräftriket.

Jag håller med den ovan, välj det med kortast restid. Att ta sig till en annan stad är inte rimlig om det är pendling samt studier för nöjets skull. Studerar man på heltid så är det en extrem skillnad på att gå upp kl 6 varje morgon och att gå upp kl8, jag har provat båda.
Citera
2020-07-10, 18:27
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Det finns fina aulan på Ångström men dessvärre blir nästan alla undervisningar ändå gjorda i någon sunkig sal i ITC eller vanligt klassrum ā la Kräftriket. Ångströms modernitet slår ju Kräftriket med hästlängder, men att vakna 5:30 varje morgon för att pendla till Uppsala är riktigt drygt när det inte är så stor kvalitetsskillnad i undervisningen.

Ja eller så får man plugga i det NYA ITC som kommer vara i huvudingången för Ångströmlaboratoriet som visserligen fortfarande byggs men ser redan nu väldigt fint ut, och hus 9 har inflytt redan i höst.

Jag håller dock med, jag pendlar till Stockholm från Uppsala för jobb, och då bor jag vid stationen och jobbar typ vid stationen i Stockholm. Att pendla längre än det är inte hållbart, särskilt inte om man inte får betalt. Visst, du kan ju göra alla läxor på pendeln, men det kommer vara så jävla hemskt och dyrt att det inte finns någon poäng med det eftersom dina studier kommer bli lidande. Då är det bättre, även om SU är sämre, att plugga på SU. Nu tror jag inte att själva utbildningen skiljer sig särskilt mycket dock, även om jag vet att Uppsala såklart alltid är bäst på allt.

Mitt råd - flytta hit
Citera
2020-07-10, 18:34
Medlem
Citat:
Kräftriket är ganska gammalt. Fiket på stora campus tar endast kort. Dom lokalerna är vad jag upplever lite nyare än kräftriket.

Jag håller med den ovan, välj det med kortast restid. Att ta sig till en annan stad är inte rimlig om det är pendling samt studier för nöjets skull. Studerar man på heltid så är det en extrem skillnad på att gå upp kl 6 varje morgon och att gå upp kl8, jag har provat båda.

Jo, det är ju helt klart något att tänka på, inte låg det nära stationen heller (30 min att gå) så man måste köpa busskort i Uppsala också . Undrar hur ofta bussarna går dit?

Dock är ju matematik ett ämne där man kan studera minst 50 % själv och föreläsningarna antar jag att de utlagda på moodle/youtube så ja...man kan ju gå på båda uppropen och sedan bestämma sig tänker jag.

Finns så mycket på tuben också så det är nog inte man måste vara där varje dag i veckan.
Senast redigerad av Helosan2 2020-07-10 kl. 18:36.
Citera
2020-07-10, 18:51
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Jo, det är ju helt klart något att tänka på, inte låg det nära stationen heller (30 min att gå) så man måste köpa busskort i Uppsala också . Undrar hur ofta bussarna går dit?

Dock är ju matematik ett ämne där man kan studera minst 50 % själv och föreläsningarna antar jag att de utlagda på moodle/youtube så ja...man kan ju gå på båda uppropen och sedan bestämma sig tänker jag.

Finns så mycket på tuben också så det är nog inte man måste vara där varje dag i veckan.
På morgonen kan du hitta en buss från centralstationen till Polacksbacken nästan var 5:e minut så den pendlingen tar inte så lång tid. UL-SL biljetten kostar 1140 kr för studenter och +500 varje månad är inte så kostsamt heller.

De kanske har lagt upp videoföreläsningar pga corona men när jag läste på UU för några år sedan fanns det inga föreläsningar upplagda på nätet, så det kanske är något att tänka på om du tänkt dig läsa mycket på egen hand.
Citera
2020-07-10, 20:18
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
På morgonen kan du hitta en buss från centralstationen till Polacksbacken nästan var 5:e minut så den pendlingen tar inte så lång tid. UL-SL biljetten kostar 1140 kr för studenter och +500 varje månad är inte så kostsamt heller.

De kanske har lagt upp videoföreläsningar pga corona men när jag läste på UU för några år sedan fanns det inga föreläsningar upplagda på nätet, så det kanske är något att tänka på om du tänkt dig läsa mycket på egen hand.

Vänta lite, tänk inte ens tanken att åka SL-pendeln, det tar alldeles för lång tid och du kommer inte kunna plugga på tåget lika bra. Det går väl om du bor ganska långt norrut i Stockholm, men annars är det för långsamt eftersom det är för många hållplatser. 56+ minuter mot 38 minuter med SJ (eller 30min om man tar expresstågen som inte stannar i märsta/knivsta).

Ta SJ och sedan kanske en buss upp till Pollax, eller kanske cykla sista biten, det går nog lika snabbt. Hursomhelst vill du nog ha ett Movingokort då och det blir 1650/månad för student (Då får man åka SJ regionaltåg och all kollektivtrafik mellan Stockholm/Uppsala).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in