• 1
  • 2
2006-05-05, 08:59
Medlem
Roger Pontares avatar
Har två burkar i kylen som gick ut datum i dec -05, är det nån fara? Och snälla, bespara mig svar som "den är ju redan rutten osv". Jag vill seriöst veta eftersom jag har tänkt att öppna de delikata burkarna i helgen.
Citera
2006-05-05, 09:15
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Sålänge burken inte har svällt upp skall det inte vara någon fara, känner folk som aldrig äter årets strömming. De sparar burkar från året före och äter dom ist.
Citera
2006-05-05, 09:30
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Sålänge burken inte har svällt upp skall det inte vara någon fara, känner folk som aldrig äter årets strömming. De sparar burkar från året före och äter dom ist.

Burkarna buktar ju lite men dom är absolut inga fotbollar, om det är som du säger så kanske det smakar bättre tom. Ska iaf testa i helgen.
Citera
2006-05-05, 09:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nu är jag inte någon som äter denna rätt, men just jäsningen som används för att framställa surströmningen är ju ett urgammalt sätt att få lång hållbarhet på maten.

Enligt nedanstående källa kan en burk förvaras i årtionden. Iofs är detta ett skolarbete skriven av en 17-åring, men ändå, jag tror nog att du lugnt kan spara din burk.

http://www.mimersbrunn.se/arbeten/7471.asp
Citera
2006-05-05, 10:01
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu är jag inte någon som äter denna rätt, men just jäsningen som används för att framställa surströmningen är ju ett urgammalt sätt att få lång hållbarhet på maten.

Enligt nedanstående källa kan en burk förvaras i årtionden. Iofs är detta ett skolarbete skriven av en 17-åring, men ändå, jag tror nog att du lugnt kan spara din burk.

http://www.mimersbrunn.se/arbeten/7471.asp

Tackar för länken! Verkar inte vara någon fara alltså, en sak jag tänkte på är att surströmming är en kylkonserv, hur skiljer sig den ifån vanliga konserver?
Citera
2006-05-05, 10:13
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Tackar för länken! Verkar inte vara någon fara alltså, en sak jag tänkte på är att surströmming är en kylkonserv, hur skiljer sig den ifån vanliga konserver?

Hänger nog ihop med att vanliga konserver är "döda" eftersom de hettats upp och steriliserats. Surströmmingen "lever" fortfarande eftersom jäsprocessen är igång även i burken, och för att inte den ska leva för mycket bör den förvaras i kyl.
Citera
2006-05-05, 10:34
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Hänger nog ihop med att vanliga konserver är "döda" eftersom de hettats upp och steriliserats. Surströmmingen "lever" fortfarande eftersom jäsprocessen är igång även i burken, och för att inte den ska leva för mycket bör den förvaras i kyl.

Aha! Make sense, tack för svar.
Citera
2006-05-05, 10:46
Medlem
mollydotts avatar
Jag äter inte surströmming själv men enligt konässörer (stavas det så?) SKA den lagras innan man äter den.
Den man köper samma år ska ligga till sig minst en säsong innan man öppnar burken alltså.

Jag är själv inte rädd att använda sunt förnuft när jag bedömer huruvida något är ätbart eller inte men i detta fall kan man ju knappast lukta sig till det.
Men kan Islänningarna äta surhaj och Japanderna tusenåriga ägg så..
Citera
2006-05-05, 10:50
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Har två burkar i kylen som gick ut datum i dec -05, är det nån fara? Och snälla, bespara mig svar som "den är ju redan rutten osv". Jag vill seriöst veta eftersom jag har tänkt att öppna de delikata burkarna i helgen.
Eftersom lukt knappast är något problem för en surströmmingsätare så är det ju annars enklast att bara öppna burken.
Syns rätt lätt om den inte är ätbar längre - hade en burk som var sex-sju år gammal och då var det bara en sörja. Inget vidare fräscht.
Men ett år ska knappast vara något problem.
Citera
2006-05-05, 12:23
Medlem
Skiten är ju rutten ändå så det är väl bara att käka Dessa lappar och deras jäfla surströmming asså
Citera
2006-05-05, 12:26
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Skiten är ju rutten ändå så det är väl bara att käka Dessa lappar och deras jäfla surströmming asså

Lapparna äter sur ren, det är kustnorrlänningarna som äter surströmming
Citera
2006-05-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Lapparna äter sur ren, det är kustnorrlänningarna som äter surströmming
Same but different.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera