2020-07-10, 05:38
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag byggde en ny dator vid årsskiftet, som har fungerat utmärkt ända tills nu.
Är väldigt nöjd med själva bygget, och har en annan tråd om det, här på FB.

Detta aggregat som tog fyr i går var ett Corsair RM850,
80 Plus Gold - 850 Watt, alltså ett ganska kraftigt aggregat.

Jag kom i går in på mitt kontor, det luktade ut av bara "fan" bränd plast typ elmotor brand.
Man blir i det läget ganska stressad och börjar leta vad som hänt.
Ser då att det formligen väller ut rök ur datorn och att det kommer i från aggregatet.
Plockar ut sladden som matar ström och ganska snart så börjar röken lägga sig.
Känner på aggregatet och det är varmt som ett ånglok.
Nu har det formligen smält i hopa totalt inuti, så det är definitivt inte ens lönt att prova starta.
Hade jag inte kommit in då så finns risken och den är nog stor att hela kontoret brunnit upp.

Visserligen så stod datorn på, för jag väntade på ett mail.
Men det har jag många gånger låtit datorn stå på, till och med över natten, när den uppdaterar.
Och något liknande har aldrig hänt mig. jag har haft datorer i över 20 år.

Så frågorna är? :

- Är Corsair RM850 ett dåligt aggregat?
Har annars för mig att detta är ett bra märke!
och 80 Plus Gold betyder väl att det ligger i den övre klassen av kvalitet?

- Vad skall jag nu i stället köpa?
I den andra datorn har jag ett Cooler Master AX1000 Watt.
Detta fungerar också utmärkt.
Vist är det garanti på sakerna, men någon brand vill jag inte vara med om där hela huset brinner upp.

Jag har valt så pass kraftiga aggregat för där är många komponenter som kräver,
styrka, bland annat grafikkorten.

Rullkragen
Citera
2020-07-10, 06:24
Medlem
borrizs avatar
Har jag inte helt fel för mig så har du tio års fabriksgaranti på ditt aggregat, en sak som brukar borga för bra kvalitet.
Citera
2020-07-10, 06:34
Medlem
rullkragens avatar
Jag har köpt det av Computerselg, och dom har hitintills varit hjälpsamma och ett trevligt bemötande.

Dom skulle skicka en retur sedel, så den biten löser sig säkert.

Men vågar man ta ett lika dant?
Som du sa 10 års fabriksgaranti, det får man bara på bra grejor med kvalitet tror jag.
Citera
2020-07-10, 07:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Jag har köpt det av Computerselg, och dom har hitintills varit hjälpsamma och ett trevligt bemötande.

Dom skulle skicka en retur sedel, så den biten löser sig säkert.

Men vågar man ta ett lika dant?
Som du sa 10 års fabriksgaranti, det får man bara på bra grejor med kvalitet tror jag.
Har du blivit erbjuden någon kompensation för den förstörda maskinen?
Citera
2020-07-10, 08:03
Medlem
IRMEs avatar
aldrig hört talas om, måste vara extremt ovanligt. Tur att du klarade dig!
Citera
2020-07-10, 09:39
Moderator
Tystnads avatar
Aldrig hört talas om sådana fel om det inte rör sig om s.k PEN ledare släpp i matande elnät. dvs något hänt i elförsörjningen från din elleverantör, tex storm som fällt ledningar, åsknedslag, påkörda elskåp.
Vad som då sker är att den sk PEN ledaren släpper och då kan det bli 400Volt över alla efter brottet anslutna elapparater.
Då "brinner" elapparater upp.
Citera
2020-07-10, 10:09
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
då kan det bli 400Volt över alla efter brottet anslutna elapparater.

Det ska agget tåla. Dvs inte tåla i som i att fungera, utan agget ska tåla det genom att bara "gå sönder" utan att börja brinna.

Ett aggregat som är SELV-klassat (vilket ett agg i en dator är) ska tåla en inspänning på minst 3 kV på primärsidan utan att en farlig situation uppstår (mer än att det går sönder) samt att isolationsavståndet ska vara minst 4mm.

Med "farlig situation" förstås alla situationer som innebär att fara uppstår, antingen att SELV-spänningen (max 50vDC) överskrids på sekundärsidan, eller att brand eller liknande uppstår.

Om agget inte är SELV-klassat så anses alla delar inuti apparaten att vara spänningsförande, vilket skulle innebära att alla delar, inkl moderkort, USB-portar m.m. måste isoleras motsvarande mot 230V vilket ofcourse inte är gjort.

Det betyder för att felfallet som du beskriver ska uppstått så måste du fått ett direktnedslag i din dator. Dvs en åskspänning som överstiger 3kV.
Senast redigerad av sebnie 2020-07-10 kl. 10:13.
Citera
2020-07-10, 10:50
Medlem
Turbomachines avatar
Under de 18 år som jag har byggt egna datorer så har två nätaggregat brunnit för mig, ena när jag satt och spelade ett nytt och krävande spel och den andra var när det var asvarmt ute och inne.

Att du TS går upp till 1000 watts aggregat känns lite overkill om du inte har dubbla grafikkort eller så.
Citera
2020-07-10, 11:02
Medlem
Ravenboxs avatar
Finns en rad olika faktorer som kan orsaka rök eller i värsta fall brand i samband med bruk av datorkomponenter så som; ackumulering av damm, temperatur, load, överspänning, måndagsexemplar osv.

Med det sagt bojkottar jag Corsair då jag dels har varit med om ett av deras slutna vattenkylningsysstem som kokat och ”exploderat” över samtliga komponenter och totalförstört datorn samt 2 nätagg med hemsk coilwhine/dåliga fläktar.

Har du jordade uttag för övrigt? (Tänker på att vi hade rätt kraftiga oväder med tillhörande blixtnedslag över stora delar av Sverige för ett par dagar sedan).. viktigt att koppla ur alla sladdar vettu.
Senast redigerad av Ravenbox 2020-07-10 kl. 11:06.
Citera
2020-07-10, 12:38
Medlem
Jag har alltid sett Corsair som ett pålitligt företag med bra produkter, men alla kan ha otur med ett måndagsexemplar.

Vad gäller nätaggregat så är det värsta med ett felande sådant att den kan förstöra andra komponenter i datorn. Hur en tillverkare/försäljare reagerar på det kan vara lite jobbigare.

Något som många missar är den enorma ansamling av damm som sker i datorn om man inte blåser rent den med jämna mellanrum. Damm+elektricitet=brand (en av de absolut vanligaste orsakerna till lägenhetsbrand på gamla tjock-tvns tid var just brand pga damm och elektricitet i tvn). Det kostar inte många kronor att blåsa rent datorn med tryckluft ett par gånger per år.
Citera
2020-07-10, 12:43
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Elcentralen är en med normsättningar och där är jordfelsbrytare i skåpet.
Vist hade vi åskväder på morgonen denna dag, men inte så kraftigt tyckte jag, det drog över på,
kanske 20 minuter.

Jag har nu på förmiddagen skickat i väg det, så jag får se vad dom säger.
Kanske mer har blivit förstört, det återstår att se när jag får i gång den.

Ja, varför jag funderade på 1000 Watt i stället för 850 Watt,
ja jag tänkte det är kanske som en traktor, en liten motor får jobba hårt och då blir den varm och kokar,
medan en stor motor kan gå på lägre varvtal och blir inte så varm.
Men det går kanske inte att jämföra.

Någon här var inte nöjd med Corsair, och hade råkat ut för haveri.

Någon annan hade fått två aggregat upp brända.
Så jag förstår det kan hända saker om man har otur.

Kostnaden för ett aggregat är ju inte hela världen, den "smällen" kan man ta.
Men att huset brinner ner, ja då är det katastrof.
Som sagt man blir minst sagt stressad när det brinner.

Inte för det har med datorn att göra men för två år sedan hade vi skogs brand här på gården och då brann en lada ner. Så den känslan sitter kvar ännu, och när sådant här händer så tror man det värsta.

Tack för alla svar och goda råd!

Rullkragen
Citera
2020-07-10, 12:49
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du blivit erbjuden någon kompensation för den förstörda maskinen?

Nej dom har inte sagt något om det, men när mitt grafikkort havererade så skickade dom ett nytt,
och dessutom lagade de det gamla, så jag fick två kort av dem.
Det är ett Sappire RX 5700 XT , och felet var enkelt en dålig lödning till belysningen på fläktarna.
Jag ringde dem och sa att dom hade skickat två kort, och dom sa bara att det var nya saker jag hade köpt så då skall dom ersättas med nya saker, det andra lagade dom själva och tyckte jag kunde få det för jag fick vänta drygt 4 veckor på det andra kortet.
Så dom har hitintills varit trevliga, tycker jag.

Rullkragen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in