2020-07-09, 19:50
Medlem
Det hördes en hög explosion från Stora Essingen. Jag hörde den själv och kollade klockan. Den inträffade kl 18.50. Någon som vet mer?

https://live.aftonbladet.se/supernyt...urce=share-btn
Citera
2020-07-09, 19:52
Medlem
Wajis avatar
Kan det vara någon båtmotor som exploderat tro? Eller är det någon attack. Det var rejäl som det verkar.
Citera
2020-07-09, 20:15
Medlem
Minns nu att jag hörde nån smäll när jag var ute innan. I så fall hördes den en bit ut i västerort.

Såg att det i någon kvällsblaska att det spekulerades om bil ned i vattnet. Men finns det anledning att det skulle föranleda en explosion?
Annat vittne pratade om att det sprutade vatten.
Citera
2020-07-09, 20:27
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Har för mig att ett antal ambassader ligger på Stora Essingen, kan ha fel dock, det var länge sedan jag snurrade runt där ute.
Citera
2020-07-09, 20:42
Medlem
Låter sjunkbomb osannolikt? Kan vara även en mina som legat apterat och sprängts efter radiosignal från Ryska ambassaden. Utländska grodmän var ju mycket aktiva under slutet av 1980-talet och man behöver kanske testa några utplacerade minor. Jag antar att SÅPO och Must har fått lite att fundera över.
Citera
2020-07-09, 20:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Låter sjunkbomb osannolikt? Kan vara även en mina som legat apterat och sprängts efter radiosignal från Ryska ambassaden. Utländska grodmän var ju mycket aktiva under slutet av 1980-talet och man behöver kanske testa några utplacerade minor. Jag antar att SÅPO och Must har fått lite att fundera över.
Hur skulle dom ha lagt ut en mina där? Det gör man väl normalt från fartyg...
Citera
2020-07-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hur skulle dom ha lagt ut en mina där? Det gör man väl normalt från fartyg...

Det har ju varit grodmän överallt i Stockholm, utanför slottet bl a, även upp mot Drottningholm, det var ju upprörande tider under 1980-talet innan Sovjetunionen föll samman. Hur dom rent tekniskt burit sig åt vet jag inte.

Samma elände har ju varit vid Karlskrona, långt inne i hamnbassängen sprang ju mörklädda personer och saboterade ubåtsnät vid broarna. På en ö fick man inte förfölja grodmännen utan det blev en polis-sak istället för militär insats. Efter några timmar kom polisen med en vovve som följde spår över hela ön och spåren försvann ut i vattnet.

Ändå var Sverige nästan en militär stormakt då, sedan är det nedrustning. Detta att det är en mina är bara en svag teori, men visst verkar det som om polisen spanar ut i vattnet nu.
Citera
2020-07-09, 21:34
Medlem
CpPraktikantens avatar
Var en helikopter som hovrade runt söder/liljeholmen ganska länge runt den tiden. Relaterat?
Citera
2020-07-09, 21:47
Medlem
vittne-xs avatar
Intressant.
Detta var explosion nr 2 under Gröndalsbron på samma plats. Förmodligen samma gärningsmän igen.

Förra sommaren var 2 snubbar under bron med medhavda ryggsäckar som drog av en laddning intill en bropelare, och sen kutade iväg. 2 hundägare beskådade det äventyret eftersom området under bron är rastplats. Den gången var det anfo. Brandkår-polis kom, pressen undvek att skriva då det förra året var serier med detonationer i olika portar runt staden.

Nu ny laddning igen, denna gång i vattnet, förmodligen ilangad med tyngd i sig, då vibrationen kom före ljudsmällen. Ett privatfoto i Expressen styrker platsen för detonationen, av röken i fråga och kraften i vibrationerna tippar jag på en halv byggdynamit-gubbe (har själv "fiskat" med kronans sprängdeg).
Denna gång fullt jävla pådrag-2 hkp, vattenskotrar 2 bussar, mc-poliser men ingen brandkår. Polisen själva gick ut med att det "ryktades" om en bil som åkt i vattnet....
Citera
2020-07-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Intressant.
Detta var explosion nr 2 under Gröndalsbron på samma plats. Förmodligen samma gärningsmän igen.

Förra sommaren var 2 snubbar under bron med medhavda ryggsäckar som drog av en laddning intill en bropelare, och sen kutade iväg. 2 hundägare beskådade det äventyret eftersom området under bron är rastplats. Den gången var det anfo. Brandkår-polis kom, pressen undvek att skriva då det förra året var serier med detonationer i olika portar runt staden.

Nu ny laddning igen, denna gång i vattnet, förmodligen ilangad med tyngd i sig, då vibrationen kom före ljudsmällen. Ett privatfoto i Expressen styrker platsen för detonationen, av röken i fråga och kraften i vibrationerna tippar jag på en halv byggdynamit-gubbe (har själv "fiskat" med kronans sprängdeg).
Denna gång fullt jävla pådrag-2 hkp, vattenskotrar 2 bussar, mc-poliser men ingen brandkår. Polisen själva gick ut med att det "ryktades" om en bil som åkt i vattnet....

Provsprängning alltså? Då lär det smälla snart igen då
Citera
2020-07-09, 22:50
Medlem
Va? Försöker man spränga Essingeleden?

I så fall kan vi lägga ner Stockholm och resten av Sverige.

Bara att slå en en signal till Xi Jinping att nu är det fritt fram. Som det iof varit ett par decennier men ändå.
Citera
2020-07-10, 08:48
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
......Såg att det i någon kvällsblaska att det spekulerades om bil ned i vattnet. Men finns det anledning att det skulle föranleda en explosion?
Annat vittne pratade om att det sprutade vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Va? Försöker man spränga Essingeleden?
I så fall kan vi lägga ner Stockholm och resten av Sverige.
.

Polisen har tappat det helt - går ut med bil i vattnet men struntar i att ringa ut brandkåren eller att få ut dykare, istället 2 hkp och 2 vattenskotrar + massa polisbilar. Skulle något hända med Gröndalsbron säckar hela Stockholm ihop, vi har sett kaoset med Lodbrok som seglade på, och olyckor på bron eller intill som resulterar i totala trafikkaos i stan.

Sen i våras har Gröndalsbron varit en dödsfälla, då bullerskydden i glas börjar ge upp, man har monterat bort flera sektioner så det har inte funnits bullerskydd sen tidig vår, på vissa ställen hänger glasskivor ned och dinglar helt lösa, exempelvis hänger en skiva lös rakt ovanför en gångväg under bron, räkna på en 45kg:s glasskiva som faller c:a 28 m ned och träffar någon under.

Väghållaren är informerad sen i våras, har inte gjort något alls...
Bevis: https://imgur.com/7HW4yq9. / https://imgur.com/XINBW0m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in