Citat:
Ursprungligen postat av
industribrist
Det r snarare du som inte frstr skillnaden mellan peer review och falsifierbarhet.
Falsifierbarhet handlar aldrig om att pvisa. Att en viss partikel br kunna frekomma i luften kan vara en av de falsifierbara frutsgelserna som fljer frn en viss teori, medan andra teorier frutsger att samma partikel inte br kunna frekomma i luften. Att begrnsa sig till att se det som en teori att en viss partikel r luftburen istllet fr att se det som en frutsgelse r ett lika stort hinder mot vetenskap som att begrnsa sig till att se det som en enda teori att neutriner har samma hastighet som ljuset istllet fr att se det som en frutsgelse som fljer frn vissa teorier (till exempel den speciella relativitetsteorin).
Uppstr det flera teorier s gr varje ny teori sina nya frutsgelser. D r det bara ett hinder att hlla sig till grnser mellan "mnen" som en annan teori har satt upp. Om Newton hade hllit sig till en mnesindelning mellan "jorden" och "rymden" som byggde p den tidens teori att allt "ver mnen" bestod av "kvintessens" och fljde helt andra lagar, d hade det hindrat honom frn att skapa generella teorier som verbryggade denna pstdda distinktion. Dagens mnesgrnser r ocks ett sdant problem.
Teorier uppstr frst, sedan kan experiment falsifiera dem. Flera teorier kan existera samtidigt, sedan kan de gallras genom falsifiering. Att begrnsa sig till att se en specifik teori som "konsensus" r bara ett hinder mot falsifiering.
Som det krvs generell access fr falsifierbarhetskriteriet fr att visa att de r just totalt nonsens.
Jag frstr inte varfr du hakar upp dig s mycket p ordet falsifiera? Det r en metod som syftas, falsifieringsmetoden, men resultatet kan vara pvisbart. Slutsatsen anses visad eller bevisad vilket egentligen r samma sak. Knns som du har ftt mycket om bakfoten.
Dremot hller jag med dig om att det r ett hinder med grnser mellan olika vetenskapliga omrden, vilket jag sjlv funderat mycket ver och min slutsats dr r att det r av tv anledningar.
1. Genom att begrnsa vad som br lras in fr var och en innan examen s kan man snabbare f "produktiva" arbetare som genererar skatt.
2. Avskrmningen gr dock ocks att forskare drmed inte kan dra rda trdar lika ltt emellan mnen och se "guds sprk", allts helheten, den bakomliggande programmeringskoden som vi behver fr att n nsta niv av insikt. Detta kan vara medvetet, om man r konspiratorisk. Vilket man br vara som vetenskapsman, ty det tyder p ppenhet.
Ifrgastt allt. ven konsensus, givetvis.