2020-11-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Nån jäkel hittade runt 100st i en tuva här för nått år sedan Sug på den

Hur ser chanserna ut för att hitta toppar i växzon 3 och 4 ut just nu? Kan lägga ganska många timmar på sökning och behöver bara 60-70st

Jag hittade ca 120 st i en hage den 29e oktober i växtzon 3. En ny flush som kommit efter att jag plockat toppisar där ca 2 veckor tidigare. Så det ska gå att hitta fortfarande om du har flyt. Två andra hagar jag tidigare hittat i var dock helt renons på nya svampar så det är lite lotteri det där.
2020-11-03, 17:08
Medlem
Hur ser stockholmsområdet ut nån vecka framåt? Kollat vädret och ska inte bli någe frost uppåt en vecka framåt. Har regnat en del. Undrar om det är för sent eller om drt fortfarande går.
2020-11-03, 21:13
Medlem
1Pieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LallesBananer
Hur ser stockholmsområdet ut nån vecka framåt? Kollat vädret och ska inte bli någe frost uppåt en vecka framåt. Har regnat en del. Undrar om det är för sent eller om drt fortfarande går.

Det går fortfarande att hitta just nu. Säsongen började senare i år pga värmen som höll kvar sig sent inpå September. Förhoppningsvis håller den också längre än vanligt.

Lycka till
2020-11-03, 21:59
Medlem
salix42s avatar
Finns fortfarande mängder att hitta i SV Skåne. Många som vuxit till sig och blivit stora under de senaste dagarnas regn, men faktiskt också nya små på väg upp: blir nog en flush till med tanke på det milda vädret som stundar nu i veckan.

Hade lätt kunnat komma hem med 1000 toppisar idag om jag velat! Är dock färdigtrippat för min del, så gick bara av nostalgiskäl en lång och go promenad över de stora toppisängarna som finns häromkring. Tittade roat på ett par 20-25-åriga killar som helt i onödan blev nervösa av min närvaro på ängen: inte anade de att även jag var en "initiate" så att säga
2020-11-05, 16:35
Medlem
Jag var just ute och kollade på mitt vanliga ställe (västra götaland). Jag hittade över 300 på ca 30 minuter! Måste vara ett rekordår i år!

https://ibb.co/KLLTLWf
2020-11-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salix42
Finns fortfarande mängder att hitta i SV Skåne. Många som vuxit till sig och blivit stora under de senaste dagarnas regn, men faktiskt också nya små på väg upp: blir nog en flush till med tanke på det milda vädret som stundar nu i veckan.

Hade lätt kunnat komma hem med 1000 toppisar idag om jag velat! Är dock färdigtrippat för min del, så gick bara av nostalgiskäl en lång och go promenad över de stora toppisängarna som finns häromkring. Tittade roat på ett par 20-25-åriga killar som helt i onödan blev nervösa av min närvaro på ängen: inte anade de att även jag var en "initiate" så att säga

Fan vad kass jag känner mig. Varit ute och kikat under hela förmiddagen och jag hittar ingenting... Befinner mig även i Södra skåne. Kanske är ute på fel ställen helt enkelt :-/
2020-11-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonTonTon
Fan vad kass jag känner mig. Varit ute och kikat under hela förmiddagen och jag hittar ingenting... Befinner mig även i Södra skåne. Kanske är ute på fel ställen helt enkelt :-/
Jag hittade runt 10-15st igår, också i södra Skåne. Men det tog mig ett par timmar att hitta.. Du kan kika in på identifieringstråden så kan du se bild! Men nej, du är inte kass. Det är väl svårt om man inte redan känner till ställen de växer på. Jag trodde att jag va på en utmärkt plats men hittade ändå inte fler
2020-11-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aarmin2
Jag hittade runt 10-15st igår, också i södra Skåne. Men det tog mig ett par timmar att hitta.. Du kan kika in på identifieringstråden så kan du se bild! Men nej, du är inte kass. Det är väl svårt om man inte redan känner till ställen de växer på. Jag trodde att jag va på en utmärkt plats men hittade ändå inte fler

Nice! Bättre än inget. Har varit ute sen 8 i massvis med hagar och t.o.m. en golfbana. Hittat 0, enbart massa brokingar. Detta var ju betydligt svårare än vad jag trodde... Men man kan ju inte vara bra på allt, haha.
2020-11-11, 17:17
Medlem
Säsongen är inte över än i Östergötland. Var ute idag i en hage vilken gett utdelning två omgångar tidigare i år för ca 6 rest 2 veckor sedan. Idag blev den största fångsten hittills, ca 300-400 st, 117 gram våtvikt. Detta trots att jag plockade den i princip ren för 2 veckor sedan.

Hade tänkt ge mig in i en annan hage på vägen dit, men då till mitt förtret går det omkring en skäggig äldre herre där redan och spanar misstänkt likt en toppisjägare. Först blev jag sur och tänkte, ge faan i mina jaktmarker, men sen när egot lugnat sig lite var det en sorts mysig gemenskap trots att jag inte hälsade på honom. Hade tänkt dela med mig av min skörd på vägen tillbaka om han var kvar, men det var han ej. Mysigt med gubbar i vad jag skulle uppskatta 55-60 årsåldern som fortfarande uppskattar en trip framåt höstkanten.
2020-11-11, 18:52
Medlem
Det här är tredje säsongen jag har letat och första gången jag har hittat men tydligen var de två senaste riktigt riktigt dåliga så man gav inte så mycket tid då. Men i år, när man också blivit mer påläst, så har det gått åt mååånga timmar ute på gräsmattor. Iaf så första stället jag hittat på, runt 60-70 st, fann jag bara en på igår. Idag hittade ett nytt ställe med ungefär 10! Så säsongen är fortfarande smått igång här, Zon 2/3 vid mälaren.

Eftersom de två senaste säsongerna var kassa tror ni att nästa säsong(om vädret blir bra) kommer att bli ännu bättre än nuvarande?

Måste bara tillägga att fy fan vad nice det är med toppisar haha älskar dom!
2020-11-15, 08:35
Medlem
Hittade 25-30 i zon 2 igår. Vissa ängar som förut har haft svamp är nu helt tomma. Trodde att det hade slutat växa upp nya men hittade några ganska små igår på den jag plockat mest på denna säsongen, men man behöver leta rätt noga för att hitta.
2020-11-15, 17:59
Medlem
Hittade några små babysvampar som precis börjat växa upp idag, så säsongen verkar inte vara över här än i alla fall. Zon 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in