2020-07-08, 11:35
Medlem
Lite adhd kanske men kollar in vädret och ser ut som regn och snittemperatur under 15 grader ett par veckor här i juli om prognoserna stämmer, detta är långt söderut också så chanserna norr borde bli ännu större?

Kan det bli en tidig start i år?
2020-07-08, 11:50
Medlem
BorisBalkans avatar
Ett bra svampår föregås av rikliga mängder vatten/regn varvat med bra sol,

Plockar toppisar om jag hittar men köper annars in svamp för trippande. Däremot vanlig svamp, hell yes!

Sommar 2018 iaf i Norrland var optimalt. Kokhett med var tredje/fjärde dag regn.

Har kvar Karl Johan ännu. Torkad.

Plockade toppisar det året o fick en Ica påse. Färskt.

Tror det är för tidigt ännu eller för lite sol. Får se hur nu till mitten på augusti ter sig. Toppisar är väl runt september?

Bor i Sthlm o plockar på Lidingö.
Senast redigerad av BorisBalkan 2020-07-08 kl. 11:52.
2020-07-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan

Plockar toppisar om jag hittar men köper annars in svamp för trippande. Däremot vanlig svamp, hell yes!

Sommar 2018 iaf i Norrland var optimalt. Kokhett med var tredje/fjärde dag regn.

Tror det är för tidigt ännu eller för lite sol. Får se hur nu till mitten på augusti ter sig. Toppisar är väl runt september?

Under 15 ca 5-10 grader har jag hört ska va det optimala.. När solen börjar gå bort;(

Toppisar hittar jag inte och kommer aldrig göra, ett evigt sökande
2020-07-08, 13:20
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Datten123
Under 15 ca 5-10 grader har jag hört ska va det optimala.. När solen börjar gå bort;(

Toppisar hittar jag inte och kommer aldrig göra, ett evigt sökande

Jo jag hittade i just september typ mitten. Var ju inte sommarvarmt då direkt. Kolla efter kohagar.

Vet ju inte hur mkt du kan om svamp. Men hittar du 1 då ser du 1000

Gäller nästan alla små svampar
2020-07-08, 13:27
Medlem
Jag har som tidigast hittat Toppisar i Juli dock väldigt sent bland de sista dagarna på månaden och de var jävla stora av nån anledning xD Bland de största jag plockat
2020-07-09, 03:00
Medlem
Förra året började jag plocka i mitten på augusti i norrland. Mitten på september var det typ helt över...
2020-07-09, 12:18
Medlem
Det är rekordkyla nu men de har skruvat upp temperaturen framöver på prognosen. Tror inte det kommer annat än där det är mycket skugga. Jag ska ta en titt om några dagar.
Såg svamp under en buske häromdagen alltid något. Matsvamp i skogen tror jag mer på vilket också är trevligt men inte lika trevligt.
2020-07-09, 12:21
Medlem
Citat:
Jo jag hittade i just september typ mitten. Var ju inte sommarvarmt då direkt. Kolla efter kohagar.

Vet ju inte hur mkt du kan om svamp. Men hittar du 1 då ser du 1000

Gäller nästan alla små svampar

Det där stämmer tyvärr inte på de ställen jag hittat, stora hagar med endast ett fåtal oftast.
2020-07-09, 12:25
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Det där stämmer tyvärr inte på de ställen jag hittat, stora hagar med endast ett fåtal oftast.

Då har du letat på fel plats lr saknar svamp ögon

Har hobby plockat svamp i 34 år
2020-07-09, 14:12
Medlem
Citat:
Då har du letat på fel plats lr saknar svamp ögon

Har hobby plockat svamp i 34 år

Har plockat ca 20 år, så svampögonen är nog hyfsade.
Fast mest matsvamp. Då återvänder jag oftast till samma platser, utan dessa ställen blir det nog tuffare. Matsvamp är ändå möjligt att googla eller ryktesvägen höra om bra ställen. Toppisställen är omöjligt att höra ryktesvägen i mina kretsar, och google använder jag mest till att leta hagar då.
2020-07-09, 16:11
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Har plockat ca 20 år, så svampögonen är nog hyfsade.
Fast mest matsvamp. Då återvänder jag oftast till samma platser, utan dessa ställen blir det nog tuffare. Matsvamp är ändå möjligt att googla eller ryktesvägen höra om bra ställen. Toppisställen är omöjligt att höra ryktesvägen i mina kretsar, och google använder jag mest till att leta hagar då.

Åk til Norrland i September o ta valfri hage
2020-07-09, 16:15
Medlem
Citat:
Tricket är att äta dem direkt i hagen. Efter en stund börjar man se dem tydligare 😎

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in