2020-09-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
edit:
ska man ta bort "roten" tog dem så långt ner jag kunde

Jag är inte expert, men rekommenderar inte att plocka med HELA marken och mycelet på svampstammen om man vill kunna plocka på samma ställe igen.
2020-09-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laliver
Jag är inte expert, men rekommenderar inte att plocka med HELA marken och mycelet på svampstammen om man vill kunna plocka på samma ställe igen.
Är det verkligen så eller tror man att det är så att det kommer upp nya svampar om man t ex kapar svampen och låter roten sitta kvar?

Kan någon som verkligen vet ge ett bra svar, och gärna hänvisa till en källa ang frågan.

Jag har själv funderat mycket på just denna fråga?
2020-09-30, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazaren
Är det verkligen så eller tror man att det är så att det kommer upp nya svampar om man t ex kapar svampen och låter roten sitta kvar?

Kan någon som verkligen vet ge ett bra svar, och gärna hänvisa till en källa ang frågan.

Jag har själv funderat mycket på just denna fråga?

Svamp tar upp sin näring via mycelet precis som växter genom sina rötter. Svamp sprider sig även genom mycelet och det är från det som den bildar själva fruktkroppen vad jag har förstått. Tar man då bort en bit av där ifrån den växer så kan man väl själv räkna ut hur det eventuellt kan påverka svampen. Sen kan jag inte hänvisa till nån källa med fakta att den växer tillbaka fortare, sprider sig bättre eller inte om man lämnar ”roten”, men det skadar ju knappast!
2020-09-30, 09:31
Medlem
Tjena. Förstagångs plockare här😊

Har varit ute ett par gånger utan större resultat. Letar i hagar som det går får och kor/tjurar på men med ganska dåligt resultat.

Bor strax utan för Växjö.. finns det några växjöbor som haft större tur iår?
2020-09-30, 09:34
Medlem
Citat:
Svamp tar upp sin näring via mycelet precis som växter genom sina rötter. Svamp sprider sig även genom mycelet och det är från det som den bildar själva fruktkroppen vad jag har förstått. Tar man då bort en bit av där ifrån den växer så kan man väl själv räkna ut hur det eventuellt kan påverka svampen. Sen kan jag inte hänvisa till nån källa med fakta att den växer tillbaka fortare, sprider sig bättre eller inte om man lämnar ”roten”, men det skadar ju knappast!
Måhända, men det måste väl finnas någon forskning om detta?

Jag själv har svårt att tro att det är värre än när den lilla grenen som brukar sitta på äpplet som följer med när man plockat dom.

Jag plockar alltid med hela roten och mina smultronställen har inte minskat det minsta under många många år! Det är därför som jag är skeptisk till detta påstående...
2020-09-30, 09:47
Medlem
xmotos avatar
Halloj! Hur är läget i Uppsalatrakterna? Tycker att det har varit väldigt varmt och torrt senaste veckorna så har inte riktigt varit ute och letat. Men nu har det äntligen kommit en del regn och svalare temperaturer. Har ni haft någon jaktlycka ännu?
2020-09-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pakkiz
Tjena. Förstagångs plockare här😊

Har varit ute ett par gånger utan större resultat. Letar i hagar som det går får och kor/tjurar på men med ganska dåligt resultat.

Bor strax utan för Växjö.. finns det några växjöbor som haft större tur iår?
Dom växer inte i varje hage som vissa vill få det att låta som. Man lär sig se med åren hur gräset ska se ut där dom trivs.

Men fortsätt leta och tänk att för varje hage du inte hittar någonting så ökar oddsen för att det kommer bli nästa hage.

Jag brukar även säga att- vore det lätt så skulle alla hämta hem en Ica påse full, varje dag...
2020-09-30, 12:11
Medlem
papperskulas avatar
Har hittat en del, men tycker utdelningen per tidsenhet är rätt låg.
Har hört folk prata om att man ska leta efter första frostnatten, stämmer detta? Kommer utdelningen öka, eller handlar det mest om att ha flax?
2020-09-30, 12:16
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Måhända, men det måste väl finnas någon forskning om detta?

Jag själv har svårt att tro att det är värre än när den lilla grenen som brukar sitta på äpplet som följer med när man plockat dom.

Jag plockar alltid med hela roten och mina smultronställen har inte minskat det minsta under många många år! Det är därför som jag är skeptisk till detta påstående...

Tänk såhär istället, med den här mer korrekta liknelsen: mycelium är själva svampen, liksom ett träd med rötter är själva trädet. Det vi plockar, fruktkropparna, är som äpplet i äppelträdet. Det vill säga, om man kapar av en bra del av kronverket på äppelträdet blir det mindre äpplen sen. Skadar man mycelet skadar man organismen som producerar fruktkropparna. Det är generellt för all svamp vi i vardagen kallar för svamp.
2020-09-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Tänk såhär istället, med den här mer korrekta liknelsen: mycelium är själva svampen, liksom ett träd med rötter är själva trädet. Det vi plockar, fruktkropparna, är som äpplet i äppelträdet. Det vill säga, om man kapar av en bra del av kronverket på äppelträdet blir det mindre äpplen sen. Skadar man mycelet skadar man organismen som producerar fruktkropparna. Det är generellt för all svamp vi i vardagen kallar för svamp.
Ok tack för svaret vännen.🙏

Ska ändra min taktik i fortsättningen då det ändå inte ger någon större vinst i mängd att dra med hela roten...

Hittar ändå tusentals varje säsong så mycelet får vara kvar ifortsättningen.
2020-09-30, 12:51
Medlem
Citat:

Där har ju ju din egen forskning på det hela! 👍🏻
Kan kanske vara så att mycelet är såpass övervintrat och ingrott och i marken där du plockar att det inte tar nämnvärd skada av att lite följer med.
Men som Asgarvars briljanta liknelse med äppleträdet 🙌🏻, sällan man tar med sig hela trädet när man plockar äpplen. 😁
Själv försöker jag alltid lämna kvar ”roten” på all svamp jag plockar, och följer den med upp så knipsar jag av den och lägger tillbaka.
Better safe than sorry liksom! Happy hunting.
2020-09-30, 18:48
Medlem
Citat:
Där har ju ju din egen forskning på det hela! 👍🏻
Kan kanske vara så att mycelet är såpass övervintrat och ingrott och i marken där du plockar att det inte tar nämnvärd skada av att lite följer med.
Men som Asgarvars briljanta liknelse med äppleträdet 🙌🏻, sällan man tar med sig hela trädet när man plockar äpplen. 😁
Själv försöker jag alltid lämna kvar ”roten” på all svamp jag plockar, och följer den med upp så knipsar jag av den och lägger tillbaka.
Better safe than sorry liksom! Happy hunting.
Dom tar aldrig slut där jag plockar. Finns 10 tusentals minst....

Som jag förstått det så det lilla mycelet som kan åka med är ändå bara toppen på isberget. Och svamp som rotat sig ordentligt i marken är oerhört stora organismer som man helt omöjligt ändå kan få med sig om man så ens försökte...

Men men, som sagt bettet safe than sorry!

Happy Hunting folks...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in