2020-07-08, 01:13
Medlem
avcs avatar
Blir galen.

Har precis införskaffat en Dell Latitude D400 sub-notebook till lite retrospel. Modellen saknar både diskett- och CD-läsare, så man är alltså tvingad till USB som startenhet. Formaterad och klar kom domen att Rufus inte längre kan skapa MS-DOS-startenheter, så jag blev tvingad till FreeDOS.

Problemen är följande:
- USB lägger sig alltid som första enhet, alltså C:, vilket gör att diverse Windows-systemfiler hamnar där vare sig jag vill eller inte. Detta medför att USB-stickan måste sitta i för att Windows ska gå att starta.
- Assign i FreeDOS ger "Bad command or file name"
- Varenda MS-DOS startdiskett som finns att ladda ner på internet, läser Rufus, HP Format Tool och någon annan tool jag testade som "icke bootbar".
- PXE och extern CD/floppy lär väl antagligen kräva någon diskett för installation, vilket ger ännu ett moment 22
- Rycker jag USB-minnet efter Scandisk, eller innan/under Windows-installation hänger sig hela helvetet.

Det jag vill göra är alltså att byta plats på C: till allra helst E: då 40GB drajven är partitionerad i två. Hur?
Citera
2020-07-08, 08:55
Medlem
Kör emulator, problemet löst.
Citera
2020-07-13, 00:15
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Kör emulator, problemet löst.
Hehe, ja därför man skaffar äkta hårdvara...

Fick skiten att fungera till slut. Visade sig bero på något så enkelt som att ingen diskpartition var aktiv. Efter 40 timmars huvudvärk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in