• 1
  • 2
2020-07-07, 21:02
Medlem
Hej,

Jag går under av ekonomiska problem. Får inte till min privatekonomi trots en bra lön. Är sambo, han far många olika smålån som dyra, betalar dyrt underhåll. Han betalar en del av kostnaderna medan jag står för hyran och har vissa av kostnaderna. Trots två ganska bra löner får vi inte ihop till. Mkt beroende på gamla skulder sambon hade med sin tidigare fru. Hög hyra med höga utgifter varje månd håller nu på att knäcka oss. Vad göra? Ingen vill ge lån för att samla lånen. Tappat hoppet och orkar snart inte. Väntar på arv från min pappa som gick bort för ett antal sedan men där hans änka lever i sk orubbat bo. Hur gör ni andra som inte får ihop vardagsekonomin?
Citera
2020-07-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarkson70
Hej,

Jag går under av ekonomiska problem. Får inte till min privatekonomi trots en bra lön. Är sambo, han far många olika smålån som dyra, betalar dyrt underhåll. Han betalar en del av kostnaderna medan jag står för hyran och har vissa av kostnaderna. Trots två ganska bra löner får vi inte ihop till. Mkt beroende på gamla skulder sambon hade med sin tidigare fru. Hög hyra med höga utgifter varje månd håller nu på att knäcka oss. Vad göra? Ingen vill ge lån för att samla lånen. Tappat hoppet och orkar snart inte. Väntar på arv från min pappa som gick bort för ett antal sedan men där hans änka lever i sk orubbat bo. Hur gör ni andra som inte får ihop vardagsekonomin?

Man får jobba hårdare och beta av skulderna, dra ner på allt onödigt jobba extra osv
Citera
2020-07-07, 21:07
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Hej,

Har ni bra löner begriper jag inte hur ni inte får ihop det om ni inte är otroligt klantiga. Enda och bästa tipset jag kan ge er är att göra en budget ala Lyxfällan, pengar försvinner ofta på det mest idiotiska. Sen att ni ska börja spara minst 10% av lönen hoppas jag du begriper.

Lycka till!
Citera
2020-07-07, 21:07
Medlem
whyruss avatar
Skär ner på allt som ni inte behöver för att överleva. Alkohol, godis, restaurangbesök, Netflix osv. Skaffa billigare mobilabonnemang. Sen kan man ju alltid extraknäcka på Foodora eller liknande, alltså köra ut hämtmat.
Citera
2020-07-07, 21:19
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyrus
Skär ner på allt som ni inte behöver för att överleva. Alkohol, godis, restaurangbesök, Netflix osv. Skaffa billigare mobilabonnemang. Sen kan man ju alltid extraknäcka på Foodora eller liknande, alltså köra ut hämtmat.

Det ville visst inte lyxfällanklantarna höra
Citera
2020-07-07, 21:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Han betalar en del av kostnaderna medan jag står för hyran och har vissa av kostnaderna.
Detta låter inte helt rättvist fördelat men hur mycket har ni kvar efter att räkningar och skulder är betalda och vad har nu för kostnader så som hyra, mobil, bredband, el m.m.?
Citera
2020-07-07, 21:50
Medlem
Står du och betalar av hans gamla skulder som han skaffade med sin ex-fru? Klart att man ska hjälpas åt, men det känns inte helt fair. Han får väl ta ansvar för den sits han satt sig i utan att dra vinning av dig. Speciellt inte ett arv efter din far. Herregud.

Som tidigare förslag som lyfts så lär ni verkligen se över er ekonomi. Budgetera, betala av dyra lån m.m. Kan ni ha annat boende som är billigare än det i dagsläget?
Citera
2020-07-07, 21:52
Medlem
Det är olika anledningar till att vi är där vi är. Mannen fick ta över gamla skulder från före detta när de skildes, han betalar ett högt underhåll för två barrn som är myndiga men går i gymnsiet. Jag har pga tidigare ohälsa helt kommit efter mitt studielån som snabbt blir stora skulder om man ej betalar. Mannens lön går till alla små olika lån, bilen samt underhållen. Min lön till hyra (10500) sant mat och några andra räkningar. Vi köper i princip aldrig något till oss själva eller roar oss. Inga lyxlirare här!
Citera
2020-07-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Detta låter inte helt rättvist fördelat men hur mycket har ni kvar efter att räkningar och skulder är betalda och vad har nu för kostnader så som hyra, mobil, bredband, el m.m.?
Hyra 10500, mannen står på tre tfn (barnens) =1600kr, bil 2000kr, lån ca 16000kr , underhåll 3500kr, andra räkningar (bredband mm) ca 2000kr , sedan mat och hygien på detta. En som bor hemma.
Citera
2020-07-07, 21:58
Medlem
Kontakta långivare och diskutera! Be om att få göra upp en betalningsplan som är rimlig med utgångspunkt i er nuvarande ekonomi och visa eran vilja att styra upp detta.
Samt betala av några av de dyraste smålånen? Kanske kan ni sälja något för att finansiera detta.
Citera
2020-07-07, 22:03
Medlem
Citat:
Hej,

Har ni något som går att sälja för att hjälpa det akuta läget?
Försök beta av kredit för kredit, har ni en slant över någon månad så betala av lite extra på skulden som är minst kvar av så att ni successivt kan sänka dom fasta kostnaderna.

Försök fortsätta betala av skulderna när fasta utgifter krymper genom extrabetalningar, med tiden får ni mer pengar över hela tiden och skulderna krymper fortare.

LÅT FÖR FAN BLI ATT TA NYA KREDITER!
Citera
2020-07-07, 22:07
Medlem
Citat:
Hyra 10500, mannen står på tre tfn (barnens) =1600kr, bil 2000kr, lån ca 16000kr , underhåll 3500kr, andra räkningar (bredband mm) ca 2000kr , sedan mat och hygien på detta. En som bor hemma.

Se över vilka utgifter som är nödvändiga, avsluta abonnemang som inte är absolut nödvändiga.
Har ni kollat upp vad ni har för avtal på elen, kanske går att spara lite pengar där?

Skaffa kontantkort till barnen, sälja bilen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in