2020-07-07, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Kom och tänka på det när jag såg en bekant använda en iPhone 4s. Den kom alltså för 9 år sen, men människan använder den alltså än idag (osäker på året hen införskaffade den).

Vilken är den äldsta mobiltelefonen du har sett som fortfarande används?

Då talar jag alltså om att användas som just en mobiltelefon, dvs ringa/SMSa.
Finns det en Nokia 3210 någon mormor där ute fortfarander använder tro?

Hur länge håller batterierna på så gamla telefon? Nokia 3210 kan man kanske köpa nya batterier till men iphone 4 har inbyggd batteri som inte gå att byta. Har själv en iphone 4 liggande. Batteriet på den är så dålig att mobilen bara gå att använda bara om man har den inkopplad till vägguttaget. Om din bekant lyckas byta batteri till sin iphone 4 så måste det kostat en förmögenhet?
Citera
2020-07-07, 10:31
Medlem
Keldons avatar
Min farbror köpte en Ericsson skiftet 70/80tal för att ha i skärgården halvvägs till Finland. Fungerade felfritt sommaren 2007 innan Nmtnätet stängdes.
Citera
2020-07-07, 10:50
Medlem
jag har en nokia 5140 som jag fick i tjänsten sommaren 2005 och som jag använder fortfarande de sista 5 åren som väckarklocka orginalbatteriet funkar fortfarande
Citera
2020-07-07, 11:05
Medlem
Raggarspinns avatar
Använder fortfarande min iPhone 4S från 2011. En stabil mobil gjord av rostfritt stål, glasbaksida och högupplöst skärm. Att jag fortfarande använder den är av nostalgiska själ. Den har bland annat ramlat av biltaket i 80km/h men kunde återfinnas då "hitta min iphone" visade var den låg innan batteriet tog slut.
Har också en Ericsson GH337 liggande men den saknar SMS-funktion. Batteriet är garanterat helt dött efter 25år...
Har en iPhone XS till vardags...
Citera
2020-07-07, 11:21
Medlem
adhesives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Jag har flera Ericsson GH-172 Hotline, tillverkade 1992. Ericssons första GSM. Dessa fungerar.

Har även 8 watts Motorola International 1000, GSM med lur som ser ut som NMT 450. Även dessa fungerar

Fungerar tvivlar jag inte på att de gör. Byggda som pansarvagnar.
Men använda utan NMT-nät i drift måste vara en utmaning?
Citera
2020-07-07, 11:28
Medlem
khys avatar
Såg en tant (70-90år vem vet) som stod och körde pekfingervalsen på den gamla Nokia 3310 på tunnelbanan förra veckan. Var tvungen att kolla några extra gånger för att se att det inte var jag som såg fel.
Citera
2020-07-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Min farbror köpte en Ericsson skiftet 70/80tal för att ha i skärgården halvvägs till Finland. Fungerade felfritt sommaren 2007 innan Nmtnätet stängdes.

Det tror jag inte. NMT startade 1981. Innan dessa var det MBD via telefonist. Bilen bagagelucka var fylld med pryttlar.
Ericsson 450, jag hade en sådan på mitt landställe fram till 2007 då systemet tvångsstängdes och man blev helt utan all form av kommunikation. Jag fick köpa en sattelitlur då.

Jag har en Ericsson T68i fortfarande. Orsaken är att den klarade då tre system 900,1800 och 1900 systemen. Och 2001 köpte jag den för bruk i främst USA. Det har jag den till fortfarande även om resorna dit är allt mer sällan. Fö hatar jag dessa jävla "smartphone och är känsligare än en pms BLM kärring. Jag avverkar dylika på löpande band. De gamla lurarna höll. Tacka vet jag Siemens 901 i stål eller Spectronic.
Senast redigerad av Pingubengt 2020-07-07 kl. 11:44.
Citera
2020-07-07, 12:50
Medlem
Tim.Whatleys avatar
har en ericsson gh 388 som jag behöver fixa nytt batteri till men hittar ingen som säljer sådana.
Citera
2020-07-07, 12:55
Medlem
En äldre släkting använder en äldre Nokia. Troligen en Nokia Asha 300. Ser ut som en sådan i alla fall.
Har också köpt en i reserv ifall den nuvarande skulle gå sönder. Denna modell kom ut 2011.
Citera
2020-07-07, 13:00
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Kom och tänka på det när jag såg en bekant använda en iPhone 4s. Den kom alltså för 9 år sen, men människan använder den alltså än idag (osäker på året hen införskaffade den).

Vilken är den äldsta mobiltelefonen du har sett som fortfarande används?

Då talar jag alltså om att användas som just en mobiltelefon, dvs ringa/SMSa.
Finns det en Nokia 3210 någon mormor där ute fortfarander använder tro?

Uppgraderade mig själv ifrån iPhone 4s i höstas efter 9år av daglig användning, oerhört bra telefon. Jag fick en 4s av svärfar 3-4år sen som jag plockade reservdelar från och bör ut komponenter som började strula, så länge det gick. Försökte få den att överleva decenniumet, och helst så att jag kunde köpa en 5G telefon som nästa. 4s har inte 4G utan kom just innan så ville inte köpa en ny 4G telefon som jag kanske kommer ha längre och åter igen precis gå miste om nästa generation och då bli utan väldigt länge.

Det mest extraordinära enligt mig själv var abonnemanget jag hade till den, något erbjudande som fanns när telefonen släpptes, 39kr/mån och 1gb surf. Tyvärr tog dom bort det och ”uppgraderade” mig till 129kr/m för lite mer surf för ett år sen.
Citera
2020-07-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det tror jag inte. NMT startade 1981. Innan dessa var det MBD via telefonist. Bilen bagagelucka var fylld med pryttlar.
.

1981 är väl "skiftet 70/80 tal"?

Innan dess var det MTD där uppkopplingen gick via telefonist både vid utgående och inkmomande samtal.

Det var "ett steg tillbaka" jämfört med de tidigare MTA och MTB där utgående samtal var helt automatiska.

Anledningen var att NMT (MTC) tog lång tid att utveckla så man satte in "nödlösningen" MTD under tiden. Det gick snabbare att få ut ett helt manuellt system.
Citera
2020-07-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
1981 är väl "skiftet 70/80 tal"?

Innan dess var det MTD där uppkopplingen gick via telefonist både vid utgående och inkmomande samtal.

Det var "ett steg tillbaka" jämfört med de tidigare MTA och MTB där utgående samtal var helt automatiska.

Anledningen var att NMT (MTC) tog lång tid att utveckla så man satte in "nödlösningen" MTD under tiden. Det gick snabbare att få ut ett helt manuellt system.

MTD ja. skrev fel. Jag vet hur MTB fungerade. Det fungerade bara i ett par städer och hade som max 500-600 användare. Vad är poängen då? Ofta fick man inte kontakt då fler än 2 ringde samtidigt. Hyfsat värdelöst. MTD fungerade som en riktig telefoni i hela Skandinavien. Men den telefonservicen som växeln då hade gjorde inte samtalet sämre. Exempelvis kunde de koppla och söka nummer. På den tiden hade alla företag en växel så man var van. Det kändes inte ens irriterande, man behövda aldrig vänta. Man lyfte luren fick svar direkt fick en lina eller så kopplade de fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in