Man undrar varför så många afrikaner riskerar sina liv och kämpar sig över ett hav och en hel kontinent för att ta sig till det rasistiska helvete som Sverige uppenbarligen är, i stället för att bege sig till ett vänligt sinnat land.
Det måste finnas något i Sverige som drar mera än vad all den svenska rasismen avskräcker dem.
Det som ändå får mig att fundera på är om nån verkligen lättkränkt person skulle kunna hitta på en sån historia. De brukar vara totalt humorlösa.
Polisens påstådda kommentarer må vara gravt rasistiska men jävligt slagfärdiga och faktiskt roliga om man uppskattar klockrena formuleringar och timing.
Tänk dig att det var ett manus till en TV-serie. Rassepolisen skulle bli lite kult bland alla som inte börjar gråta för att han är så elak.
"Varför stoppar ni mig?" (underförstått: du är rasist, om du inte låter mig gå så skriker jag och du får sparken).
"För att du är neger." (underförstått: jag vet exakt vad du försöker göra men jag går all in och synar bluffen)
...
"Nu så ska du känna hur din pappa har det i containern i ditt negerland." (helt over the top)
Skulle jag hitta på en historia skulle jag tillskriva polisen något mindre slagfärdigt och försöka få honom att framstå som en korkad loser. Typ: "Öh käften jävla negerhora öh.."
Klockrena Gunvald Larsson-repliker.
Hör för er inte röst hur Mikael Persbrandt säger det...
I nästa stund har jag fyra polismän över mig. […] Den ena polisen ber mig att ge honom mitt leg. […] ”Vart tar ni mig?” frågar jag dem. Men ingen vill svara. Istället kastar en av poliserna mitt leg rakt in i mitt ansikte. […] Han tar tag i mitt huvud och drar det bakåt. Långsamt närmar han sig mitt ansikte och säger: ”Nu så ska du känna på hur din pappa har det i containern i ditt negerland.” Sen sparkar han ut mig ur bilen så att jag skrapar mina knän i snön.
Några veckor efter händelsen utanför nattklubben är jag tillbaka i hemtjänsten […] När kaffet precis har kokat färdigt kommer polisen som har sparkat mig […] in genom dörren. […] Han tackar ödmjukast för att jag hållit hans mamma sällskap. ”Hon är så ensam” säger han tyst. […] För första gången får jag en försmak av verklig revansch.
Haha, uppenbart en aktör som lever i filmmanusets värld. Men … är det Betlehem eller svenska polisen? Eftersom det gäller flera poliser och incidenter – men en och samma Betlehem – så får vi väl dra slutsatsen att det är Betlehem själv som gärna går in i den här rollen.
Jag hinner aldrig in, utan jag stoppas av två poliser. […] Han ber mig om legitimation. Jag frågar varför. ”För att du är en neger” säger han.
UD:s attityd mot min farbror Esaias Isaak var inte trevlig. De frågade honom om Dawit verkligen var en svensk medborgare.
Osv
(Fast om det skulle framkomma bevis på att just dessa poliser visar tendens att falla in i den här rollen i fler situationer, så får jag väl ändra mig.)
Hur som helst ett stort grattis till Sveriges samlade journalistkår; som får en smaskig laddning rasism att avslöja, utan att behöva ställa följdfrågor. Förhoppningsvis kommer journalisterna att tacka för gåvan genom att hjälpa Betlehem kampanja för sin fängslade pappa.
Dottern till Dawit Isaak berättar enligt följande.
”Rasismen har många ansikten”, säger hon och konstaterar att okunskapen om ämnet är stor."
"En vakt skrek åt henne och undrade om hon var full. Men allt berodde på skorna försökte hon förklara.
– Plötsligt var polisen på plats. I nästa stund låg fyra polismän över mig."
"Betlehem Isaak blev indragen i en polisbil och uppmanad att visa legitimation. Plötsligt kastar en av poliserna hennes legitimation i ansiktet på henne.
– Stopp skriker den största av dem. Han tar tag i mitt huvud och drar det bakåt. Långsamt närmar han sig mitt ansikte. Nu så ska du känna hur din pappa har det i containern i ditt negerland. Sedan sparkade han ut mig ur bilen så jag skrapar mina knän i snön.
En annan gång stoppades Betlehem Isaak av två poliser när hon gick genom Nordstan i Göteborg, på väg till jobbet. De frågade efter legitimation. Hon undrade varför.
– ”För att du är neger” svarade de, berättar hon i programmet och säger även att hon är förvånad över hur människor kan så lite om rasistiska ord.
Skriker metoo över det hela, BLM har blivit ännu en fiktiv sociala medier fenomen, den vita rasen skall tryckas ned, medier går bananas.
Vad säger ni om trovärdigheten i hennes beskrivning?
Det var inte länge sedan hon var utsatt av rasistiska vakter på Moriskan i Malmö för att hon inte tillhörde ”normen”... väldigt trovärdigt om man inte nu varit på moriskan eller vet något om Malmö öht.
Hon tillhör normen på Moriskan och även i Malmö som stad. Men offerkoftan är varm och skön
Dottern till Dawit Isaak berättar enligt följande.
”Rasismen har många ansikten”, säger hon och konstaterar att okunskapen om ämnet är stor."
"En vakt skrek åt henne och undrade om hon var full. Men allt berodde på skorna försökte hon förklara.
– Plötsligt var polisen på plats. I nästa stund låg fyra polismän över mig."
"Betlehem Isaak blev indragen i en polisbil och uppmanad att visa legitimation. Plötsligt kastar en av poliserna hennes legitimation i ansiktet på henne.
– Stopp skriker den största av dem. Han tar tag i mitt huvud och drar det bakåt. Långsamt närmar han sig mitt ansikte. Nu så ska du känna hur din pappa har det i containern i ditt negerland. Sedan sparkade han ut mig ur bilen så jag skrapar mina knän i snön.
En annan gång stoppades Betlehem Isaak av två poliser när hon gick genom Nordstan i Göteborg, på väg till jobbet. De frågade efter legitimation. Hon undrade varför.
– ”För att du är neger” svarade de, berättar hon i programmet och säger även att hon är förvånad över hur människor kan så lite om rasistiska ord.
Skriker metoo över det hela, BLM har blivit ännu en fiktiv sociala medier fenomen, den vita rasen skall tryckas ned, medier går bananas.
Vad säger ni om trovärdigheten i hennes beskrivning?
Om jag får göra en personlig reflektion så tror jag inte på det överhuvudtaget.
Okej, så polisen kommer helt random och sliter in och trakasserar en kvinna på det sättet...?
Om det låter för bra för att vara sant, om det ser ut att vara för bra för att vara sant, om det smakar som för bra för att vara sant... ja då är det nog för bra för att vara sant.
Nu förstår jag ju att om det påstådda har inträffat så är det ett scenario på länge tidsintervall än vad händelsen verkar när man ser den i text. Meen....
Är det Jason Statham, Vin Diesel, The Rock och Mark Wahlberg som spelar dom fyra poliserna i den kommande filmen Born as Isaak: No Privilege. Där vi ser alla fyra vältränade män och i denna specifika scen så tvingas Betlehem in i polispiken som snabbt åker därifrån så däcken tjuter och försvinner snabbare än däckröken hunnit lägga sig.
Väl i bilen hör man The Rocks första replik "where is your ID" varpå Mark Wahlberg rotar fram ID ur hennes ficka och passar den till Vin Diesel som uttrycker: "Guys this is the daughter of Dawit" varpå Jason Statham knuffar undan sina kamrater i ilska och går fram till den tjej som sitter fasttejpad i stolen, drar henne i håret så huvudet hamnar på snedd och stirrar sedan ner henne i ögonen och skriker så spott flyger åt alla riktningar över hennes ansikte medan den kända repliken kommer: "nigger, you're about to feel what your dad feels" varpå han sparkar henne sittande i stolen ut genom bakdörrarna på pikebussen mitt i farten och hon blir liggande kvar i snöstormen med skrapsår på knäna.
Vad händer här näst?
Om det faktiskt hänt att hon blir misshandlad av flera poliser, utsatt för rasism och ingen vittnar så är det hemskt. Har inte polisbilar inspelningen i bilarna? Man har ju fått se videobevis när polisen jagar mopeder och MCförare in i döden. Och den kända repliken när det var kaos i Malmö: "jävla apor" hoppas hon anmälde händelsen.