2020-07-06, 16:40
Medlem
protectors avatar
Har en Android-box på mitt interna nätverk hemma. Sitter en router innan som droppar alla utifrån kommande request. Går såklart bra att installera appar som vanligt när jag kör från android-boxen

Men blev lite förvånad när jag från jobbet kunde gå in ta fram en app på google play och installera på valfri device. Hur hittar google min box, hur kommer den igenom routern? Eller finns det alltid en utgående uppkoppling till google från boxen?
Citera
2020-07-06, 16:59
Medlem
BigFatCones avatar
Det har med ditt Google-konto att göra. Om du loggar ut din box från ditt G-konto så kan du inte fjärrinstallera appar längre.
Citera
2020-07-06, 17:18
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det har med ditt Google-konto att göra. Om du loggar ut din box från ditt G-konto så kan du inte fjärrinstallera appar längre.

Men då finns det en inifrån skapad uppkoppling mot google då, ungefär som Teamviewer?
Citera
2020-07-06, 17:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Men då finns det en inifrån skapad uppkoppling mot google då, ungefär som Teamviewer?
Yes. Är inte säker men tror att det är Google Play Services som det handlar om.

https://developers.google.com/android/guides/overview
Citera
2020-07-06, 18:33
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Har en Android-box på mitt interna nätverk hemma. Sitter en router innan som droppar alla utifrån kommande request. Går såklart bra att installera appar som vanligt när jag kör från android-boxen

Men blev lite förvånad när jag från jobbet kunde gå in ta fram en app på google play och installera på valfri device. Hur hittar google min box, hur kommer den igenom routern? Eller finns det alltid en utgående uppkoppling till google från boxen?

An Android device contacts Google Play servers for several reasons, such as checking internet connectivity, push notifications and application installations triggered from web. These services will fail to operate if the Google Play ports are blocked in your network (mobile data, wireless, vpn).

If you are using a firewall and would like to allow (or block) these services, Google Play uses TCP and UDP 5228 port. You can refer to connectivity requirements page on Google Play Help for more information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in