2020-09-17, 20:59
Medlem
qups avatar
Finns det ens något konkret klagomål från kränkt gruppering eller tar man bara det säkra före det osäkra?
Citera
2020-09-17, 22:54
Medlem
Frölunda swine
Citera
2020-09-17, 23:06
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generazor
Som tidigare påpekat så är namnet en referens till vilda västern. Det var vilda västern i Scandinavium förr. Om jag minns rätt så funderades det även på att kalla sig för cowboys först men valet föll på indians eftersom det lät snällare (det kan också ha varit pga NFL laget).

Gillade väl inte heller indians egentligen men man har lärt sig att uppskatta det med tiden.

Stämmer bra.

Hela den där idén att byta från Västra Frölunda HC låg i linje med 90-talets försök att bli mer som NHL.

Den skiten fick mig helt att sluta titta på svensk ishockey när man fick titta på lag som:

HV Blue Bulls
Djurgården kings
Malmö Redhawks
Leksand stars
Frölunda Indians

Kommer inte ihåg fler namn tyvärr.

Det hela är en pinsam påminnelse och äntligen försvinner den.
Citera
2020-09-18, 00:18
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generazor
Som tidigare påpekat så är namnet en referens till vilda västern. Det var vilda västern i Scandinavium förr. Om jag minns rätt så funderades det även på att kalla sig för cowboys först men valet föll på indians eftersom det lät snällare (det kan också ha varit pga NFL laget).

Gillade väl inte heller indians egentligen men man har lärt sig att uppskatta det med tiden.

Eftersom anspelningen gäller ”västerut” så kommer man ju att genast tänka på låten ”Go West” som hyllar gayrörelsen. Mer PK än så kan det väl inte bli?

Frölunda Priders
Frölunda Rainbows
Frölunda Closet Skeletons
Frölunda Closet Exitors

https://www.svd.se/go-west-nu-aven-i-pridetappning

I USA begav man sig västerut för att söka lycka och frihet. Att man då snubblade över en indian var ju oundvikligt. Men det var ju snarare en del av vägen än själva målet.
Senast redigerad av JymdKjam 2020-09-18 kl. 00:25.
Citera
2020-09-18, 00:21
Medlem
Indianer på tröjan var ju för att hedra Indianer inget annat varför yrkesfolk något annat?
Citera
2020-09-18, 00:23
Medlem
zxcvb45s avatar
När ska galenskaperna ta slut? finns det något annat land i världen som håller på såhär?
Citera
2020-09-18, 01:05
Medlem
Kom att tänka på Brynäs tigers.
Man skäms ju över det där amerikanska påhittet.
Men det värsta av allt lär ju vara Kirunas regnbågsdräkter FYFAN vilket jönseri
Citera
2020-09-18, 01:10
Medlem
Nä måste rätta mig själv där
Det värsta är ju orsaken till namnbytet givetvis
Får man säga finska pinnar ens,eller blir inte Svenskar kränkta a Finnars vägnar.
Just ja finnar är ju vita.
Förövrigt håller jag med om att indianen på tröjorna är väldgt ful.
Citera
2020-09-18, 01:17
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
När ska galenskaperna ta slut? finns det något annat land i världen som håller på såhär?

USA är värre. Det är därifrån galenskaperna kommer.
Citera
2020-09-18, 02:06
Medlem
Jag ser inte frölundas logga som en nidbild.. De är väl ingen som tkr dem gör narr av indianer med att ha de som logga? Snarare som en hyllning typ. Finns de inte ett speedway lag som också heter indianerna också dem borde väl också skaka lite nu..
Citera
2020-09-18, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Finns bara ett sätt. Avveckla hela föreningen. Smutsen måste tvättas bort. Alla byggnader som någon gång haft detta märke måste rivas. Alla föreningar som någonsin spelat mot detta rasistiska lag måste avvecklas och deras arenor rivas ner till grunden. Alla ligor och turneringar detta Frölunda har deltagit i måste förstöras. Alla städer som har haft att göra med detta hockeylag ska brännas till marken. Inget straff är för litet för dessa rasister.

Haha exakt. Svenska biståndsmyndigheten SIDA har nu fått dubbelt anslag för 2021 och framåt för att chockhöja biståndet till drabbade grupper. Man uppmanar kränkta invidider som identifierar sig som "originalbefolkning" att söka individuell ersättning av svenska staten. Satsningen finansieras av höjd skatt för svenska pensionärer. Rimligt.

- "Det här är något som skulle gjorts för länge sedan"
Margon Wallström

- "Man skäms över att vara svensk"
Åsa Romson

- "Det är en skamfull dag för Sverige. Jag känner med de drabbade och skäms över att Sverige har spridit så mycket rasism mot en redan plågad folkgrupp".
Fredrik Reinfeldt
Senast redigerad av johnfortus 2020-09-18 kl. 03:12.
Citera
2020-09-18, 03:12
Medlem
Tilteds avatar
Mitt förslag till nytt namn blir Frölunda Herrings, blir kanon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in