Citat:
Ursprungligen postat av
Killer2142
Hej,
Har några funderingar,
Låt oss säga att jag köper en produkt via företaget för 500kr från utlandet.
För att sälja det i sverige tillkommer det 25% moms så butiken som köper ifrån mig kommer att betala:
625kr inkl moms.
Låt oss säg att jag köper samma produkt som privatperson för 500kr från utlandet.
Säljer det vidare till butiken jag jobbar med som privatperson för 625kr (butiken slipper moms vid köp från privatpersoner)
Då tjänar jag 125kr per enhet.
Butiken kan betala kontant elr via BTC och då borde allt vara grönt? Har jag missat något?
Du missar förstås att när du som momsregistrerat företag gör unionsintern import så betalar du inte moms på produkten, men däremot när du som privatperson gör inköpet. Du skulle alltså som privatperson behöva betala 625kr för produkten (eller vad det nu är för VAT-sats som gäller i landet du köper det ifrån).
Men med tanke på att du missat detta så är det ju inte säkert att du har rätt pris i ditt räkneexempel förstås.
Problemet är dock att när butiken köper den från företaget så betalar de förvisso 625kr, men av dessa kan de få tillbaks 125kr för momsen under förutsättning att de köper varan för eget bruk. Skall de sälja den så får de betala momsen sen. Det är inte så säkert att de är speciellt lockade av att köpa av dig som privatperson eftersom det blir strul med momsen för dem sen (om de inte har inköp från privatperson som normala rutiner).
Det är tillåtet att sälja sådär som privatperson om det sker i måttlig omfattning. Om det sker mer rutinmässigt kan du bli skattskyldig och behöva redovisa moms.