2020-07-05, 15:33
Avstängd
makduis avatar
Det beror på så många saker och det är så liten skillnad i hälsoeffekt att det är inte ens värt att tänka på.. ifall man inte t.ex äter viss sorts medicin
Citera
2020-07-05, 16:12
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Visst är det så men någonstans väljer man på vilken nivå man vill ligga. Jag skulle för egen del ha det väldigt svårt att enbart leva på grönsaker, nötter och fet fisk.
Håller med.
Ville egentligen bara förtydliga att ditt råd 80 - 20 oftast är bra även om man inte har överviktsproblem.
Det är lätt att tro att det går finfint att köra på med baconburgare och pommes frites mest varje dag om man inte blir nämnvärt tjockare.
Citera
2020-07-05, 19:13
Medlem
Kickexs avatar
Det är helt klart en fråga som handlar om respektive individ.
Är du den som kan stoppa sig själv efter en burk eller ett glas?
Är du den som äter en mini magnum glass eller som tar en sked och gräver i sig 2L glass dränkt i kolasås?

För mig hade väl sötsaker varit "nyttigare" då jag kan låta glass och chips ligga i veckor om jag så väljer.
Men har jag tagit mig tid att faktiskt svänga förbi bolaget så är det klart att det ska konsumeras innan jag ens hinner ifrågasatta mig själv varför jag ens köpte det.

Och förresten, det som kanske är fysiskt nyttigare kanske inte är så nyttigt psykiskt. Men det hänger såklart också på individen.

Sen kan man ju väga in vad priset betyder för en också.
Citera
2020-07-06, 00:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Inget är särskilt farligt i moderation. Jag hade hellre ätit en liten mängd socker varje dag än druckit en liten mängd alkohol. Ur ett hälsoperspektiv alltså. Det inkluderar rött vin.
Citera
2020-07-06, 00:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Det beror på så många saker och det är så liten skillnad i hälsoeffekt att det är inte ens värt att tänka på.. ifall man inte t.ex äter viss sorts medicin
Vilken sorts medicin menar du skulle påverka?
Citera
2020-07-06, 01:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Torra viner i mindre mängder får nog påstås vara bäst av alternativen.
Citera
2020-07-06, 10:10
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vilken sorts medicin menar du skulle påverka?
Tar du t.ex trilafon så blir alkohol farligare, finns annan medicin som gör att man lättare får diabetes men alkohol är ok.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in