2020-07-05, 08:22
Bannlyst
Jag menar inte att man ska berusa sig utan dricka väldigt måttligt, typ en liten nubbe på kvällen
eller max ett glas vin eller max 1 st 50cl öl ibland eller att man äter kakor/bakverk/sötbröd etc
nån gång om dagen?
Vad tror ni är bäst för kroppen i det långa loppet?
Citera
2020-07-05, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag menar inte att man ska berusa sig utan dricka väldigt måttligt, typ en liten nubbe på kvällen
eller max ett glas vin eller max 1 st 50cl öl ibland eller att man äter kakor/bakverk/sötbröd etc
nån gång om dagen?
Vad tror ni är bäst för kroppen i det långa loppet?

Ett glas rött vin är klart nyttigaste av detta. Skulle t.o.m. hävda att det är nyttigt att dricka ett glas rött vin någon gång ibland såvida man nu inte är fet och behöver gå ner i vikt. Mycket antioxidanter.

Nubben bättre än ölen pga av färre kalorier.

Sämst är alltid söta bakverk och godis. Mest för att det skapar mer sockersug. Äter du en kaka kommer du vilja ha fler.
Senast redigerad av Mafia 2020-07-05 kl. 08:28.
Citera
2020-07-05, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ett glas rött vin är klart nyttigaste av detta. Skulle t.o.m. hävda att det är nyttigt att dricka ett glas rött vin någon gång ibland såvida man nu inte är fet och behöver gå ner i vikt. Mycket antioxidanter.

Nubben bättre än ölen pga av färre kalorier.

Sämst är alltid söta bakverk och godis. Mest för att det skapar mer sockersug. Äter du en kaka kommer du vilja ha fler.

Det har du rätt i men ett glass rött ger också mersmak, det är lätt att det efter ett tag blir 1,5 glas, sen 2 glas sen 3 och sedan hela flaskan och då är man ju full sen blir man bakis och har helt och hållet tappat omdömet.
Citera
2020-07-05, 08:33
Medlem
Citat:
Det har du rätt i men ett glass rött ger också mersmak, det är lätt att det efter ett tag blir 1,5 glas, sen 2 glas sen 3 och sedan hela flaskan och då är man ju full sen blir man bakis och har helt och hållet tappat omdömet.

Köp halvflaskor på systemet om du är singel.

Om du inte klarar av att ha alkohol hemma så ha inte det.

För egen del har jag aldrig några sötsaker hemma helt enkelt för jag vet att jag kommer äta upp det utan att ens tänka efter. Vin klarar jag dock att ha hemma.
Citera
2020-07-05, 08:39
Bannlyst
Citat:
Köp halvflaskor på systemet om du är singel.

Om du inte klarar av att ha alkohol hemma så ha inte det.

För egen del har jag aldrig några sötsaker hemma helt enkelt för jag vet att jag kommer äta upp det utan att ens tänka efter. Vin klarar jag dock att ha hemma.

Jag har aldrig klarat av att ha alkohol hemma tyvärr.

När jag köper sötsaker så gör jag det på kvällen så när det tar slut är det för
sent för att jag ska orka ta mig ut för att köpa mer. Blir inte så hungrig på kvällen heller.
Citera
2020-07-05, 08:44
Medlem
Citat:
Jag har aldrig klarat av att ha alkohol hemma tyvärr.

När jag köper sötsaker så gör jag det på kvällen så när det tar slut är det för
sent för att jag ska orka ta mig ut för att köpa mer. Blir inte så hungrig på kvällen heller.

I ditt fall så är nog en bulle eller dylikt att föredra faktiskt. Man ska ligga lågt med det man är svag för.
Citera
2020-07-05, 08:47
Bannlyst
Citat:
I ditt fall så är nog en bulle eller dylikt att föredra faktiskt. Man ska ligga lågt med det man är svag för.

Ja kanske det...

...för någonting måste man ju ha att belöna sig med på kvällen (helst varje kväll)
jag kommer inte ifrån det.
Citera
2020-07-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ja kanske det...

...för någonting måste man ju ha att belöna sig med på kvällen (helst varje kväll)
jag kommer inte ifrån det.

Jag behöver det också. Om man klarar att äta 80 procent bra mat och 20 procent skräpmat ska man vara nöjd. Minns att en dietist nämnde det som lämplig målsättning. Så länge man inte blir fet är det inga problem.
Citera
2020-07-05, 09:00
Bannlyst
Citat:
Jag behöver det också. Om man klarar att äta 80 procent bra mat och 20 procent skräpmat ska man vara nöjd. Minns att en dietist nämnde det som lämplig målsättning. Så länge man inte blir fet är det inga problem.

Jag är inte fet så det är inget problem. Men det vore ju underbart om man kunde ersätta sötsakerna med något annat. Vettefan vad det skulle vara. Jag kanske helt enkelt har hittat min grej.
Om man tränar mera så blir det ju ännu mindre onyttigt.
Citera
2020-07-05, 09:03
Medlem
johnthedickholmess avatar
Helt klart att dricka några glas rött till middagen är nyttigast. Men unna dig kvalitets vin. Nyttigare
Citera
2020-07-05, 09:16
Medlem
Citat:
Jag är inte fet så det är inget problem. Men det vore ju underbart om man kunde ersätta sötsakerna med något annat. Vettefan vad det skulle vara. Jag kanske helt enkelt har hittat min grej.
Om man tränar mera så blir det ju ännu mindre onyttigt.

Smaksatt kvarg utan socker, nötter, bär, frukt etc.
Citera
2020-07-05, 09:23
Bannlyst
Citat:
Smaksatt kvarg utan socker, nötter, bär, frukt etc.

Jag brukar ju äta frukt på dagarna.
Man kanske skulle förbjuda allt fruktätande under dagtid och spara det till på kvällen!
Då kanske man kan hålla det i schack.

Gillar inte nötter så mkt.

Kvarg?? vad är det? Låter inte så kul direkt.
Däremot älskar jag frukt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in