2020-07-05, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag brukar ju äta frukt på dagarna.
Man kanske skulle förbjuda allt fruktätande under dagtid och spara det till på kvällen!
Då kanske man kan hålla det i schack.

Gillar inte nötter så mkt.

Kvarg?? vad är det? Låter inte så kul direkt.
Däremot älskar jag frukt.

Ha ha

Visste inte heller vad det var för två år sedan men tar det någon kväll i land numera.

https://lindahlskvarg.se/produkter/kvarg-med-smak-av-blabar-och-vanilj/

Den icke smaksatta tar jag på morgonen.
Citera
2020-07-05, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ha ha

Visste inte heller vad det var för två år sedan men tar det någon kväll i land numera.

https://lindahlskvarg.se/produkter/kvarg-med-smak-av-blabar-och-vanilj/

Den icke smaksatta tar jag på morgonen.

Vad tror du om att förbjuda allt intag av frukt tills det sista man äter på kvällen runt 20.00?
Alltså att man börjar behandla frukten som "alkohol". Då kommer man se fram emot den mera
och man köper bara hem det man ska äta för kvällen så man inte äter för mycket.
Citera
2020-07-05, 09:42
Medlem
Citat:
Jag menar inte att man ska berusa sig utan dricka väldigt måttligt, typ en liten nubbe på kvällen
eller max ett glas vin eller max 1 st 50cl öl ibland eller att man äter kakor/bakverk/sötbröd etc
nån gång om dagen?
Vad tror ni är bäst för kroppen i det långa loppet?

I så fall kan alkoholen vara nyttigare. Problemet är att folk sällan håller sig till så små mängder och eftersom alkoholen är giftig och godsakerna högst ökar risken för alltför högt kaloriintag tillsammans med det andra man äter, precis som alkoholen gör, så är nog godsaker i praktiken mindre skadligt.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-07-05 kl. 09:44.
Citera
2020-07-05, 09:44
Medlem
Citat:
Smaksatt kvarg utan socker, nötter, bär, frukt etc.

Bär och frukt är inte nyttigt alls i större mängd eftersom de innheåller mycket fruktos.
Det finns ingen rationalitet i mångas födoval utan det styrs av känslor.

Många tror att brunt socker ät nyttigare än vitt socker, att fruktos är jättefarligt om man får i sig det via "high fructose corn syrup" men nyttigt om det kommer från äpplen.

Honung är kemiskt i princip detsamma som "high fructose corn syrup" (en blandning av glukos och fruktos).

Det är naturligtvis ingen skillnad mot socker. Socker (sukros) spjälkas omedelbart till samma blandning av glukos och fruktos i tarmväggen.

Att det är en massa smuts och biskit i brunt socker / honung gör inte fruktosinnnehållet nyttigare.

Skall man vara supernyttig får man smaska på broccoli eller nåt sånt.
Citera
2020-07-05, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Bär och frukt är inte nyttigt alls i större mängd eftersom de innheåller mycket fruktos.

Många tror att brunt socker ät nyttigare än vitt socker, att fruktos är jättefarligt om man får i sig det via "high fructose corn syrup" men nyttigt om det kommer från äpplen.

Honung är kemiskt i princip detsamma som "high fructose corn syrup" (en blandning av glukos och fruktos).

Det är naturligtvis ingen skillnad mot socker. Socker (sukros) spjälkas omedelbart till samma blandning av glukos och fruktos i tarmväggen.

Att det är en massa smuts och biskit i brunt socker / honung gör inte fruktosinnnehållet nyttigare.

Jag tycker dom borde förbjuda godis och sånt skit, eller åtminstone reglera det precis som man reglerar alkohol. Alla människor skulle ju må bättre av det.
Citera
2020-07-05, 10:14
Medlem
Borasare1980s avatar
För barn är det nog åtminstone nyttigare med glass än nubbe på sikt. Men jag är inte förälder själv så jag är ingen insatt expert på det området.
Citera
2020-07-05, 10:52
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Jag behöver det också. Om man klarar att äta 80 procent bra mat och 20 procent skräpmat ska man vara nöjd. Minns att en dietist nämnde det som lämplig målsättning. Så länge man inte blir fet är det inga problem.
80 - 20 är säkert ok, 90- 10 är bättre.
Det är dock tyvärr fel att det är problemfritt om man inte är fet.
Fet mat (vegetabilskt fett, transfetter etc.) och även mycket kolhydrater/socker kan även hos personer som inte är överviktiga ge förträngningar i blodkärl. T ex i hjärtats kranskärl. Långt ifrån alla som får infarkter är feta. En del har iofs förvärrat det genom att röka också.
Senast redigerad av sqrt25 2020-07-05 kl. 10:55.
Citera
2020-07-05, 10:52
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Hm. själv skulle jag påstå att lite sockergrejs varje dag är nyttigare än lite alkohol varje dag, så länge du kalorimässigt förbränner sockrets kalorier. Sockrets största fara ligger i viktaspekten medan alkohol är ett rent gift som påverkar kroppens inre organ.
Citera
2020-07-05, 11:42
Medlem
Citat:
Vad tror du om att förbjuda allt intag av frukt tills det sista man äter på kvällen runt 20.00?
Alltså att man börjar behandla frukten som "alkohol". Då kommer man se fram emot den mera
och man köper bara hem det man ska äta för kvällen så man inte äter för mycket.

Det låter som en bra strategi i största allmänhet. Att göra rutin på vad man äter vid olika tidpunkter. För egen del blir jag aldrig sugen på sött på morgonen. Men det beror säkert på att jag vant kroppen att den aldrig får sött då. Värre är det på kvällarna... Haha
Citera
2020-07-05, 11:44
Medlem
Citat:
Jag tycker dom borde förbjuda godis och sånt skit, eller åtminstone reglera det precis som man reglerar alkohol. Alla människor skulle ju må bättre av det.

Jag är helt på din sida. Jisses vad skönt om det inte fanns sockervaror i butikerna. Skulle alla må bra av för den stora majoriteten av alla människor klarar inte av att stå emot sötsug när du ständigt blir frestad.
Citera
2020-07-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
80 - 20 är säkert ok, 90- 10 är bättre.
Det är dock tyvärr fel att det är problemfritt om man inte är fet.
Fet mat (vegetabilskt fett, transfetter etc.) och även mycket kolhydrater/socker kan även hos personer som inte är överviktiga ge förträngningar i blodkärl. T ex i hjärtats kranskärl. Långt ifrån alla som får infarkter är feta. En del har iofs förvärrat det genom att röka också.

Visst är det så men någonstans väljer man på vilken nivå man vill ligga. Jag skulle för egen del ha det väldigt svårt att enbart leva på grönsaker, nötter och fet fisk.
Citera
2020-07-05, 11:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire

Nej, men sedan finns det ju andra näringsämnen i frukt som inte finns i godis.

Jag brukar ersätta sötsaker med grekisk yoghurt, rostad mandel, bär och lite honung. kanske inte kalorimässigt så stor skillnad, men näringsinnehållet är bättre än att äta bakelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in