• 1
  • 2
2020-07-04, 01:07
Medlem
Frescas avatar
Ute i skogen på Tyresö strax innan Tyresta Nationalpark finns ruinerna av ett gammalt torp som hette Oppsätra. Längs en grusväg under en stor ek kan man skymta ett metallkors uppe på en backe mot skogen. Framme vid korset står en text som är vänd in mot skogen från grusvägen. Där står det "Anders" och under "17/01 1969 - 16/04 1988".

Vem var denna Anders och vad kan vi ta reda på om hans tragiska livsöde? Denna fråga har jag ställt mig åtskilliga gånger när jag gått förbi denna plats. Givetvis har jag försökt att googla brett och smalt men jag har inte fått någon träff. Kanske kan flashbacks skickliga historiker och detektiver ta sig an denna gåta.

Bilder på korset: https://imgur.com/a/Qj1ToNu

Karta: https://kartor.eniro.se/m/PNRdI
Citera
2020-07-04, 02:23
Medlem
Recores avatar
Nu hade du tur att jag fanns inne. Och snabbt svar fick du också, så grattis!

Samma födelsedag, dödsdag samt namn på denna.

Korset är nog, vad jag skulle gissa på, en minnesplats åt denna Anders.
Hoppas du hatar att jag hittade svaret på 5 minuter.
Ha en trevlig natt nu, dude
Citera
2020-07-04, 03:31
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresca
Vem var denna Anders och vad kan vi ta reda på om hans tragiska livsöde?

Det är inte Nyfors utan Gammelström du talar om. Anders var en kille som inte mådde bra psykiskt, men absolut inte udda. Han tog livet av sig genom att hänga sig i eken du nämnt.

Han bodde i Krusboda och hittades av ett gäng småkillar i 10-årsåldern.
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2020-07-04 kl. 03:40.
Citera
2020-07-04, 14:54
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recore

Snyggt! Det diffar visserligen en dag på korset där det står 16/4 och inte 17/4, men detta får man nog räkna som en typo eller att de var felinformerade.

Hur kan man gå vidare med denna info för att få reda på mer om honom? Finns det några offentliga källor man kan vända sig till?
Citera
2020-07-04, 14:56
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det är inte Nyfors utan Gammelström du talar om. Anders var en kille som inte mådde bra psykiskt, men absolut inte udda. Han tog livet av sig genom att hänga sig i eken du nämnt.

Han bodde i Krusboda och hittades av ett gäng småkillar i 10-årsåldern.

Du har helt rätt att det är vid Gammelström, bad mod ändra så det blir rätt.

Väldigt spännande info, tack för att du delar med dig. Är detta något du hört från en sekundärkälla? Finns det något sätt man kan ta reda på mer om honom?

Man borde kanske kunna hitta en bild på honom i en gammal skolkatalog om han gick i någon skola ute på Tyresö.
Citera
2020-07-04, 15:24
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Du har helt rätt att det är vid Gammelström, bad mod ändra så det blir rätt.

Väldigt spännande info, tack för att du delar med dig. Är detta något du hört från en sekundärkälla? Finns det något sätt man kan ta reda på mer om honom?

Man borde kanske kunna hitta en bild på honom i en gammal skolkatalog om han gick i någon skola ute på Tyresö.

Sekundärkälla skulle jag inte säga att det är, var inte på plats när han hittades men jäkligt nära. Vad jag vet hängde han sig sent på kvällen och upptäcktes på morgonen dagen efter av ett gäng småkillar.

Tror det bli svårt att hitta mer info då detta skedde innan internet och sociala medier. Tipset är att du kollar upp Wättinge gymnasium, tror att han gick där. Det var som sagt en vanlig kille och inget annat än ett tragiskt självmord. Har för mig att han bodde på Musserongången.

Korset är vad jag vet olagligt placerat på platsen av Anders anhöriga, dock är det ingen som klagat så det har fått stå kvar. Blir dock lite förundrad av dina bilder då korset inte ser ut som jag mindes det, det ser dessutom rätt fräscht ut (vill inte uttrycka mig i dom termerna egentligen) så jag undrar om det är utbytt? Det var längesedan jag var på platsen...

Edit: Kan även nämna att bron vid platsen precis hade byggts.
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2020-07-04 kl. 15:40.
Citera
2020-07-05, 20:55
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recore

Det verkar vara en familjegrav där de övriga gravsatta har levt långa liv, så mentala sjukdomar i släkten verkar inte ha varit prevalenta. Hans föräldrar bör vara vid liv då de närmaste paret var 40+ när Anders föddes, samt eventuella syskon om de nu inte är gravsatta på en annan plats.
Citera
2020-07-05, 21:03
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Sekundärkälla skulle jag inte säga att det är, var inte på plats när han hittades men jäkligt nära. Vad jag vet hängde han sig sent på kvällen och upptäcktes på morgonen dagen efter av ett gäng småkillar.

Tror det bli svårt att hitta mer info då detta skedde innan internet och sociala medier. Tipset är att du kollar upp Wättinge gymnasium, tror att han gick där. Det var som sagt en vanlig kille och inget annat än ett tragiskt självmord. Har för mig att han bodde på Musserongången.

Korset är vad jag vet olagligt placerat på platsen av Anders anhöriga, dock är det ingen som klagat så det har fått stå kvar. Blir dock lite förundrad av dina bilder då korset inte ser ut som jag mindes det, det ser dessutom rätt fräscht ut (vill inte uttrycka mig i dom termerna egentligen) så jag undrar om det är utbytt? Det var längesedan jag var på platsen...

Edit: Kan även nämna att bron vid platsen precis hade byggts.

Juste Wättingeskolan som då var en grundskola upp till klass 9 innan det blev dagens Tyresö Gymnasium.

Med tanke på misstanken om att korset rengjorts så bör han ha någon anhörig som i så fall har putsat upp den nyligen.

Din information är verkligen ovärderlig. Man hade nog fått lite bättre information om man postade i nån lokalgrupp för Tyresö men det blir svårt att göra utan att outa sig.

Finns det någon chans att du skulle kunna ta reda på mer från någon annan?
Citera
2020-07-07, 12:52
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Juste Wättingeskolan som då var en grundskola upp till klass 9 innan det blev dagens Tyresö Gymnasium.

Med tanke på misstanken om att korset rengjorts så bör han ha någon anhörig som i så fall har putsat upp den nyligen.

Din information är verkligen ovärderlig. Man hade nog fått lite bättre information om man postade i nån lokalgrupp för Tyresö men det blir svårt att göra utan att outa sig.

Finns det någon chans att du skulle kunna ta reda på mer från någon annan?

Jag ska iväg på semester nu i helgen och träffa några gamla vänner som lämnat Stockholm, åtminstone en borde veta lite mer. Lovar att kolla upp det. Avseende Wättinge är jag ganska säker på att det även var ett gymnasium.
Citera
2020-07-09, 13:56
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Jag ska iväg på semester nu i helgen och träffa några gamla vänner som lämnat Stockholm, åtminstone en borde veta lite mer. Lovar att kolla upp det. Avseende Wättinge är jag ganska säker på att det även var ett gymnasium.

Uppskattar detta verkligen, hoppas det kommer upp lite mer info.
Citera
2020-07-11, 23:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Uppskattar detta verkligen, hoppas det kommer upp lite mer info.

Har klurat lite idag utan framgång, det vart dock en jävla diskussion om gamla lärare. Wättinge var grundskola så glöm allt jag sagt om gymnasium. Åsö gymnasium tycks vara det korrekta. Ska träffa en annan polare imorgon som jag tror har mer info.
Citera
2020-07-12, 21:46
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Har klurat lite idag utan framgång, det vart dock en jävla diskussion om gamla lärare. Wättinge var grundskola så glöm allt jag sagt om gymnasium. Åsö gymnasium tycks vara det korrekta. Ska träffa en annan polare imorgon som jag tror har mer info.

Okej okej! Hoppas din andra polare har mer info! Kan tänka mig att många har hört om händelsen utan att faktiskt veta i detalj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in