Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Är en man med proteser för allt utom hjärnan en människa? Ja, det tycker jag.
Jag tycker att man måste uppfylla två kriterier för att få kallas människa:
Beslutcentret måste bestå av celler med mänsklig DNA.
Man måste vara medveten om sin egen existens.
Om man skulle bygga en dator som använde en mänsklig hjärna som "processor" så tycker jag inte att det räknas som en människa.
Den filosofiska mangan "Ghost in the Shell" handlar för övrigt exakt om detta. Läsvärd!

Okej, men säg att vi skapar en robot som blir medveten om sig själv (ytterst osannolikt men ändock) och att den liknar en människa på alla sätt och vis. Är inte det en människa? Eller definieras vi av DNA-strängen, våra geners sammansättning? Vad skiljer DNA-strängen från en programkod?
Kan vi bygga en människa eller måste hon bli till på "naturlig" väg? En människa som genmanipulerats i laboratoriet och föds i en artificiell livmoder skulle inte jag kalla människa fullt ut, dels för att det inte har skett på naturlig väg, dels för att hon har konstgjorda, förbättrade egenskaper.
Det här kommer ju att komma förr eller senare och säkert väcka stora debatter om rättigheter för sådana typer av "människor". Är det till exempel giltigt att skapa en supermänniska efter ritning, föräldrar som designar sitt eget barn och dess egenskaper, och kalla denna för bara "människa"