Citat:
Ursprungligen postat av
gaggzi
Har haft Handelsbanken i snart 40 år och kan enbart tala om den så jag inte har erfarenhet av andra.
Måste säga att jag alltid fått otroligt bra service. När jag köpte lägenhet var det inga som helst problem, fick det beviljat direkt över telefon av min bankman. Ringde även SBAB för lånelöfte, de var allmänt otrevliga, ville krångla med massor av underlag för att bevilja lånelöfte och erbjöd dessutom en mycket sämre ränta än SHB.
När vi skulle bygga hus fick jag även då ett ”Inga problem!” direkt över telefon på lånelöfte om 4,5 MSEK. Har därefter fått superbra och snabb service över telefon, Mail och Skype när det handlat om byggnadskreditiv, tillträde tomt etc. Var väldigt flexibelt även med 15% insats, ”är ju synd att behöva sälja en massa värdepapper, så det löser vi på det sätt som passar er ekonomi bäst”.
När vi köpte tomten erbjöd dom ett blancolån på enbart drygt 1% ränta som automatiskt omvandlades och bakades in i byggnadskreditivet så fort lagfarten var klar.
Handelsbanken har nog sina brister som alla andra banker och det finns billigare MEN du har en extremt lång historik som inte kan köpas med pengar som definitivt gör att du INTE skall byta bank helt och hållet utan kanske komplettera med en annan bank om du nu skulle känna för det.
Du kan inte köpa en sån lång historik med pengar och det är uppenbart att banken både litar på dig och ger dig bra service och någorlunda bra villkor.
Är själv i samma sits med en annan storbank som jag inte kommer att ge upp just pga historiken och att denna bank känner mig väldigt väl.
Sen att jag har andra banker sidan om är en annan sak men just denna huvudbank behålls just pga av min väldigt långa historik och det ser bra ut när man ber om en bankreferens (jobbar mycket internationellt så det betyder mycket) med en etablerade svensk bank som skriver "denna kund har varit kund hos oss i 40 år utan problem....".
Sen finns det säkert bättre banker än juts den jag har, och definitivt billigare, men är inte en skitbank som vissa andra med evigt tekniskt krångel, etc.