Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-03, 17:15
  #1
Medlem
Hej ,

Det har gått 3 månader sen mars och man har tjänat 6 semesterdagar. Vet ni hur de kallas? Förskott, eller? 11 § av semesterlagen säger att arbetsgivaren kan tvinga dig att ta din semester från det tidigare semesteråret senast två månader före ledighetens början. Kan den tvinga dig att ta även förskotten (var än det kallas)?
Tack för svar på föhand
Citera
2020-07-03, 17:17
  #2
Moderator
Maviels avatar
Om jag tolkar dig rätt så menar du semester som är obetald? Du har inte varit anställd så länge?

Nej ingen kan tvinga dig att ta semester - du har laglig rätt enligt semesterlagen att få ut 4 veckor sammanhängande semester under sommarmånaderna - men det finns ingen skyldighet att ta ut semester. Är det så att jobbet du är på stänger under några veckor? Varför vill de tvinga dig?
Citera
2020-07-03, 18:00
  #3
Medlem
Tack, de stänger som du gissade. Jag har jobbat i 9 månader och de vi hitta på ett sätt att inte betala löner när de inte har så mycket lön . Jag gick med att ta 12(det jag hade till slutet på mars) dagar av min betalt semester men det räcker inte föe dem.
Citera
2020-07-03, 18:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om jag tolkar dig rätt så menar du semester som är obetald? Du har inte varit anställd så länge?

Nej ingen kan tvinga dig att ta semester - du har laglig rätt enligt semesterlagen att få ut 4 veckor sammanhängande semester under sommarmånaderna - men det finns ingen skyldighet att ta ut semester. Är det så att jobbet du är på stänger under några veckor? Varför vill de tvinga dig?
Det är inte vad jag läst. Man kan aldrig bli tvingad att ta obetald semestet. Betald semester kan man bli tvingad att ta sammanhängande i fyra veckor under sommaren om inga särskilda skäl föreligger.
Min arbetsgivare försöker tvinga mig till semester i juli men jag vägrar eftersom jag är korttidspermitterad och tycker att det är semester i sig.
Citera
2020-07-03, 19:21
  #5
Moderator
Maviels avatar
Hittade detta på unionen.se - och jag tolkar det som att den femte semesterveckan har du rätt att spara dvs inte ta ut men de andra 4 veckorna kan arbetsgivaren pressa dig att ta ut - men dock gäller detta betald semester och inte obetald. Så tolkar jag i allafall det. Kopierat ett axplock:

Semesterlagen ger en möjlighet för dig som arbetstagare att spara en viss del av din semesterledighet. I 18 § semesterlagen slås det fast att rätten att spara semesterledighet inträder först när arbetstagaren har tjänat in mer än 20 betalda semesterdagar. Det är de överskjutande betalda dagarna som får sparas.

Fyra veckors semester är den årliga minimistandard som arbetstagaren anses behöva för vila och rekreation. Om inte möjligheten att spara semester var begränsad skulle denna standard kunna urholkas. Dessutom överensstämmer detta med EU:s arbetstidsdirektiv.

Lagen ger dig rätt till 25 semesterdagar per år. Den semesterledighet som kan sparas med stöd av 18 § semesterlagen är överskjutande dagar utöver de 20 som årligen ska förläggas. Det innebär högst fem semesterdagar per semesterår, det vill säga en vecka. Du får välja hur många av dessa dagar du vill spara - en eller flera dagar. Observera att det endast är semesterdagar med lön som får sparas.

En ny verklighet för mig denna frågeställningen - har regelbundet inte kunnat ta ut min sommarsemester Men jobbat i regionen. Där är dom bara glada om man inte vill ha semester.
Citera
2020-07-03, 19:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyRuse
Tack, de stänger som du gissade. Jag har jobbat i 9 månader och de vi hitta på ett sätt att inte betala löner när de inte har så mycket lön . Jag gick med att ta 12(det jag hade till slutet på mars) dagar av min betalt semester men det räcker inte föe dem.

Jag har också jobbat för ett företag som stängde under sommaren och julen och de kan aldrig kräva att du ska ta ut obetald semester.

Nyanställda som inte tjänat ihop semesterdagar ska ha full lön trots företaget är stängt.
__________________
Senast redigerad av Hockeytrunken 2020-07-03 kl. 19:29.
Citera
2020-07-04, 13:09
  #7
Medlem
Kallas detta förskotsemester?
Om jag förstår rätt är förskotsemester dagar som ligger till skuld till företaget. Typ om man får 5 dagar efter en mpnads artbete. Då blir 3 som skuld. Om man har tjänat ihop 6 dagar sen mars för nästa semesterår är det ingen skuld på det sätttet.
Citera
2020-07-04, 14:12
  #8
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyRuse
Hej ,

Det har gått 3 månader sen mars och man har tjänat 6 semesterdagar. Vet ni hur de kallas? Förskott, eller? 11 § av semesterlagen säger att arbetsgivaren kan tvinga dig att ta din semester från det tidigare semesteråret senast två månader före ledighetens början. Kan den tvinga dig att ta även förskotten (var än det kallas)?
Tack för svar på föhand

Citat:
Ursprungligen postat av SmileyRuse
Kallas detta förskotsemester?
Om jag förstår rätt är förskotsemester dagar som ligger till skuld till företaget. Typ om man får 5 dagar efter en mpnads artbete. Då blir 3 som skuld. Om man har tjänat ihop 6 dagar sen mars för nästa semesterår är det ingen skuld på det sätttet.
Det är helt obegripligt att försöka förstå vad du skriver, men din arbetsgivare kan inte tvinga dig att ta semester som du egentligen tjänar in till nästa år redan i år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback